Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 54  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 12:27 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
exrefis írta:
Literaty írta:
Ex, lehet, hogy eljön az idő amikor te elveszel?
Miben van a bizalmad, magadban?

Tudod, ha én véletlenül elesnék bűnben, tudni fogom, hogy veszélyben van az üdvösségem, de a:
Idézet:
9. Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól.
alapján megtérek.
Ha te véletlenül elesel bűnben, semmi baj, ugye mert "semmi nem választhat el", meg örökre meg vagy mentve, tehát tök értelmetlen megtérned, nemdebár?
Tehát nekem Istenben van bizalmam, neked meg egy teológiai agyalgásban.
Ki van nagyobb veszélyben? :)
üdv
ex

Az üdvösség szempontjából egyikünk sincs nagyobb veszélyben mint a másik.
Ha elbukok az baj,mert a bűnnek mindig megvan a maga következménye, de nem riogatnák senkit a pokollal ha hívő.
A hívő ember megújulása értelme nem a kárhozat riasztásában talál értelmet, hanem abba a szeretetbe amit megismertem, megismertünk.
Isten szeretete ragadott meg. Miért tagadnám meg ezt a szeretetet, amikor kitöltetett a szivembe és még erősebb az én gyarló életemnél is.
Nagyon rossz ha a kitartásom azért lenne, mert ott a pokol réme.
Krisztus megtartó ígérete, nem teológiai agyalgás.
Bízok Krisztusban, hogy mindig elvezet a megbánás helyére és az Ő vére megtisztít. Krisztus örökre érvényes váltsága a miénk, nem a mi érdemeinkért, hanem egyedül az Övé miatt.
Nem bízok magamba, mert akkor jaj nekem!


Ez így teljesen rendben, s akármit mond ex, ő is csak ebben bízik.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 12:28 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Az az érzésem, hogy keveredik a téma, nagyon szerteágazóan.
Az erdőtől nem látni a fát. Bejutottunk a bozótba. :cry:

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 12:28 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
Kedves Jó Szelektív Hallású Barátom!

értem én... "véletlenül nem vetted észre"...

sebaj, azért PRÓBÁLKOZOM:

http://www.parokia.hu/ext/forum/viewtopic.php?p=41934&#41934

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 12:31 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
tulip írta:
Literaty írta:
A szabad akaratról már volt szó, mégis megismétlem magam:
Tökéletes szabad akarattal Ádám-Éva rendelkezett.
A hitetlen ember a bűn megrontása miatt nem rendelkezik ezzel, de Isten belenyúl az ember életébe és amikor személyesen szól hozzá, akkor arra az időre felszabadítja az akaratát, hogy dönthessen(ez is egy fajta szabadság, de nem önmagában,természet szerint, hanem Isten tette alapján). Ezért az ember felelősége, de ez nem azt jelenti, hogy akkor dönt amikor akar, hanem amikor Isten erre képessé teszi. Ezért szól az Írás így: Zsid. 3,7-8
Ezért, amint a Szentlélek mondja: „Ma, ha az ő szavát halljátok,
ne keményítsétek meg a szíveteket

Azért ma, mert nem biztos, hogy Isten mégegyszer megteszi, hogy szól és belenyúl az ember életébe. Mert az ember nem akkor dönt amikor neki jólesik. Nem Isten igazodik az emberhez, hanem az embernek kell Istenhez igazodni.


Ha Isten felszabadítja egy ember akaratát, akár egy pillanatra is, ott azonnal megjelenik a mustármagnyi hit.

Ott azonnal megjelenik a döntési lehetőség.


S Isten mellett fog dönteni.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 13:02 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
tulip írta:
Literaty írta:
tulip írta:
Literaty írta:
A szabad akaratról már volt szó, mégis megismétlem magam:
Tökéletes szabad akarattal Ádám-Éva rendelkezett.
A hitetlen ember a bűn megrontása miatt nem rendelkezik ezzel, de Isten belenyúl az ember életébe és amikor személyesen szól hozzá, akkor arra az időre felszabadítja az akaratát, hogy dönthessen(ez is egy fajta szabadság, de nem önmagában,természet szerint, hanem Isten tette alapján). Ezért az ember felelősége, de ez nem azt jelenti, hogy akkor dönt amikor akar, hanem amikor Isten erre képessé teszi. Ezért szól az Írás így: Zsid. 3,7-8
Ezért, amint a Szentlélek mondja: „Ma, ha az ő szavát halljátok,
ne keményítsétek meg a szíveteket

Azért ma, mert nem biztos, hogy Isten mégegyszer megteszi, hogy szól és belenyúl az ember életébe. Mert az ember nem akkor dönt amikor neki jólesik. Nem Isten igazodik az emberhez, hanem az embernek kell Istenhez igazodni.


Ha Isten felszabadítja egy ember akaratát, akár egy pillanatra is, ott azonnal megjelenik a mustármagnyi hit.

Ott azonnal megjelenik a döntési lehetőség.


S Isten mellett fog dönteni.

Vagy igen, vagy nem.
Zsid. 3,7-8
Ezért, amint a Szentlélek mondja: „Ma, ha az ő szavát halljátok,
ne keményítsétek meg a szíveteket

Ezért a felelőség.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 13:05 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Itt kihagytam két Literaty hozzászólást. Nincs velük vitám.

Eeyore írta:
A Tékozló Fiú történetében a nagyobbik fiú milyen szellemi állapotban volt? Mindig úgy hallottam, a nagyobbik fiú a vallásos ember, akinek meg kell térnie.
De akkor az Atya miért nevezi a fiának, és miért mondja: fiam, te mindenkor velem vagy és mindenem a tiéd?
A nagyobbik fiú el akarta-e hagyni az apját? Akart-e egyedül élni? Vagy tudta, hogy nem élhet az apja nélkül, és ezért nem is állt szándékában elhagyni őt?
A kisebbik fiú képes lett volna soha vissza nem térni?
Lehetséges-e a megtérést felrúgni úgy, hogy valami módon ne menj vissza Ahhoz, aki nélkül nem tudsz élni?
Képes-e az ember elhagyni azt, aki nélkül nem tud élni?

Istennek akaratból való követésére nem a törvény kora ad példát?

Milyen arányban van a Bibliában szó az ember akaratáról és az Isten akaratáról? Megnéztem: az Ószövetségben, a törvény alatt sokkal többször említik az ember akaratát; az Újszövetségben a lehető legritkábban esik szó az ember akaratáról, az akarat szó szinte mindig az Úr akaratához kapcsolódik.
És ha ez így van, akkor az újszövetségi gyülekezetek miért beszélnek olyan sokat az ember akaratáról, miért hangsúlyozzák folyton annyira és úgy a szerepét, mintha még mindig az Ószövetség korában élnénk?

Megkerestem külön azt is, az ige mikor említi a szabad akarat kifejezést, és milyen szövegösszefüggésben. Íme:

1. 3Móz 7,16
Hogyha fogadásból vagy szabadakaratból áldozza valaki az ő áldozatát, a mely napon áldozza azt, azon a napon egyék meg az ő áldozatát; a mi pedig megmarad abból, másnap egyék meg.
2. 3Móz 22,18
Szólj Áronnak és az ő fiainak és Izráel minden fiának, és mondd meg nékik: ha valaki Izráel házából, és az Izráelben levő jövevények közül felviszi a maga áldozatát, akár fogadásból akár szabad akaratból, a miket felvisznek az Úrnak egészen égőáldozatul,
3. 3Móz 22,21
És ha valaki hálaáldozattal áldozik az Úrnak, akár fogadásának teljesítésére, akár szabad akaratból, akár tulokféléből, akár juhféléből: ép legyen, hogy kedves legyen; semmi fogyatkozás ne legyen abban.
4. 3Móz 22,23
Hosszú, vagy kurta tagú ökröt, vagy bárányt szabad akaratból való áldozatul vihetsz ugyan, de fogadási áldozatul nem lesz kedves.
5. 3Móz 23,38
Az Úrnak szombatjain kivül, adományaitokon kivül, fogadásból és szabad akaratból való minden ajándékaitokon kivül a melyeket adni szoktatok az Úrnak,
6. 4Móz 15,3
És tűzáldozatot akartok készíteni az Úrnak, egészen égő- vagy véres áldozatot, vagy fogadás teljesítése végett, vagy szabadakarat szerint, vagy a ti ünnepiteken, hogy tulok- vagy juhféléből kedves illatot készítsetek az Úrnak:
7. 4Móz 29,39
Ezeket áldozzátok az Úrnak a ti ünnepeiteken, azokon kívül, a miket fogadásból, és szabad akaratból áldoztok, a ti egészen égőáldozataitokul, ételáldozataitokul, italáldozataitokul, és hálaáldozataitokul.
8. 5Móz 12,6
És oda vigyétek egészen égőáldozataitokat, véres áldozataitokat, tizedeiteket, kezeiteknek felemelt áldozatát, mind fogadásból, mind szabad akaratból való adományaitokat, és a ti barmaitoknak és juhaitoknak első fajzását.
9. 5Móz 12,17
Nem eheted meg a te kapuidon belől sem gabonádnak, sem mustodnak, sem olajodnak tizedét, sem barmaidnak és juhaidnak első fajzását; sem semmi fogadási áldozatodat, a melyet fogadsz, sem szabad akarat szerint való adományaidat, sem a te kezednek felemelt áldozatát;
10. 5Móz 16,10
És tarts hetek ünnepét az Úrnak, a te Istenednek, a te kezednek szabad akarat szerint való adományával, a melyet ahhoz képest adj, a mint megáldott téged az Úr, a te Istened.
11. 5Móz 23,23
Ügyelj arra, a mi ajkaidon kijön, és úgy teljesítsd, a mit száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszesz fogadást az Úrnak, a te Istenednek.
12. 2Kir 12,4
És megparancsolá Joás a papoknak, hogy minden pénzt, a mely Istennek szenteltetik és az Úr házába bevitetik, mind a megszámlálás pénzét és a személyek váltságának pénzét, mind pedig, a melyet kiki szabad akaratja szerint az Úr házához bevisz.
13. 1Krón 29,5
Aranyat az arany szerszámokra, ezüstöt az ezüstre és minden szükségre, a mesteremberek kezéhez. És ha valaki még adni akar, szabad akaratja szerint, töltse meg az ? kezét ma és adjon, a mit akar az Úrnak.
14. 1Krón 29,6
Azért szabad akaratjok szerint adának ajándékokat az atyák fejedelmei, az Izráel nemzetségeinek fejedelmei, az ezredesek, századosok és a király dolgainak fejedelmei.
15. 1Krón 29,9
És örvendeze a sokaság, hogy szabad akaratjokból adának; mert tiszta szívökb?l adakozának az Úrnak; Dávid király is nagy örömmel örvendezett.
16. 1Krón 29,14
Mert micsoda vagyok én, és micsoda az én népem, hogy erőnk lehetne a szabad akarat szerint való ajándék adására, a mint tettünk? Mert tőled van minden, és a miket a te kezedből vettünk, azokat adtuk most néked.
17. 1Krón 29,17
Jól tudom, oh én Istenem, hogy te a szívet vizsgálod és az igazságot szereted. Én mindezeket tiszta szívemből, nagy jó kedvvel adtam, s látom, hogy a te néped is, a mely itt jelen van, nagy örömmel, szabad akaratja szerint adta ezeket néked.
18. 2Krón 17,16
Mellette Amásia, a Zikri fia, a ki magát szabadakaratjából az Úrnak kötelezte vala; és ő vele kétszázezer harczos.
19. 2Krón 35,8
Az ő fejedelmei is szabad akaratjokból a községnek, a papoknak és a Lévitáknak adakozának; Hilkia, Zakariás és Jéhiel, az Isten házának fejedelmei, adának a papoknak a húsvét áldozatira kétezerhatszáz juhot és háromszáz tulkot.
20. Ez 46,12
Továbbá, mikor a fejedelem szabad akaratból tesz égőáldozatot, vagy hálaadó áldozatokat, szabad akaratból az Úrnak, nyissák ki néki a kaput, mely napkeletre néz, és ő vigye égőáldozatát és hálaadó áldozatait, mint a hogy szombat napon szokta tenni, és azután menjen ki, és zárják be a kaput kimenése után.
21. Filem 1,14
De a te megkérdezésed nélkül semmit sem akartam cselekedni, hogy jótéteményed ne kényszerítésből, hanem szabad akaratból való legyen.

Nos. nem ártana, ha a gyülekezeti prédikációk a Biblia szóhasználatához alkalmazkodnának. Mert ha a Bibliában a szabad akarat kifejezés egy kivétellel csakis az Ószövetségben fordul elő, és mindig valami anyagi áldozathoz kapcsolódik, akkor nem ártana, ha ezen kívül nem volna valami egészen más teológiai rendszer fölépítve, ami kiforgatja a Biblia szóhasználatát és arányait . Mert ha másképpen és másról prédikálnak a gyülekezetek, mint ami az Igében áll, akkor az már nem Isten szava lesz, nemdebár?


exrefis írta:
Kedves Eeyore!
Ha az előzőekkel azt akartad bizonyítani, hogy nincs szabad akarat, akkor megsúgom: Nem sikerült. :)


Tessék? Itt egy halom ige a szabad akaratról, a szabad akarat cáfolása céljából? Ugye ezt nem mondod komolyan? Ja nem, ott a mosoly. Nem ezzel van eeyore-nek baja, hanem azzal a nem is definiált változatával, ami őt idézem „kiforgatja a Biblia szóhasználatát és arányait”. Erre kellene reagálnod, nem ilyen vicceseket kérdezni.

exrefis írta:
Ha maga a fogalom csak kétszer lenne a Bibliában már az is elég lenne bizonyságnak a létezésére, sőt ha nem szerepelne benne akkor is azt sulykolja minden oldal, hogy van az embernek szabad akarata.


Egy fogalmat, amit még definiálni se sikerül – legalábbis ami akárcsak halványan emlékeztet a ráaggatott következményeire – hát azt bizony nincs mese sulykolni kell. Magolni, biflázni. Sokszor ismételgetni, mígnem az ember azt nem hiszi, hogy tudja miről is beszél. Pár generáció s már nem is ellenőrzi senki. A szent hagyomány része. Csakhát itt van ez a fránya utolsó oldal, ezek a reformátusok, akik nem hajlandók visszaállni Róma zászlaja alá, pedig lám e kérdésben még a nagy ellenség Hit Gyüli is behódolt. Pfujj, hülye vaskalapos, szemellenzős, maradi, keménynyakú református robotok!

exrefis írta:
Az, hogy az ószövetségben szerepel többször, szintén nem cáfolat, mert nem lett ez a része felülírva az Igének.
De teljesen érthető az újszövetségbeli kevesebb szóhasználat, hiszen az újszövetség arról szól, hogy az ember szabad akaratából szövetséget köt Istennel, aki ezt a szövetséget megtartja. Sajnos az ember nem ilyen hűséges, vele előfordulhat, hogy ebből a szövetségből kilép, szabadon.
De aki belép ebbe a szövetségbe, az éppen azt teszi, hogy a szabad akaratát alárendeli Isten akaratának, azt keresi, a "legyen meg a Te akaratod" igét követve. Meg azt hogy "keressétek először Isten országát".
De az hogy kereshet mást is, éppen ez a felszólítás is igazolja. :)
üdv
ex


Kereshet, csak hát nem fog. Az Úr által képes, hogy megálljon!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 13:46 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Azért annyit érdemes megjegyezni, hogy a szabad akarat kérdését árnyalni kell.
Két szélsőség:
1. Totális szabad akarattal rendelkezik a bűnös ember, vagy éppen meg is kérdőjelezi az öröklött bűnös hajlamot.
2. Egyáltalán nincs semmilyen szabad akarata, teljesen elveszítette az istenképűségét a bűnös ember.

1.pont feltételezi, hogy a bűnbeesés nem érintette az ember akaratát, mindig képes úgy választani mint az első ember. Ez a megközelítés nem számol kellőképpen a bűn rontásával, vagy egyáltalán nem számol ezzel és tagadja. Hisz az ember eredendő jóságába.

2.pont feltételezi, hogy minden döntési szabadságát elveszítette az ember.
Ez nem veszi figyelembe az istenképűség bűn ellenére is megnyilvánuló jellemzőjét, és az állatvilág szintjére redukálja az embert.

A Bibliai megközelítés, hogy az ember számot fog adni az erkölcsi és mindenfajta döntéséről, tettéről, mert felelős lény. Az ember bűnbe születik, hajlammal a bűn cselekvésére, azonban ez nem szünteti meg a felelőségét döntései és cselekvései kapcsán.

Mivel ha töredezetten is, de rendelkezik egyfajta akarat, döntési szabadsággal. Ez a szabadság azonban nem olyan mint az első embernél, nem elégséges a mindenkori bűn totális elutasításhoz, tehát nem tökéletes.
Arról viszont tehet az ember, hogy milyen szinten merül el a bűnbe.
A gyilkos nem gyilkológépnek született, hanem döntött az ilyen út mellett, a tett gondolati, hajlami útjáról a tényleges cselekvésre adja magát.(Az már Isten ítélet, ha sorozatos isteni figyelmeztetés ellenére, megadva a szükséges kegyelmet, de azt sorozatosan elutasítva, Isten adja az embert a bűn lejtőjére Ítéletül(Rm. 1,18-32) Persze itt is Igaz Isten kegyelme, mert sokszor Ő áll annak a hátterébe, hogy nem mindenki merül ilyen mélyre.
Sokszor a bűnbe való merülés sok sok döntés ami lejtőre viszi az embert.
Lehetne még sorolni...
Arra viszont nem elég, hogy üdvözítő út mellett döntsön Isten beavatkozása nélkül.
Isten mellett dönthet(lásd vallásos világ) de ezzel még nem találta meg az üdvözítő utat.
Szükség van Isten munkájára, hogy dönteni tudjon, úgy hogy eltudja fogadni Isten üdvösségét és Isten szerinti bűnbánatra juthasson (nem ember szerinti: vezeklés, önkorbácsolás, önmegfeszíttetés, önelutasítás, öngyilkosság stb). Isten az Ő kegyelméből belenyúl az ember életébe oly fokon, hogy ezt az üdvözítő döntést megtudja hozni, így tehát már felelős ezért a döntéséért is. Nincs üdvösség Isten aktív cselekvése nélkül az egyes személyben.

A szabad akarat az üdvösséggel kapcsolatban nem bibliai szóhasználat, de attól még felhasználható, kellő árnyalás és értelmezéssel körülvéve, hogy nehogy a görög filozófiai és később a humanista totális akarat szabadsággal keveredjen. Az eredendő bűn se bibliai szóhasználat, csakúgy mint a Szentháromság stb.. de attól még lehet jogos, ha jól értelmezzük.


Ez így már sokkal jobb. Egy vitapont maradhatott. Elutasíthatja-e az ember az üdvösséget, ha Isten ezt aktívan munkálja benne? (Mit jelent először is Isten aktív munkálása?)


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 14:01 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
exrefis írta:
Literaty írta:
Ez a szabadság azonban nem olyan mint az első embernél, nem elégséges a mindenkori bűn totális elutasításhoz, tehát nem tökéletes.
Arról viszont tehet az ember, hogy milyen szinten merül el a bűnbe.
Az Édenben, az Isten oldalán, az Élet oldalán, az ember választhatta a halált.
A szellemi halál állapotában választhatja az Életet.
Nagyon súlyos démonizált állapotban kell ahhoz lenni egy embernek, hogy ne legyen szabadsága megtérni.


Szabadsága még lenne, csak nem él vele, mert meg van róla győződve, hogy ostobaság, vagy fel van rajta háborodva. 1Kor1,18-31! Különösen a 27-28 versre hívnám fel a figyelmet! A „választotta ki magának az Isten” mindkettőben szerepel!

exrefis írta:
Idézet:
Szükség van Isten munkájára, hogy dönteni tudjon, úgy hogy eltudja fogadni Isten üdvösségét és Isten szerinti bűnbánatra juthasson (nem ember szerinti: vezeklés, önkorbácsolás, önmegfeszíttetés, önelutasítás, öngyilkosság stb).
Erre találta ki Isten az evangélium hirdetését. Az evangélium hallása után dönthet, hogy elfogadja, vagy elutasítja a megváltást.
Akik pedig nem hallhatták az evangéliumot azokra vonatkozik az, hogy a tudatlanság idejét elnézi Isten.
üdv
ex


Az evengélium hirdetése arra lett kitalálva, hogy akik örökéletre választottak higgyenek. (Csel13,48). A többiek is hallják ugyan, de elutasítják, szintén 1Kor1,18-31.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 15:23 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
tulip írta:
Literaty írta:
Azért annyit érdemes megjegyezni, hogy a szabad akarat kérdését árnyalni kell.
Két szélsőség:
1. Totális szabad akarattal rendelkezik a bűnös ember, vagy éppen meg is kérdőjelezi az öröklött bűnös hajlamot.
2. Egyáltalán nincs semmilyen szabad akarata, teljesen elveszítette az istenképűségét a bűnös ember.

1.pont feltételezi, hogy a bűnbeesés nem érintette az ember akaratát, mindig képes úgy választani mint az első ember. Ez a megközelítés nem számol kellőképpen a bűn rontásával, vagy egyáltalán nem számol ezzel és tagadja. Hisz az ember eredendő jóságába.

2.pont feltételezi, hogy minden döntési szabadságát elveszítette az ember.
Ez nem veszi figyelembe az istenképűség bűn ellenére is megnyilvánuló jellemzőjét, és az állatvilág szintjére redukálja az embert.

A Bibliai megközelítés, hogy az ember számot fog adni az erkölcsi és mindenfajta döntéséről, tettéről, mert felelős lény. Az ember bűnbe születik, hajlammal a bűn cselekvésére, azonban ez nem szünteti meg a felelőségét döntései és cselekvései kapcsán.

Mivel ha töredezetten is, de rendelkezik egyfajta akarat, döntési szabadsággal. Ez a szabadság azonban nem olyan mint az első embernél, nem elégséges a mindenkori bűn totális elutasításhoz, tehát nem tökéletes.
Arról viszont tehet az ember, hogy milyen szinten merül el a bűnbe.
A gyilkos nem gyilkológépnek született, hanem döntött az ilyen út mellett, a tett gondolati, hajlami útjáról a tényleges cselekvésre adja magát.(Az már Isten ítélet, ha sorozatos isteni figyelmeztetés ellenére, megadva a szükséges kegyelmet, de azt sorozatosan elutasítva, Isten adja az embert a bűn lejtőjére Ítéletül(Rm. 1,18-32) Persze itt is Igaz Isten kegyelme, mert sokszor Ő áll annak a hátterébe, hogy nem mindenki merül ilyen mélyre.
Sokszor a bűnbe való merülés sok sok döntés ami lejtőre viszi az embert.
Lehetne még sorolni...
Arra viszont nem elég, hogy üdvözítő út mellett döntsön Isten beavatkozása nélkül.
Isten mellett dönthet(lásd vallásos világ) de ezzel még nem találta meg az üdvözítő utat.
Szükség van Isten munkájára, hogy dönteni tudjon, úgy hogy eltudja fogadni Isten üdvösségét és Isten szerinti bűnbánatra juthasson (nem ember szerinti: vezeklés, önkorbácsolás, önmegfeszíttetés, önelutasítás, öngyilkosság stb). Isten az Ő kegyelméből belenyúl az ember életébe oly fokon, hogy ezt az üdvözítő döntést megtudja hozni, így tehát már felelős ezért a döntéséért is. Nincs üdvösség Isten aktív cselekvése nélkül az egyes személyben.

A szabad akarat az üdvösséggel kapcsolatban nem bibliai szóhasználat, de attól még felhasználható, kellő árnyalás és értelmezéssel körülvéve, hogy nehogy a görög filozófiai és később a humanista totális akarat szabadsággal keveredjen. Az eredendő bűn se bibliai szóhasználat, csakúgy mint a Szentháromság stb.. de attól még lehet jogos, ha jól értelmezzük.


Ez így már sokkal jobb. Egy vitapont maradhatott. Elutasíthatja-e az ember az üdvösséget, ha Isten ezt aktívan munkálja benne? (Mit jelent először is Isten aktív munkálása?)

Gondolom Tulip, hogy az ellenállhatatlan kegyelem tételre gondolsz.
Ezt nem nagyon lehet igennel és nemmel megválaszolni. Ez nem is vitapont, hanem nézőpont.
Isten szemszögéből, a kegyelem ellenállhatatlan, ha az örökkévalóság távlatából nézzük, senki nem utasította el a kegyelmet akik kiválasztattak.
Az ember szemszögéből a jelenben: ellen lehet állni a kegyelemnek Isten munkáját elutasítva és elvesznek ezért.
Ez a logikailag most felolthatatlan egymással most párhuzamosan futó vonal, az örökkévalóságba metszik egymást, összefutnak.

Ugyanilyen kérdés, mit kell tenni az üdvösségért, van e feltétele?.
Isten szemszögéből: semmit, mert kiválasztó, megígazító és újjászülő akarata érvényesül, cselekedet nélkül.
Ember szemszögéből a jelenben: van feltétele, meg kell térni, odafordulni Istenhez, Nem szabad ellen állni a hívó szónak, ez az egyén felősége.

Mindkettő igaz.
Van egy isteni oldal és emberi oldal. Isten nézőpontja és az ember nézőpontja. Egyszerre kell mindkettőt tanítani.
Nem pedig szembeállítani egymással.

Ugyanígy az első ember bukása.
Isteni oldal: még a teremtés előtt örök tanácsvégzésében az Istenség a megváltást rendelte, hogy egy adott időpontban megtörténjen. Nem előbb és nem utóbb. Az ember bukása csak erősítette ezt az örök tervet.
Emberi oldal: Nem Isten okolható a bukásért, hanem az ember szabad választása volt ez.

Nem lehet filozófiai kérdést feltenni, hogy mi lett volna ha az ember nem bukott volna el, akkor Isten terve, rendelése elbukott volna a megváltásra nézve?
Nem? Igen?
Nem lehet így megközelíteni, igennel és nemmel.
Sőtt, NEM SZABAD!!!

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 15:44 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Hathatós a kegyelem?
Ha az üdvözülteket nézzük, a válasz:Igen.
Ha az elkárhozottakat nézzük?-akkor hathatós? Akkor is Igen mert Isten nem robotokat teremtett.
Isten az oka az üdvösségnek? Igen, csakis Ő.
Isten az oka a kárhozatnak? Nem, semmiképpen.
Isten rendelte, hogy legyen kárhozat? Igen.
Rendelkezhetett volna másképp is?- FOGALMAM SINCS!!!
"Ki vagy te ó ember?..."

Van kiválasztás az üdvösségre? Igen mert a Biblia egyértelműen tanítja.
Van kiválasztás az elvettetésre? Nincs, legalábbis abban az értelemben, hogy Isten az Ő örök megmásíthatatlan végzésében rendelkezett volna, hogy némelyek, vagy sokan, semmiképpen ne is üdvözülhessenek.
Van kiválasztás a veszedelemre, de nem Isten örök megmásíthatatlan rendelése folytán, hanem válaszul az ember bűnösségére.

Van döntési felelősége az embernek az evangélium hívásakor?
Van.
Azoknak akik üdvözülnek?-Igen
Azoknak is akik elvesznek?- persze, hisz ezért vesznek el.
Tehet az ember arról, hogy bűnbe születik, tehát rabságban? Nem, csak az első ember.
Tehet arról az ember, hogy vétkezik? Igen.
Tud nem vétkezni? Nem!
Soha nem tud az egyes bűnöknek ellenállni? de tud, ezért felelős.
Mindegyiknek tud? Nem!

Hol itt a feloldás?
Csakis Istenben, meghajolva előtte, és elismerve: a mi értelmünk végességét, nem pedig mindenképpen megoldani Isten örök tanácsvégzését mint valami matek egyenletet.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2008. nov. 01., szombat 16:00-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 15:49 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
figyelő írta:
Korlátozott számú mindenki?

Pál apostol – s így ennek megfelelően Isten Igéje – azt állítja, hogy „Jézus Krisztus azért jött a világba, hogy megmentse a bűnösöket…” (1Tim 1,15b). A Szent Lélek /Szellem nyilvánvalóan kifejezett szándékkal egyértelmű szóhasználtra vezette a szent írókat. (Még így is bőven találkozunk akármilyen indítékból történő belemagyarázással, hogy ne mondjam „belerondítással”).
Itt tehát nem olvasunk olyan jelzőt, ami a „bűnösök” általános, mindenkire kiterjedő csoportját behatárolná. Nincs szó „üdvösségre rendelt bűnösökről” vagy kiválasztott bűnösökről. Még csak az „Úr övéiről” sem, akiket meg kell keresni, mert egyébként már eldöntött tény a „megmentettségük”. Éppen hogy nem, éppen hogy meg kell menteni őket, mert el vannak veszve, kárhozatban vannak. Kik? A bűnösök.
Azt is az Igéből tudhatjuk, hogy „Mindnyájan elhajlottak, egyetemben elromlottak, nincs, aki jót cselekedjék, nincsen csak egy sem”. (Zsoltárok 14,3). Ez törvényszerű, kikerülhetetlen, sőt Isten által eltervezett állapota mindenkinek, mert „mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön.”(Róma 11,32).
Mindezek ismeretében „korlátozott kiengesztelésről, korlátozott kegyelemről” beszélni több dőreségnél. Istenkáromlás.


Most persze idézhetném Zsid9,28-at, s mondjuk Mt7,13-14-et, s behelyettesíthetném, s homlok egyenest a másik oldalra jöhetne ki ugyanez a végkövetkeztetés. Erre mondtam, hogy amit leírtok, előbb nézzétek meg nem áll-e saját magatokra is.
Ez nem más mint ige ellen igét használni, amitől a 2.HH hitvallásunk is óva int.

Inkább tisztázzunk egy lehetséges félreértést. Korlátozott engesztelés is többféleképpen érthető. Ha az alapszituáció, az hogy van egy ember, aki megértette, hogy meg kell térnie, s Jézushoz megy, azt elutasíthatja-e arra hivatkozva, hogy rá nem érvényes, a válasz egyértelmű nem! Ilyen értelemben az engesztelés korlátlan. Aki énhozzám jön, semmiképpen ki nem vetem.
Ha viszont azt firtatjuk, hogy mondjuk a gazdagért, akinek küszöbén Lázár feküdt, vagy bárkiért aki végig elutasította a kegyelmet meghalt-e Jézus, akkor a válasz az, hogy nem. Ilyen értelemben van korlátozott kegyelem. Bizonyítás kontrapozicióval. Tegyük fel, hogy ebben az értelemben is korlátlan a kegyelem. Jézus kiengesztelte Isten a gazdag minden bűnéért. Mit keres akkor a halálban, a végső kárhozatra várva? Hiszen Krisztus meghalt a halálára, s feltámasztatott a megigazulására. (Róm4,25) Miért is gyötrettetik hát a gazdag? Szóval ellentmondásra jutottunk, hisz megigazultak nem lehetnek a kárhozatban. Q.E.D.
(Remélem senki se fog a korlátlan engesztelés, de korlátozott megigazítás tanával előrukkolni.)

Felvethető kérdések: Mi van, ha a gazdag ment volna Jézushoz?
Rövid válasz: Nos először is ebben a világban nem ment így a kérdés gyakorlatilag értelmetlen.
Hosszabb: Az egy másik világ lett volna, ahol ugyanazon szabályokat feltéve üdvözült volna.

Mt7,13-14 alapján ismerjük a megtérés esélyét. Mi módon garantálja Isten, hogy egyszer se legyen tévedés? Tévedés az lenne, ha valaki akiért fizetett mégse menne hozzá, vagy akiért nem, az hozzámenne. Minden ilyen esetben „javítani” kellene a Húsvéton. A válasz egyszerű: Senki sem jöhet énhozzám, csak ha az Atya vonja őt! (Jn6,44) Minden, amit nékem ád az Atya, én hozzám jő, és azt, aki hozzám jő, semmiképpen ki nem vetem. (Jn6,37)

(Nem olvassuk, hogy de az embernek még döntenie kell.)

Ismert ellenvetés: A semmit se kell tennem, hisz ha ki vagyok választva úgyis nyerek, ha nem úgyis vesztek. Ez is könnyen megválaszolható. Ha ki vagy választva nem tudsz semmit tenni. Az Atya vonzani fog, s te Jézushoz fogsz menni. Ha nem vagy kiválasztva, akkor nem fog az Atya vonzani, s eszed ágában sem lesz Jézushoz menni, gúnyolni fogod, vagy megbotránkozol benne.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:13 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Akárhogy nézzük Tulip ezen a ponton alapvetően máshogy látom.
Igen, a pokolba került gazdag emberért is kifolyt Jézus vére, ezért felelős.

Ezen már futottunk egy kört, és az érvelésed nekem abszolút nem volt meggyőző.
A Szentírás tanítja az Urat megtagadók, elvesző emberek Krisztus vérén való megváltását. Ezért is felelősek!!!

2Pt. 2,1
De voltak a nép körében hamis próféták is, mint ahogyan közöttetek is lesznek hamis tanítók, akik veszedelmes eretnekségeket fognak közétek becsempészni. Ezekkel megtagadják az Urat, aki őket megváltotta, így gyors pusztulást hoznak magukra.

Nagyon tekerni kell a gondolatokat, hogy ezt kimagyarázza valaki.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:30 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Idézet:
Tulip:
(Nem olvassuk, hogy de az embernek még döntenie kell.)

Tulip egy újabb alapvető dolgot súroltál, tagadólag.
Nem kéne dönteni? Persze az általad idézett helyen nem olvassuk, csakhogy a Biblia nem egy versszak. Az egész Írást figyelembe kell venni, nem kiragadni egy helyet.
Az egész szentírás tele van azzal, hogy az ember dönt Krisztus mellett!
Ha nincs ilyen felhívás, hogy térj meg! Bánd meg! Higgy!
Akkor ez egyrészt ellentétes az egész Szentírással, másrészt, akkor minek evangélizálni?
Vagy mivel?
Hogyan?
Kiválasztással nem lehet evangélizálni!
Sőtt, NEM SZABAD!!!

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:32 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 19:09
Hozzászólások: 1521
Idézet:
tulip: csak annyira nézi Istent hülyének


Tulip, ez istenkáromlás. Nincs olyan tanítás, amit ilyen áron kéne megvédeni.

_________________
Várván ama boldog reménységet


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 01., szombat 16:36 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
net2rist írta:
Kedves Tulip!
érdekes ÚGY olvasni a fejtegetéseidet, hogy már "tudom a megfejtést" :D

mindazonáltal a "majdnem igazad van"-ból egy helyütt nagyon KILÓG egy LÓLÁB:

tulip írta:
A konkolynak magától kellene hinnie, de erre képtelen. Pontosabban tudna ő, vagyis értelmi képessége meg van hozzá, de nem akar.


VÉGIG világos volt nekem az érvelésedből, de itt most EXPLICITE ki is mondod:

"HINNI az ESZÜNKKEL kell"

bocs, ez TÉVEDÉS... nem nevezném tévtanításnak, nem akarok senkit megbántani, de az ALAPVETŐ LÉNYEG nem-értéséből fakadó TÉVEDÉS


Az „értelmi képessége meg van hozzá” fordulatot, csak arra értettem, hogy nem szellemi fogyatékos, vagyis képes megérteni a hitre felhívó üzenetet. Az értelemmel nem hiszünk, csak felfogjuk a hitre felszólító üzenetet. Azt, hogy el is hisszük-e már a szívtől függ. Aki nem akar hinni, az szívből nem akar.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 54  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség