Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 54  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:46 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
net2rist írta:
az is sokat mond valakiről, ha nem csak azt nézed meg, hogy mit beszél, mire hogy reagál, hanem azt is, hogy mire NEM reagál:


net2rist írta:
Kedves Tulip!
érdekes ÚGY olvasni a fejtegetéseidet, hogy már "tudom a megfejtést" :D

mindazonáltal a "majdnem igazad van"-ból egy helyütt nagyon KILÓG egy LÓLÁB:

tulip írta:
A konkolynak magától kellene hinnie, de erre képtelen. Pontosabban tudna ő, vagyis értelmi képessége meg van hozzá, de nem akar.


VÉGIG világos volt nekem az érvelésedből, de itt most EXPLICITE ki is mondod:

"HINNI az ESZÜNKKEL kell"

bocs, ez TÉVEDÉS... nem nevezném tévtanításnak, nem akarok senkit megbántani, de az ALAPVETŐ LÉNYEG nem-értéséből fakadó TÉVEDÉS


Bocsesz, de látom nem bírod a sorbanállást, ám amint elértem a leveledhez, azonnal válaszoltam is rá. Volt már eset, hogy nem értem egy ilyen sor végére...


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:57 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
cilla írta:
Szia kedves Tulip!

Tudom, hogy nem erről szól a topik, de a pontosság kedvéért, egy kis magyarázat.

Tulip írta:

Idézet:
A zsidók a pogányokat disznóknak és ebeknek nevezték, tudtommal innen a „gój” fogalma is.


A gój (גוי) egy héber szó, eredeti jelentése nép vagy nemzet.

A héber Bibliában ugyanis a goj egyértelmûen népet, méghozzá akármilyen népet jelenthet, sõt, Mózes II. könyvében (közvetlenül a Tízparancsolat elhangzása elõtt) Isten egyenesen így szól a zsidókhoz: “Ti pedig legyetek számomra papi birodalom és szent nép”, héberül: goj kados.
A goj csupán a római elnyomás idején (idõszámításunk elsõ évszázadaiban) nyerte el mai jelentését, s akkor is általában csak többes számú alakjával (gojim = népek) találkozhatunk. A rómaiakat, elsõsorban a római légiók katonáit nevezték így a zsidók: Ezek a katonák ugyanis a legkülönbözõbb népek ivadékai voltak: akadtak köztük dákok, trákok, illírek, észak-afrikai feketék, szõke britek és kemény hispániaiak, a parancsnokaik pedig latinul vagy inkább görögül beszéltek.
Ezt a szómagyarázatot támasztja alá egy érdekes régészeti lelet is. Bar Kochbának, az idõszá,ításunk szerinti 132—135 közti nagy zsidó szabadságharc legendás vezérének, akinek sokáig eredeti nevét (Simon Bar-Kosziba) sem ismertük, a Holt-tenger közelében több, saját kézzel írt (autochton) levele került elõ. Egyik itt megtalált levelében arról ír (idõszámításunk szerint 134-ben), hogy ellenfelei, a rómaiak, vagy ahogy õ írja, “a gojim közelednek felénk”, ami nyilvánvalóan — már ekkor — a római légiók általánosan elfogadott fedõnevére utal…
A kereszténység hatalomra jutása és a római birodalom bukása után a gojim elnevezés immár nem a rómaiakra, hanem a római keresztényekre vonatkozott, akik ugyancsak különféle népekhez tartoztak, ám vallásuk mégis egybefûzte õket.

Üdv cilla


Köszönöm. Mennyire tartozott ehhez pejorativitás? Úgy mint gójok nem üdvözülhetnek, stb? Mennyire megvetés? A Bibiában szereplő görögök a gójok? A samaritánusok?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 17:07 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Tulip!
Van egy nagy eltérés közöttünk, ez pedig a korlátozott megváltás.
Azt írod, hogy a konkolynak van felelőssége, csak döntési felelőssége nincs.

Mert mint írtad, a konkoly hihetne ha akarna. Ez ellenmondás, ha már itt tartunk.
Ha Krisztus nem fizetett értük akkor miben hihetnének?
A megváltás üzenete nem vonatkozik sok milliárd emberre, mert értük Jézus nem halt meg.
Ez az a sarokpont ahol lényegesen eltér az én és a te látásod.

Egyértelmű Szentírási helyekkel bizonyítsd ezt. Nem valamely következtetéssel, beleolvasással. Odáig eljutottál, hogy az ellenkezőjéről szóló számos bibliai Igéket cáfold.
Közelítsd meg a másik oldalról, hol szól egyértelműen az Ige arról, hogy Jézus nem fizetett mindenkiért?


Légy szíves olvasd el - az időközben - Figyelőnek írt ezelőtti utolsó válaszom. Amúgy ha olvasgatod a termést, észreveheted én is e sarokponthoz jutottam.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 17:11 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
net2rist írta:
Kedves Jó Szelektív Hallású Barátom!

értem én... "véletlenül nem vetted észre"...

sebaj, azért PRÓBÁLKOZOM:

http://www.parokia.hu/ext/forum/viewtopic.php?p=41934&#41934


Most meg már itt tartok...


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 17:49 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
köszönöm, hogy elolvastál, és reagáltál is, természetesen "ott a pont", felmondtad a leckét, kicsit hajánál fogva előrántottnak, és ráhúzottnak tűnik, de egye kutya...

viszont ... közben óvatlanul olvasgattam én is tovább, és ez NAGYON megütött:

tulip írta:
tulip írta:
Literaty írta:
...
Tulip nem bántani akarlak de hogy a konkoly(akik elvesznek) nem nevezhetők embernek, mégha kérdésként is fogalmaztad és adtál valamely értelmezést ez mégis túl megy a józan határon.



Ezt csak a korszellem mondatja veled. A zsidók a pogányokat disznóknak és ebeknek nevezték, tudtommal innen a „gój” fogalma is.


...

Köszönöm. Mennyire tartozott ehhez pejorativitás? Úgy mint gójok nem üdvözülhetnek, stb? Mennyire megvetés? A Bibiában szereplő görögök a gójok? A samaritánusok?



Idézet:
Ján 3,10. Felele Jézus és monda néki: Te Izráel tanítója vagy, és nem tudod ezeket?
(pontosabban: a "lelki Izrael" tanítójának KÉPZELED magad)


nem idézem be mégegyszer a szócikket, minden elismerésem Cillának

ENNYIT azért te is megtehettél volna, ahelyett hogy egy homályosan rémlő prédikáció alapján kijelented, hogy a gój kutyát meg disznót jelent...

ehelyett... sikerült kinyilatkoztatnod, hogy AZÉRT helyes a nem üdvözülőket nem-embernek tekinteni, mert lám a zsidók is kutyának-disznónak tartották a pogányokat...

ebben a kijelentésedben kreatívan és eredményesen lépett frigyre egymással az "IGAZ KÁLVINISTA" felsőbbrendűségi tudata az - amúgy éppen az antiszemitizmus hivatkozási alapjaként tekintett - állítólagos zsidó felsőbrendűségi tudat tézisével... gratulálok...

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 20:58 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
most nincs kérdésem...

és persze ÉRTEM, hogy "egy homályosan rémlő prédikáció alapján" NEKED is "megvan a válasz"

rendben, nézzük az "ebeket":

Máté írta:
15,21. És elmenvén onnét Jézus, Tirus és Sidon vidékeire tére.
22. És ímé egy kananeus asszony jövén ki abból a tartományból, kiált vala néki: Uram, Dávidnak fia, könyörülj rajtam! az én leányom az ördögtől gonoszul gyötörtetik.
23. Ő pedig egy szót sem felele néki. És az ő tanítványai hozzá menvén, kérik vala őt, mondván: Bocsásd el őt, mert utánunk kiált.
24. Ő pedig felelvén, monda: Nem küldettem, csak az Izráel házának elveszett juhaihoz.
25. Az asszony pedig odaérvén, leborula előtte, mondván: Uram, légy segítségül nékem!
26. Ő pedig felelvén, monda: Nem jó a fiak kenyerét elvenni, és az ebeknek vetni.
27. Az pedig monda: Úgy van, Uram; de hiszen az ebek is esznek a morzsalékokból, a mik az ő uroknak asztaláról aláhullanak.
28. Ekkor felelvén Jézus, monda néki: Óh asszony, nagy a te hited! Legyen néked a te akaratod szerint. És meggyógyula az ő leánya attól a pillanattól fogva.


Márk írta:
7,25. Mert hallván felőle egy asszony, a kinek leányában tisztátalan lélek vala, eljőve és lábaihoz borula.
26. Ez az asszony pedig pogány vala síro-fenicziai származású. És kéré őt, hogy űzze ki az ő leányából az ördögöt.
27. Jézus pedig monda néki: Engedd, hogy először a fiak elégíttessenek meg. Mert nem jó a fiak kenyerét elvenni, és az ebeknek vetni.
28. Az pedig felele és monda néki: Úgy van Uram; de hiszen az ebek is esznek az asztal alatt a gyermekek morzsalékaiból.
29. Erre monda néki: E beszédért, eredj el; az ördög kiment a te leányodból.
30. És haza menvén, úgy találá, hogy az ördög kiment, a leány pedig az ágyon feküvék.


nem akarok MÉLYEBBEN belemenni a teológiájába (ez ugye nem illeszkedne kellően a jelen topic eleve elrendelt témájához), csak EGYETLEN "tudóskodás":
ahol az "ebek" szó szerepel, az a görögben (ebben a történetben) SEHOL nem a "normál szó" szerepel a KUTYÁra (küon, pl. a gazdag és Lázár történetben ez található), hanem ennek egy becézett formája (künárion), ami KUTYUSt jelent

Jézus tehát ÉPPEN NEM "dehumanizálja" az - amúgy VALÓBAN nem "elhívási tartományába" tartozó - asszonyt, hanem már ELEVE felemeli:

"Engedd, hogy először a fiak elégíttessenek meg. /Nem küldettem, csak az Izráel házának elveszett juhaihoz./ Mert nem jó a fiak kenyerét elvenni, és az KUTYUSOKNAK dobni."

ha már úgyis "témánál vagyunk": Jézus földi szolgálata ARRA volt ELEVE ELRENDELVE, hogy IZRAEL NÉPE FELÉ szolgáljon
ennek a "képbe nem illő" asszonynak azonban (és még MENNYI hasonló példával BOMBÁZ minket Isten a Bibliában, OLDANDÓ a skolasztikus merevségünket!!!) volt MERÉSZSÉGE és volt HITE arra, hogy KIVÉTELLÉ váljon!

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 21:28 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 19:09
Hozzászólások: 1521
Milyen értelemben emeli fel az asszonyt a kutyusnak való nevezés?

***

Mi szól az ellen a gondolat ellen, hogy Jézus éppen próbára teszi a tanítványait? Képletesen szólva, mintegy figyeli az arcukat, miközben ezt mondta, hogy most vajon a nagy egyetértő bólogatás vagy a megütközés lesz e rajtuk.

_________________
Várván ama boldog reménységet


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 22:12 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
Indu írta:
Milyen értelemben emeli fel az asszonyt a kutyusnak való nevezés?

***

Mi szól az ellen a gondolat ellen, hogy Jézus éppen próbára teszi a tanítványait? Képletesen szólva, mintegy figyeli az arcukat, miközben ezt mondta, hogy most vajon a nagy egyetértő bólogatás vagy a megütközés lesz e rajtuk.


próbáld meg a mai kor helyett az AKKORIBA behelyezni ezt a jelzőt!

MA a kutya a "hűség" szimbóluma... AKKOR olyasmi volt, mintha ma azt mondanád: "patkány"
EHHEZ képest az asztal alatt CSALÁDTAGKÉNT tartott kutyus (az én érzésem szerint) nagyságrendekkel pozitívabb

Jézus amúgy a MI arcunkat figyeli

hogy bánunk a "pogányokkal"

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 05:24 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
tulip írta:
Literaty írta:
Azért annyit érdemes megjegyezni, hogy a szabad akarat kérdését árnyalni kell.
Két szélsőség:
1. Totális szabad akarattal rendelkezik a bűnös ember, vagy éppen meg is kérdőjelezi az öröklött bűnös hajlamot.
2. Egyáltalán nincs semmilyen szabad akarata, teljesen elveszítette az istenképűségét a bűnös ember.

1.pont feltételezi, hogy a bűnbeesés nem érintette az ember akaratát, mindig képes úgy választani mint az első ember. Ez a megközelítés nem számol kellőképpen a bűn rontásával, vagy egyáltalán nem számol ezzel és tagadja. Hisz az ember eredendő jóságába.

2.pont feltételezi, hogy minden döntési szabadságát elveszítette az ember.
Ez nem veszi figyelembe az istenképűség bűn ellenére is megnyilvánuló jellemzőjét, és az állatvilág szintjére redukálja az embert.

A Bibliai megközelítés, hogy az ember számot fog adni az erkölcsi és mindenfajta döntéséről, tettéről, mert felelős lény. Az ember bűnbe születik, hajlammal a bűn cselekvésére, azonban ez nem szünteti meg a felelőségét döntései és cselekvései kapcsán.

Mivel ha töredezetten is, de rendelkezik egyfajta akarat, döntési szabadsággal. Ez a szabadság azonban nem olyan mint az első embernél, nem elégséges a mindenkori bűn totális elutasításhoz, tehát nem tökéletes.
Arról viszont tehet az ember, hogy milyen szinten merül el a bűnbe.
A gyilkos nem gyilkológépnek született, hanem döntött az ilyen út mellett, a tett gondolati, hajlami útjáról a tényleges cselekvésre adja magát.(Az már Isten ítélet, ha sorozatos isteni figyelmeztetés ellenére, megadva a szükséges kegyelmet, de azt sorozatosan elutasítva, Isten adja az embert a bűn lejtőjére Ítéletül(Rm. 1,18-32) Persze itt is Igaz Isten kegyelme, mert sokszor Ő áll annak a hátterébe, hogy nem mindenki merül ilyen mélyre.
Sokszor a bűnbe való merülés sok sok döntés ami lejtőre viszi az embert.
Lehetne még sorolni...
Arra viszont nem elég, hogy üdvözítő út mellett döntsön Isten beavatkozása nélkül.
Isten mellett dönthet(lásd vallásos világ) de ezzel még nem találta meg az üdvözítő utat.
Szükség van Isten munkájára, hogy dönteni tudjon, úgy hogy eltudja fogadni Isten üdvösségét és Isten szerinti bűnbánatra juthasson (nem ember szerinti: vezeklés, önkorbácsolás, önmegfeszíttetés, önelutasítás, öngyilkosság stb). Isten az Ő kegyelméből belenyúl az ember életébe oly fokon, hogy ezt az üdvözítő döntést megtudja hozni, így tehát már felelős ezért a döntéséért is. Nincs üdvösség Isten aktív cselekvése nélkül az egyes személyben.

A szabad akarat az üdvösséggel kapcsolatban nem bibliai szóhasználat, de attól még felhasználható, kellő árnyalás és értelmezéssel körülvéve, hogy nehogy a görög filozófiai és később a humanista totális akarat szabadsággal keveredjen. Az eredendő bűn se bibliai szóhasználat, csakúgy mint a Szentháromság stb.. de attól még lehet jogos, ha jól értelmezzük.


Ez így már sokkal jobb. Egy vitapont maradhatott. Elutasíthatja-e az ember az üdvösséget, ha Isten ezt aktívan munkálja benne? (Mit jelent először is Isten aktív munkálása?)

Gondolom Tulip, hogy az ellenállhatatlan kegyelem tételre gondolsz.
Ezt nem nagyon lehet igennel és nemmel megválaszolni. Ez nem is vitapont, hanem nézőpont.
Isten szemszögéből, a kegyelem ellenállhatatlan, ha az örökkévalóság távlatából nézzük, senki nem utasította el a kegyelmet akik kiválasztattak. A választottak részhalmazáról szól.
Az ember szemszögéből a jelenben: ellen lehet állni a kegyelemnek Isten munkáját elutasítva és elvesznek ezért.Ádám és Éva minden leszármazottjáról szól.
Ez a logikailag most felolthatatlan egymással most párhuzamosan futó vonal, az örökkévalóságba metszik egymást, összefutnak.

Ugyanilyen kérdés, mit kell tenni az üdvösségért, van e feltétele?.
Isten szemszögéből: semmit, mert kiválasztó, megigazító és újjászülő akarata érvényesül, cselekedet nélkül.A választottak részhalmazáról szól.
Ember szemszögéből a jelenben: van feltétele, meg kell térni, odafordulni Istenhez, Nem szabad ellen állni a hívó szónak, ez az egyén felelőssége.Ádám és Éva minden leszármazottjáról szól.

Mindkettő igaz.
Van egy isteni oldal és emberi oldal. Isten nézőpontja és az ember nézőpontja. Egyszerre kell mindkettőt tanítani.
Nem pedig szembeállítani egymással.


Nincs szembeállítás, se logikai feloldhatatlanság. Dőlt betűsen beírtam, melyik kikről szól. A kérdésem: A kiválasztottak komplementerhalmaza, vagyis a többiek közül van-e aki elfogadja a kegyelmet?

Literaty írta:
Ugyanígy az első ember bukása.
Isteni oldal: még a teremtés előtt örök tanácsvégzésében az Istenség a megváltást rendelte, hogy egy adott időpontban megtörténjen. Nem előbb és nem utóbb. Az ember bukása csak erősítette ezt az örök tervet.
Emberi oldal: Nem Isten okolható a bukásért, hanem az ember szabad választása volt ez.


Egyetértek, egy technikai megjegyzésem van. A „teremtés előtti örök tanácsvégzés” csak egy szófordulat olyan mint mondjuk az „Isten jobbján ülés”. Senki ne képzelje, hogy a Szentháromság a teremtés előtt összeült volna tanácskozni! Ez ugyanis lehetetlen, mert az idő is teremtmény. Feloldás: Istenben minden örök egyidejűségben van, változatlanul és változtathatatlanul. Ő a Vagyok. Vagyok aki Vagyok, a Vagyok küldött engem tihozzátok, mielőtt Ábrahám lett Vagyok. Nem könnyű az időt kirekesztve gondolkodni, de érdemes. Képzeljük el a 3D világunkat teljes időbeli lefolyásával együtt, ez egy 4D téridőkocka. Amit most „kívülről” szemlélünk. Az időbeli okságot felejtsük el. Itt egyetlen ok van, Isten. A világ Isten „miatt” olyan amilyen. Őt tükrözi. Egy-két gyakorlati példával világítom meg. Isten igazmondó. Az ember felől nézve ez így realizálódik. Ma egy ember úgy mehet Krisztushoz, hogy aki eddig hozzáment azt nem vetette ki, s erre ígéret van a Bibliában. Szóval egy gyakorlati tapasztalat. Tudni azonban nem tudja, hogy őt is elfogadja-e, csak hiszi. Most nézzük ezt a 4D kocka felől! Amit látunk a következő két dolog egyszerre: Van benne egy Biblia, ami azt tanítja, aki Krisztushoz megy, azt ki nem veti, s mellette látjuk, hogy ez a világ teljes idejében kivétel nélkül valóban így van. (A Biblia se úgy készült, hogy egy külső szemlélő megnézte mi van a világban, s leírta, az is időtlen rész e nézőpontból!) Hasonlóan, mondjuk a próféciákkal. A külső szemlélő egyszerre látja a próféciákat, s hogy azok úgy vannak, ahogy megírattak. Gyakorlati haszon: Megerősödünk, hogy Istenben, az ő ígéretei már kész tények.

Literaty írta:
Nem lehet filozófiai kérdést feltenni, hogy mi lett volna ha az ember nem bukott volna el, akkor Isten terve, rendelése elbukott volna a megváltásra nézve?
Nem? Igen?
Nem lehet így megközelíteni, igennel és nemmel.
Sőt, NEM SZABAD!!!


Ez hibás megközelítés, mert azt a látszatot kelti, hogy ki akarsz térni a válasz elől. (A feloldhatatlanság hangoztatása is némileg ilyen.) Javaslok egy jobbat. Az ilyen esetekben mindig arról van, szó, hogy a mögötte levő állításnak nincs logikai értéke, magyarán ellentmondásos, lehetetlen. Ezért se nem, se igen, hanem lehetetlen, s a logikán kívül esik. Innen a dolog már fel is oldható: Az egy másik világ lenne, más isteni tervekkel, melyek ott pont úgy összhangban lennének a megvalósulással, mint a mienkben. Mondd ki bátran, ha valami lehetetlen, hogy lehetetlen, s máris nem kerülted ki a kérdést, sőt helyesen megfeleltél rá.

(Egy kis adalék, az iménti érveléshez szorosan nem tartozik.) Elvileg lehetséges olyan világ, amiben van megállíthatatlan ágyúgolyó, s olyan amiben van rendíthetetlen fal, ám lehetetlen az olyan amiben a kettő egyszerre van jelen. Elvileg lehetséges olyan világ ahol Ádámék nem buknak el, de az nem lehet egyszerre a mienkkel. Az, hogy Isten döntése meg összhangban van a világával, abból következik, hogy a világa maga a döntése. 4D szemlélet! Nincs külön döntés és megvalósulás, így azok között meghasonlás se lehet!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 06:38 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Hathatós a kegyelem?
Ha az üdvözülteket nézzük, a válasz:Igen.
Ha az elkárhozottakat nézzük?-akkor hathatós? Akkor is Igen mert Isten nem robotokat teremtett.
Isten az oka az üdvösségnek? Igen, csakis Ő.
Isten az oka a kárhozatnak? Nem, semmiképpen.
Isten rendelte, hogy legyen kárhozat? Igen.
Rendelkezhetett volna másképp is?- FOGALMAM SINCS!!!
"Ki vagy te ó ember?..."


… hogy perelsz az Istennel? Szóval ez az ige azért nem illik ide. A válaszaiddal egyetértek. Az utolsó megválaszolására is vállalkozom. Nem. Az ugyanis egy másik világ lenne, akkor az lenne Istenben. A következő kérdés: Mindkettő benne lehet? Elvileg igen, de a dolog ott sántít, hogy Isten tökéletes, ő nem próbálkozik, így benne csak egy világunk lehet, ami őt a legjobban kiábrázolja. Mivel pedig ez a mi világunk, hisz itt vagyunk, így másik világ nem lehetséges. 4D szemlélet: Ha több világ lenne, akkor a külső megfigyelő egyszerre láthatná őket. S kiválaszthatná, azt amelyik a legjobb. A többi egyszerűen felesleges lenne, ami ellentmond Isten tökéletességének. Sőt a legjobb nem csak relatíve a legjobb, de abszolúte is, vagyis jobb már nem is lehetne. (Nem keverendő össze a mi időbeli szemléletünkkel, hogy bizonyos dolgoktól szívesen eltekintenénk.) Isten nem rendelkezhetett volna másképp. 4D felől nézve ráadásul rendelkezésről szó sincs. A világ egyszerűen van, Istenben, s egyedül Isten miatt ilyen, amilyen.

Literaty írta:
Van kiválasztás az üdvösségre? Igen mert a Biblia egyértelműen tanítja.
Van kiválasztás az elvettetésre? Nincs, legalábbis abban az értelemben, hogy Isten az Ő örök megmásíthatatlan végzésében rendelkezett volna, hogy némelyek, vagy sokan, semmiképpen ne is üdvözülhessenek.
Van kiválasztás a veszedelemre, de nem Isten örök megmásíthatatlan rendelése folytán, hanem válaszul az ember bűnösségére.


Hívjuk megint segítségül a 4D szemléletet. Mit látunk? Vannak a kiválasztottak, akik egytől egyik üdvözülnek. Látjuk, amint megkapják a Szentlelket, s kitartani őket. Aztán látjuk az elkárhozókat, akik valóban egytől egyig bűnben maradtak, s térdet hajtanak Isten végzése előtt, senki se reklamál.
Eddig ez pont az, amit leírtál. Maradt a középső kérdés. Mint tudjuk valójában teremtés előtti időbeli örök tanács végzés nincs is. Amit látunk azt persze megpróbálhatjuk időre átfordítani. Az egyik lehetőség, hogy akiket üdvözülni látunk felcímkézzük a „választottak” jelzővel, akiket meg nem, azokat az „elvetettek” jelzővel. Ez nem időbeli dolog, így összhangban van a középső kérdésedre adott válasszal. Egy másik lehetőség: Megnézzük kik hisznek az evangéliumnak (bármilyen formájában, szóval a szívüket körülmetélteket érte alatta), s felcímkézzük őket a „hívő” jelzővel. A többieket meg a „hitetlen” jelzővel. (Itt kövezhetne egy téves lépés, és azt mondhatnánk, hogy és Isten ezt látva a hívőket kiválasztotta, de mint tudjuk nincs ilyen időbeli beavatkozási lehetőség! ) Ez látszatra két megközelítés, de mégis azt tapasztaljuk, hogy hívő=kiválasztott, elvetett=hitetlen, vagyis csak ebben a párosításban szerepelnek a címkék. S ezután vizsgálhatjuk a Bibliát. S azt fogjuk találni, hogy e képpel teljes összhangban beszél párosításokról: búza-konkoly, hívő-hitetlen, bűnös-igaz, istentelen-igaz. Tehát, amikor a Biblia kiválasztottakról beszél, akkor e képpel van teljes összhangban, a dolognak nyilván van időbeli kihatása, hisz a kiválasztások időben mind a maguk idejében realizálódnak, de a 4D felől nézve mégse beszélhetünk egy időbeli aktusról. Csupán Isten igazságát láthatjuk abban, hogy a hívők és a kiválasztottak kölcsönösen rendelkeznek a másik címkével is. A szabad akarat hívei szerint viszont azt látnánk, hogy egyesek ide-oda cserélgetik a címkéiket. Vegyük észre, hogy erről a Biblia figyelmeztet ugyan e veszélyre, de egyben ígéretet is ad, hogy ez nem fordul elő. A fő érvük, hogy nem vagyunk robotok, e nézőpontból leszerepel. Hiszen a 4D felől nézve, minden tettünk csontra le van játszva. Az, hogy lehet a címkéket oda vissza váltogatni, vagy se, innen nézve se pro se kontra érvet nem jelent a robotságra nézve. S aki akarja nyugodtan nevezhet mindenkit robotnak, csak adja meg, hogy emiatt a kép miatt. A kérdés itt a következő: Melyik a tökéletesebb, az ha lehet címkét cserélgetni vagy ha nem? Szerintem a Biblia azt tanítja, hogy amikor az ember megtér, akkor végleg Jézus kezébe teszi le a sorsát, az többé nem akar kiesni, s azon igék melyek a kiesési veszélyre figyelmeztetnek, éppen azt a célt szolgálják, hogy ne legyen rá eset, s Jézus megtartó ígéretei alapján hiszem, hogy nincs is.

Literaty írta:
Van döntési felelőssége az embernek az evangélium hívásakor?
Van.
Azoknak akik üdvözülnek?-Igen
Azoknak is akik elvesznek?- persze, hisz ezért vesznek el.
Tehet az ember arról, hogy bűnbe születik, tehát rabságban? Nem, csak az első ember.
Tehet arról az ember, hogy vétkezik? Igen.
Tud nem vétkezni? Nem!
Soha nem tud az egyes bűnöknek ellenállni? de tud, ezért felelős.
Mindegyiknek tud? Nem!


Egy kiegészítés: Az, hogy az ember egyáltalán képes a bűnök egy részének ellenállni, maga is kegyelem, enélkül a világ egyszerűen élhetetlen lenne.


Literaty írta:
Hol itt a feloldás?
Csakis Istenben, meghajolva előtte, és elismerve: a mi értelmünk végességét, nem pedig mindenképpen megoldani Isten örök tanácsvégzését mint valami matek egyenletet.


Az értelmünk véges, de ami eszközt már felfedeztünk, az nyugodtan használjuk. Néha azért nem értünk valamit, mert túl bonyolítva van előadva. Szerintem a modern gondolkodásban sok minden letisztult, amit lehetne alkalmazni. Erre próbáltam példákat adni. Hátha lesz, akinek így kicsit tovább tud lépni.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 07:00 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Akárhogy nézzük Tulip ezen a ponton alapvetően máshogy látom.
Igen, a pokolba került gazdag emberért is kifolyt Jézus vére, ezért felelős.

Ezen már futottunk egy kört, és az érvelésed nekem abszolút nem volt meggyőző.
A Szentírás tanítja az Urat megtagadók, elvesző emberek Krisztus vérén való megváltását. Ezért is felelősek!!!

2Pt. 2,1
De voltak a nép körében hamis próféták is, mint ahogyan közöttetek is lesznek hamis tanítók, akik veszedelmes eretnekségeket fognak közétek becsempészni. Ezekkel megtagadják az Urat, aki őket megváltotta, így gyors pusztulást hoznak magukra.

Nagyon tekerni kell a gondolatokat, hogy ezt kimagyarázza valaki.


Nem kell itt semmit kitekerni. Két szemlélet: Az egyik szerint Krisztus meghalt mindenkiért, vagyis aki hozzá jön, azt nem küldi el.
A másik: Akik Krisztushoz mennek, azokért halt meg.
Önmagában mindkettő áll, de nem lehet őket keverni! A keverés eredményei: 1. Mindenkiért meghalt tehát mindenki hozzámegy, tehát mindenki üdvözül. (Univerzalizmus.) 2. Mindenkiért meghalt, de csak egy részük megy hozzá, s akik nem mennek hozzá, azokon Isten újra behajtva amiért már ki lettek engesztelve, tehát meg is halt értük, meg nem is. 3. Mi van azzal, aki hozzámegy, de érte nem halt meg? 4. Mi van azzal, aki nem megy hozzá, de érte meghalt?
(2-4-re a helyes válasz: lehetetlen esetek!)

2Pt2,1 több feloldás is lehetséges, az egyik, hogy az első esetről szól, - ez a szimpatikusabb -, a másik, hogy egyikről se, hanem valami másra lettek megváltva. A legutóbb ez utóbbit választottam, de elismerem a gyengeségét.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 07:24 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Idézet:
Tulip:
(Nem olvassuk, hogy de az embernek még döntenie kell.)

Tulip egy újabb alapvető dolgot súroltál, tagadólag.
Nem kéne dönteni? Persze az általad idézett helyen nem olvassuk, csakhogy a Biblia nem egy versszak. Az egész Írást figyelembe kell venni, nem kiragadni egy helyet.


Hát Jn6,37 és Jn6,44 ide alapvető igék, nem nevezném őket kiragadásnak. De jó más megközelítésből - az ember felől - : az embernek valóban kell dönteni. Képzeld magad most Gabi - fiktív személy - helyzetébe! Gabi teljesen egészséges, csak egy kicsit lesoványodott. Minden ruhája leesik róla. Az orvosa, batári köre, családja, ismerősei mind azt javasolják hogy egyen. Gabi olyan ember, hogy mindig hallgat az ő tanácsukra. Elkészült a kedvenc étele. Már meg is kóstolta, s megállapította, hogy ilyen jól még sose sikerült. Nagyon éhes. Akármit csinál semmi ellenérve nincs, hogy miért ne egye meg. Minden amellett szól, hogy megegye. Szerinted, hogy fog dönteni abban a kérdésben, hogy megegye vagy ne?

Nos az ellenállhatatlan kegyelem pont ilyen. Döntened kell egy kérdésben amire minden érv az igen mellett szól, még az akaratod is, s ellene semmi!

Literaty írta:
Az egész szentírás tele van azzal, hogy az ember dönt Krisztus mellett!
Ha nincs ilyen felhívás, hogy térj meg! Bánd meg! Higgy!
Akkor ez egyrészt ellentétes az egész Szentírással, másrészt, akkor minek evangelizálni?
Vagy mivel?
Hogyan?
Kiválasztással nem lehet evangélizálni!
Sőt, NEM SZABAD!!!


Nos e szempontból evengelizálni pont azért kell, hogy az ember eljusson abba az állapotba, ahol már nincs ellenérve, minden a megtérés mellett szól. Minden igazságnak a hirdetése hozzásegítheti ehhez, de természetesen Krisztus váltságának (halála és feltámadása) kell, hogy a központban legyen.

Szerinted létezik ember, aki ilyen helyzetben képes nemet mondani?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 07:33 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Indu írta:
Idézet:
tulip: csak annyira nézi Istent hülyének


Tulip, ez istenkáromlás. Nincs olyan tanítás, amit ilyen áron kéne megvédeni.


Aki miatt írtam, az éppen a református tanítást nevezte istenkáromlásnak, s előadta, hogy Isten beépített egy katapultot, ha netán mégis elkárhozni szottyanna kedvünk. Visszafogott reakciót adtam rá.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 08:03 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
net2rist írta:
köszönöm, hogy elolvastál, és reagáltál is, természetesen "ott a pont", felmondtad a leckét, kicsit hajánál fogva előrántottnak, és ráhúzottnak tűnik, de egye kutya...

viszont ... közben óvatlanul olvasgattam én is tovább, és ez NAGYON megütött:

tulip írta:
tulip írta:
Literaty írta:
...
Tulip nem bántani akarlak de hogy a konkoly(akik elvesznek) nem nevezhetők embernek, mégha kérdésként is fogalmaztad és adtál valamely értelmezést ez mégis túl megy a józan határon.



Ezt csak a korszellem mondatja veled. A zsidók a pogányokat disznóknak és ebeknek nevezték, tudtommal innen a „gój” fogalma is.


...

Köszönöm. Mennyire tartozott ehhez pejorativitás? Úgy mint gójok nem üdvözülhetnek, stb? Mennyire megvetés? A Bibiában szereplő görögök a gójok? A samaritánusok?



Idézet:
Ján 3,10. Felele Jézus és monda néki: Te Izráel tanítója vagy, és nem tudod ezeket?
(pontosabban: a "lelki Izrael" tanítójának KÉPZELED magad)


nem idézem be mégegyszer a szócikket, minden elismerésem Cillának

ENNYIT azért te is megtehettél volna, ahelyett hogy egy homályosan rémlő prédikáció alapján kijelented, hogy a gój kutyát meg disznót jelent...

ehelyett... sikerült kinyilatkoztatnod, hogy AZÉRT helyes a nem üdvözülőket nem-embernek tekinteni, mert lám a zsidók is kutyának-disznónak tartották a pogányokat...

ebben a kijelentésedben kreatívan és eredményesen lépett frigyre egymással az "IGAZ KÁLVINISTA" felsőbbrendűségi tudata az - amúgy éppen az antiszemitizmus hivatkozási alapjaként tekintett - állítólagos zsidó felsőbbrendűségi tudat tézisével... gratulálok...


Én meg a beleolvasáshoz. Még jó, hogy nem ez itt a téma. Zsolt22,17,21. (Ebeknek s kutyáknak nevezi, aki Jézust a markában tartja, s körülvevőit) Jn22,15. (az ebek kívül maradnak.) Mk7,25-30 és Mt15,21-22 (Jézus ebnek nevezi a föníciai kananeus asszonyt, egyértelműen azért mert nem zsidó. S ezért gondoltam a gój szóval összehozni, nem pedig homályos prédikációból, s kijelentésről szó se volt.) Mt7,6.

Idegen gyűlölet minden népben megvan. Ezt kár tagadni. Inkább Jézus legyen a példa, aki szembe ment a várakozásokkal, s adott megtérést a pogányoknak is. (Sok bélpoklos volt Izraelben, de egy se gyógyult meg, csak a szíriai Naámán. ...)

A többi uszításra meg nem reagálnék.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 08:29 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
Nos, még mindig csak olvasgatok, de ez föltűnt:
tulip írta:
Szabad akaratú ember = nincs alárendelve senkinek. Végre egy meghatározási próbálkozás.

Aki nincs alárendelve senkinek, tehát aki nem függ semmitől, senkitől, az kizárólag Isten. Az Isten definíciója Jézus Krisztus szerint pontosan ez: Jn 5,26 Mert a miként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában.
Élete van önmagában: tehát egyáltalán semmilyen külső feltételre sincs szüksége az élethez. Vagyis független, szabad. Próbáld meg szabad akaratodból a lélegzetedet visszatartani csak öt percre, szabad akaratodból ne igyál egy hétig, ne egyél egy hónapig, zárd el magad mindenkitől, ne menj dolgozni, találd föl a perpeetum mobile-t és így tovább... nevetséges.
Az Isten és a teremtmények közti határvonal pont ez: a szabadság, alárendeltség, függetlenség. Az ember éppen pont akkor képes alárendelni magát Istennek, akkor képes megalázni magát előtte, ha belátja és elfogadja, hogy az Isten őt korlátokkal terhes lénynek teremtette, nem független és szabad istenségnek.
Az Isten az emberbe a maga életét tette, így lett az ember élő lélekké. És minden élő, biológiai értelemben is növekszik, fejlődik, gyarapodik, szaporodik, mozog - ha ez a folyamat megáll, az már nem az élet volna, hanem a halál. Ez pedig azt jelenti egyben, hogy az élet folyton túlnövi a korlátait. Folyton terjeszkedik, gyarapodik. Folyton csatáznia kell a korlátokkal, amik igenis vannak. Az nem érzékeli a teremtett lét korlátait, aki nem élőlény, hanem tárgy. Az élők érzik a korlátokat. És ebbe a korlátolt, teremtett létbe muszáj belenyugodni, különben az Istent nem tudnánk Istenként dicsőíteni. Akik tehát állandóan az emberek szabad akaratáról prédikálnak, azok folyvást azt mondják: az ember olyan, mint az Isten.
1.Mózes3:5. Hanem tudja az Isten, hogy a mely napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói.
Bizony, ez ugyanaz a szöveg, mint amivel a kígyó ámított az Édenkertben.
Hiszen erről beszélnek a new agesek is, az összes keleti filozófiai és vallási áramlat.
A recski munkatáborból való szökésről szóló Bereményi-film végén Cseh Tamás énekelt egy dalt, amiben valami ilyesmi volt: azt mondják, felejtsd el a múltat, lépj tovább, légy szabad, légy szabad! De Istenem. Ez volt az életem.
Ugyanez a gondolat Kertész Imrétől:
"- És a jövőre nézve mik a terveid? - Meglepődtem kissé, s mondtam neki: erre nemigen gondoltam még. Akkor a másik öreg is megmozdult, és felém hajolt a székén. A denevér is fölemelkedett megint, s a karom helyett ezúttal a térdemre ereszkedett rá. - Mindenekelőtt is - így szólt - el kell felejtened a borzalmakat. - Kérdeztem, egyre meglepettebben: Miért? - Azért - válaszolta ő -, hogy élni tudjál -, s Fleischmann bácsi bólintott, és hozzátette: - Szabadon élni -, amire meg a másik öreg bólintott, és tette hozzá: - Ilyen teherrel nem kezdhetünk új életet -, s ebben némelyest igaza is volt, elismertem. Csak hát nem egész értettem, mint kívánhatnak olyat, ami lehetetlen, s meg is jegyeztem, hogy ami megtörtént, az megtörtént, s hogy végre is nem parancsolhatok az emlékezetemnek. Új életet - vélekedtem - akkor kezdhetnék csak, ha újra megszületnék, vagy ha valami bántalom, betegség vagy efféle érné az elmémet, amit remélhetően tán nem kívánnak nékem....Én is végigéltem egy adott sorsot. Nem az én sorsom volt, de én éltem végig - és sehogy sem értettem, hogy is nem fér a fejükbe: most már valamit kezdenem kell vele, valahová oda, valamihez hozzá kell illesztenem, most már elvégre nem érhetem be annyival, hogy tévedés volt, vakeset, afféle kisiklás, vagy hogy meg sem történt, netalántán." Nos, ezek az idézetek azért illenek ide, mert az ember, ha megtér is, nem veti le a személyiségét, mint egy kígyóbőrt. Az emlékei, és az egyénisége megmarad. A kereszténység nem futószalagon gyártott téglákból áll: Isten az egész életünkkel tervez, neki minden fontos, ami történt velünk. Pont a korlátaink miatt lehetünk igazán különbözőek egymástól, vagyunk igazán egyediek, egyéniségek. Az meg már micsoda gondolat, hogy ha az ember hármas felosztásából indulunk ki, hogy a testem korlátolt, a lelkem korlátolt, az elmém korlátolt, akkor az akaratom korlátlanul és végtelenül szabad???


Hát ezt jobb lett volna exrefistől idézned, mert ő adta e meghatározást. Amúgy egyetértek. Ha más valamiféle emberi szabad akaratról akarunk beszélni számba vehető ez is: emberi szabad akarat = bűntől eleve mentes vagy a bűntől felszabadított akarat.

Eeyore írta:
tulip írta:
Eeyore írta:
Én azt szeretném megkérdezni, az Isten mi alapján biztos abban, hogy aki megtér hozzá, azok legnagyobb része ki is tart a hitben, amikor azt írja a Példabeszédek könyve: A legtöbb ember talál valakit, aki jó hozzá, de hűséges embert kicsoda találhat? Tehát, ha az Isten nem bízik az emberek hűségében, miért bízik mégis a keresztények hűségében?


Nem bízik. Mi hűtlenkedünk, de Ő mindörökké hű marad.


:) Köszi, tulip, hogy válaszoltál. Hát igen, Isten nem bízhat meg emberekben, hiszen az Ige is azt mondja: Átkozott, aki emberben bízik, és testbe helyezi az erejét. Az Úr Isten nem lehet átkozott, tehát csakis önmagában bízhat, hogy Ő az, aki képes üdvözíteni, megtartani a megtérteket. Ha a megtartatás a hívekre, azok szabad akaratára volna bízva, akkor ez azt jelentené, hogy az Isten emberben bízna, testbe helyezné az Ő erejét, azaz átkozott volna... Na ne.


Hát most jól megtekerted az oroszlán bajuszát. Amúgy király!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 54  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség