Kedves Nemosinex!
Miután – hitem szerint – az üdvösség dolga nem egyszer s mindenkorra elintézett tény („Aki mindvégig kitart, az üdvözül”), az utolsó pillanatig létezhet változás pro és kontra. Az orvostudomány ismerete szerint még a kómában lévő személynek is élő, döntésképes a szelleme – tehát sok ember esetében nincs is tudomásunk hitének esetleges változásáról.
Meggyőződésem, hogy az üdvösség = Istennel való, végleges közösség. Minden más út, ami nem Belé torkollik = kárhozat, amit nem az ÚR döntött el szuverén, affektációs hisztérikussággal, ami számomra azonos a kálvini predestináció elvével. Tehát – kérdésedre konkrétan azt válaszolnám: a predestináció hitvallásával (vagyis, hogy mindent Isten eldöntött, az ember meg elszenvedi) képtelenség Isten kebelére érkezni. S ezen nem segít semmilyen imádság, közbenjárás – csak a tévtan megtagadása.
Kedves Net2rist!
Hoztad a formádat. Nem a magad hitvallását, vagy valamiféle apológiát művelsz, hanem más (jobbára az én) lejáratását igyekszel elérni. Állításaimat nem mérlegeled a Biblia szavain, csupán szavaim elfogadhatóságát próbálod aláásni. Lelked rajta. Mások őszinteségével, önfeltárásával visszaélni, a te keresztyén fogalmaid szerint „fájintos”.
Sosem tagadtam azokat az állomásokat életemből, hitéletemből, amiket sorolsz (másképp honnan is tudnád). Vannak a tévúton olyan állomások, amik igazolni látszanak a jelent, hátrahagyva a múltat. Jézuson is számon kérték: „Mit akar ez? Miről beszél? Ismerjük, tudjuk a családját, s ilyenekkel jön?” A te dolgod, hogy a magad fényesítésében milyen subickot alkalmazol…
Az Úr a tudatlanság idejét elnézi. Ez sokunk mentsége. Azt viszont aligha díjazza, ha a tudatlanságot konzerválva, útjelző táblának vagy sarokkőnek képzeljük magunkat.
Kedves Tulip!
Ezt írod: A kettős predestináció világosan ott van a búza és konkoly példázatában és annak magyarázatában. Világosan benne van ki vetette a búzát és kik ők, mi lesz velük, ki vetette a konkolyt és mi lesz velük. Láthatólag azonban ezen világos mondatokat hiába akarod megérteni nem megy, fényesen igazolva Róm7,23kk igazságát.
Íme, a kettős teremtéstörténet. A „jó embereket” (csak hát mit kezdjünk így a Róma 3,12-vel?) Isten teremtette, a „rossz, kárhozatos” embereket meg Sátán. (Viszont fenti Igén túl még egy sor másikat is törölni kell, amelyek az emberek egyöntetű, kárhozatba születését hangoztatják). Magabiztosan „lobogtatod” a búza és konkoly példabeszédét, mint a predestináció spanyolviaszát. Pedig a Bibliában adott jelkép mindig ugyanazt jelenti (Kőszikla = Isten, Krisztus, Olaj = Szentlélek, Kovász = bűn, stb). Így, miként a Magvető példázatban, itt sem jelenthet a búza embereket, hanem Isten éltető Igéjét. Máté evangéliuma szerint Jézus magáról mondja, hogy Ő az, aki a jó magot veti. Ezt nehéz volna úgy értelmezni, hogy üdvösségre kiválasztott, eleve hibátlan emberekről szólna. Tanítás és tévtanítás a búza és konkoly értelme. Mert mikor kalászba érnek, igen hasonlatosak, csak a gyakorlott szem tudja megkülönböztetni. Aki Jézus szavának enged, az önmagát sorolja a búzához, akik Sátán csapatát erősítik, azok a konkoly. Egy az egyben nyilván nem képezhető le a hitélet gyakorlatára a példázat, mert hát hogyan is válhatna egy eredetileg „mindenki konkolyból” (ezt állítja az Ige, akár fenti, római levélben) kegyelem által, hitből búzakalász? De éppen így Sátán embert teremtő képessége is elképzelhetetlen.
Ilyet is mondasz: „Aki hálás, az úgy megy ember társához, hogy Isten t hirdeti neki, hátha ad neki is Isten megtérést.” Az erősen hangoztatott logikádnak nem mond ellent, hogy ha le van játszva már a mérkőzés, annak megkezdése előtt, akkor értelmetlen dolog HÁTHA ügyben reménykedni?
Újabb idézet tőled: „Aki gyümölcsöt terem az üdvözül, aki nem az nem. Ám azt nyilván nem jelenti, hogy mivel nem személyválogató, ezért mindenkit üdvözít.” Az utóbbit, soha, senki nem állította, a predestinációsok próbálják ráfogni azokra, akik a szabad akaratot vallják. „Aki mindvégig kitart, az üdvözül.” Első mondatod is értelmezhetetlen, hiszen az „ellenállhatatlan kegyelem” szerint nincs is más módja a kiválasztottnak, mintsem a szülési fájdalmaival vajúdó asszonynak: kényszerül megszülni magzatát.
„(Ismét: ez csak kegyelemből fogod belátni, legkésőbb, amikor a dicsőséges testedet megkapod.). Hoppá, ezek szerint te már rendelkezel a dicsőséges testeddel? Ez biblikus?
Végül, meggyőződéssel vallom, hogy a Szentírás minden szava pontos, helyénvaló. Így a te 2Pét 3,9-re adott magyarázatod is sántít. A minden egyes ember helyén nagyvonalúan a kiválasztottakat érted. Ha ezt kívánta volna közölni Isten Igéje, akkor ezt is írja.
_________________ "Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )
|