Aktív tag |
 |
Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15 Hozzászólások: 648
|
Literaty írta: tulip írta: Literaty írta: Idézet: Tulip: A hit már Isten ajándéka (Ef2,8-9), így nem lehet alapfeltétel.
Azért mert valami Isten ajándéka már nem feltétele az üdvösségnek a Krisztusba vetett hit? Ez teljesen írásellenes! Persze, hogy Isten ajándéka! De ez a szubjektív feltétel. Ne idézzem azt a milliónyi újszövetségi helyet ahol felszólítás van arra, hogy higgy! Ettől még ajándék és feltétel. Az objektív feltétel pedig maga Krisztus és váltsága. Írásellenességről szó sincs, csupán értelmezési félreértésről. Hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni. Így értve az alapfeltételt a hit természetesen az. Ha viszont azt vizsgáljuk miért hiszünk, azaz ez-e az alap vagy van előzménye, akkor azt kell látnunk van előzmény. (Ef2,8-10) Ha egy bűnös ember ki tudná fejezni állapotát, akkor arra a felszólításra, hogy higgy, csak azt felelhetné: Nem akarok! Ha most Istentől ajándékba kap hitet, akkor viszont már hittel felel, például így: hiszek Uram, légy segítségül hitetlenségemben. Na most ha ajándék, akkor máris ott a kérdés: mindenki megkapja? Ha nem – „mert nem mindenkié a hit” – akkor vajon Isten mi alapján válogat? Mindenesetre, amikor Isten azt parancsolja, hogy higgy, akkor ő pontosan tudja, hogy ha hitetlen vagy nem fogsz akarni hinni, ha meg hittel megajándékozott, akkor hinni fogsz. Még egyet is értenék veled Tulip a mostani írásodban, de aki felszólítást kapja, hallja az azért van, hogy higgyen. Isten így nem válogat, hogy adom-nem adom mindenfajta emberi felelősséget kizárva. Ez az iszlám predestináció. Azonban Isten nem zárja ki azok felelősségét akiknek nem ad hitet, hiszen beszámíthatóak. Találomra válogatásról szó sincs. Isten a saját vetését védi meg azzal, hogy hitet ajándékoz nekik. A konkolyvető által vetett konkolyt viszont nem látja el vele. A konkolynak magától kellene hinnie, de erre képtelen. Pontosabban tudna ő, vagyis értelmi képessége meg van hozzá, de nem akar. Literaty írta: Vagyis úgy igen, hogy ha már eljátszotta a kegyelmi idejét akkor nem adja, hanem fenntartja ítéletre. És Isten nem adja már a hitet(talán többet), mert már korábban megtette volna, de az ember visszautasította, és nem azért mert Isten arra rendelte, hogy utasítsa el. Kiindulás tehát, hogy Isten egy időre felszabadítja az embert akaratába annyira, hogy hinni tudjon, ezzel nem lehet visszaélni, mert ki tudja megcselekszi e még egyszer. Valakinél igen, talán többször is, valakinél egyszer-kétszer. Ez Isten szabad döntése, hogy kinek mikor, hányszor ad kegyelmi lehetőséget. Mt7,13-14 alapján tudjuk, hogy sokkal több a konkoly, mint a búza. Konkrétan senkiről se tudható, hogy hova tartozik, de ha egyfajta statisztikai átlagot nézünk, akkor gyakran megfigyelhető miként keményednek bele emberek hitetlenségbe. Tipikus eset, mikor valaki egyre közömbösebb, míg végül ha hitről akarunk vele beszélni, egészen másról beszél, egyszerűen nem alakul ki párbeszéd. A másik típus a hitet ostorozó ember, aki lehet egykor kacérkodott a hittel, de megbotránkozott benne.. Aztán az élet élvezete is lehet a hit elnyomásának eszköze. (Érdekes, hogy e háromfajta megfelel a útfélre, a sziklás talajra és a tövisek közé esett magnak.) Persze senkiről se kell lemondani, mert illik rá valamelyik kép. Hisz Isten minket is ezekből hívott ki. (Ef2,1-2) A konkoly kaphat bármennyi és bármilyen esélyt bizony elveti. Ám mivel kapott, s beszámítható volt, így felelős marad. (Jn9,41) A konkoly azonban saját Urát követi. (Jn8,44) Literaty írta: Van elutasítás és elutasítás között különbség. Nem eleve rendelkezése alapján úgy hogy nincs üdvösség értelmében felelőssége(mint ahogy korábban a konkolyról mondtad), hanem éppen ellenkezőleg az ember az oka annak, hogy nem hisz pedig Isten ezt akarta. Idézet: Ilyet nem mondtam. Üdvösség értelmében van felelőssége a konkolynak, mert hihetne ha akarna, s akkor üdvözülne, csak éppen nem akar, így nem is menekül meg. A döntési felelősségre mondtam, hogy az nincs neki. A döntés ugyanis már hitet feltételez, plusz azt, hogy ez nem elég, még az ember is kell hozzá, tevőlegesen. Ha ugyanis nincs hit, akkor a választás egyoldalú (elvetés), így döntésről nem beszélhetünk. Ha meg nincs emberi rész, de van hit, a választás megint egyoldalú (elfogadás). A konkolynak előbb hinnie kellene hát akarnia, hogy egy esetleges döntési helyzetbe kerülhessen. Mivel azonban nem akar, a döntési felelősségig se jut el. Sebaj Isten a hitetlensége miatt veti el, s nem azért mert ellene döntött. Literaty írta: Aki pedig így viszonyul Isten kegyelméhez, jön az ítélet:látván ne lássatok, hallván ne halljatok, vagy támasztottalak azért, hogy a keménységemet megmutassam, nem találja a megbánás helyét stb.. Végül kárhozat. Idézet: Azt lehet mondani, hogy a konkoly Isten több kevesebb ajándékával találkozik, amíg itt van a Földön, ami megtérésre kellene, hogy indítsa, de ő mindent képes kiforgatni. Keresztyéneket okolja a természeti csapásokért, a vele tett jó cselekedetekből eleven szén lesz a fején, képes Belzebub művének mondani, ami csak Istentől jöhet, stb. S ebbe is bele lehet úgy keményedni, hogy egy idő után teljesen vakká lesz, miközben magát a látók bírájává teszi. (Jn9) Egy dolgot még megemlítek. Az ember egy csomó dolgot kap Istentől, ami hitre indíthatja. S ideig óráig indítja is. Ez azonban nem az üdvözítő hit. Még a bukott angyalokra jellemző Istenben való hit se az, mint tudjuk. Erre a fajta hitre igaz az, amit leírtál. Erre igaz az, hogy szól az Isten kétszer vagy háromszor, de nem hallgatnak rá. Az ember állapota annyira romlott, hogy ez nem segíti üdvösséghez. Ehhez Isten direkt beavatkozása szükséges, üdvözítő hitet kell ajándékoznia. (Ef2,8-10) Literaty írta: Ha mégis eleve rendelkezett ezt úgy kell érteni, hogy Istent semmi nem lepi meg hanem már az örökkévalóságban is mindent beleszőtt a tervébe. Az ember bukását, bűnét, üdvösségét, kárhozatát, hogy végül is Istené legyen a dicsőség és a győzelem.
Az örökkévalóság szempontjából nincs semmiféle idő. Nem olyan a világ mint egy regény, aminek a cselekményét szőni lehetne, aminek részeit folyamatosan csiszolni lehetne, hanem egyszerűen időtlenül, változatlanul és változtathatatlanul van, Istenben, aki maga is így van.
ui.
Elsőre furcsa ez, hogy Isten magán se változtathat, de mi változtatni való lenne azon, aki teljes és tökéletes? Hogy mitől teljes és mitől tökéletes? Ha nem lenne tökéletes lehetne tökéletesebb, ha nem lenne teljes akkor lehetne teljesebb. Sőt mivel van, lenne is. Ami ellentmondás lenne, hisz egyedül van, így önmagánál lenne teljesebb és tökéletesebb. Így logikailag szükségszerű, hogy teljes és tökéletes legyen. Az örökkévalóság szempontjából az ember bűne, üdvössége, kárhozata mind egy statikus elem. Azért van ott, s azért így, mert Isten teljességéhez és tökéletességét, - dicsőségét – így szolgálja.
Hogy érthetőbbé tegyem, adok egy párhuzamot. A matematikának elvileg van egy teljes és tökéletes leírása. Az ember ebből mindig csak egy résznyit ismer ugyan, de ettől még így van. Az ember ugyanis nem feltalálja, csak felfedezi a matematikát. Amit az ember feltalál de valójában nincs ott, az garantáltan ellentmondással terhes. (Irracionális számok). Mondhatni a matematika időtlen, változtathatatlan, és változatlan. Szinte triviális, hogy teljes és tökéletes. Hisz ha nem az lenne, akkor lehetne az, s akkor nem ezt, hanem azt hívnák matematikának, ami ellentmondás lenne.
Valaki felvethetné, hogy lehetetlen, hogy ha teljes, akkor helyes is. Nos ezt könnyű cáfolni. Elvileg ugyanis végrehajtható a következő eljárás. Kiinduláskor üres állapotból indulunk, így az helyes, vagyis nem tartalmaz a matematikában hamis dolgot. Az első percben egy helyes matematikai dolgot veszünk hozzá, amitől helyes marad. Azután a következő ilyet mindig az előzőre szánt idő felében vesszük hozzá. 2 perc alatt kész vagyunk. (Egy dologra kell figyelni, hogy a hozzávét „véletlenszerű” legyen.)
Nos ebből látszik, hogy ahogy a matematikából, úgy Istenből is csak töredékes ismeretünk lehet. Nulláról indultunk, s az ismeretszerzésünket nem tudjuk divergensen gyorsítani. Ha azonban amit ismerünk, abban nincs ellentmondás, s a Biblia kijelentésein nyugszik, akkor arra bátran építhetünk, s nem illik bizonytalankodnunk, a trombitával bizonytalan zengést tenni. Készen kell lenni az átértékelésre ha jobbra tanítanak a Bibliából, de ez ne legyen akadályozónk. Értelmetlen például azon rágódni, hogy mi van ha nincs Isten, mi van ha nem támadt fel Krisztus, mi van ha nem jön vissza. S lehetne sorolni. Ezek igazsága ugyanis a Bibliában ki van jelentve. Mivel pedig a kiválasztás részletesen ki van fejtve a Bibliában, felesleges a mi van ha nincs benne kérdése. A szabad akarat hívei láthatóan kitérnek ezen igék értelmezése elől, mondva csinált indokokkal, mint hogy úgy se foghatjuk fel. Azonban amit nem értünk arról hallgatunk, nem pedig passzívan vagy nagyon is aktívan elutasítjuk.
|
|