Másold át mondjuk a jegyzettömbe, mentsd el mondjuk x.html néven, s nyisd meg egy böngészővel:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<META HTTP-EQUIV="CONTENT-TYPE" CONTENT="text/html; charset=windows-1250">
<TITLE></TITLE>
<META NAME="GENERATOR" CONTENT="OpenOffice.org 3.0 (Win32)">
<META NAME="CREATED" CONTENT="20090124;7113400">
<META NAME="CHANGED" CONTENT="20090124;15384100">
<META NAME="Információ 1" CONTENT="">
<META NAME="Információ 2" CONTENT="">
<META NAME="Információ 3" CONTENT="">
<META NAME="Információ 4" CONTENT="">
<STYLE TYPE="text/css">
<!--
@page { margin: 2cm }
P { margin-bottom: 0.21cm }
TD P { margin-bottom: 0cm }
-->
</STYLE>
</HEAD>
<BODY LANG="hu-HU" DIR="LTR">
<P>Van-e szabad akarat, s egyáltalán; mi az?<BR>Ide-oda bóklászásom
során botlottam bele – talán újólag – Tulip október
23.-ai beírására:<BR><SPAN STYLE="background: #ff950e">Meggyőződésem,
hogy akik itt a szabad akaratot védik, azt se tudják, hogy mit
értsenek szabad akarat alatt. Le se merik írni, mert félnek, hogy
önellentmondásba keverednek. Pedig elég egyszerű. A fogalom azt
jelenti, hogy az ember feltétel és minden kételkedés nélkül hisz
Isten szavának.<BR>Vegyük észre, hogy Ádám és Éva ezzel bírt. Mást
nem is ismertek. S Sátán Évánál ezt rombolta le két rövid
mondattal.</SPAN><BR>Hát nézzük sorjában! (Majd a végén magam is
megfogalmazom a szabad akarat mibenlétét, merthogy „nem félek,
ember mit árthat nekem”- vagy önellentmondás veszélye, vagy
„fekete tulipán” – tehetném hozzá).<BR>Tulip
polgártárs sokak helyett (?) meghatározza a szabad akarat tartalmát.
Ha jól értem, szerinte ez egy olyas valami, mint a csecsemő bizalma
szülei iránt, mindaddig, amíg rajtuk kívül mást nem ismer, s el van
zárva szinte a külvilágtól, steril, „laboratóriumi”
körülmények közé, kísértésveszély kizárandó. <SPAN STYLE="background: #23b8dc">A
definíció ilyet nem mond, hanem éppen az következik belőle, hogy aki
ezzel bír, még akkor is így hisz, ha a külvilág teljesen ellene van.
Ami éppen nem a csecsemő viselkedése, hanem az érett felnőtté.</SPAN>
Ám, miháncs (sic!) valaki/valami idegen kerül képbe, testközelbe,
információlehetőségbe – a szabad akaratnak kaput (nem nyitnak,
hanem német szóként a.m. „vége van”). <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Ha
Éva nem kezd el kételkedni, s férje nem hallgat rá, akkor a támadás
hatástalan lett volna. Ám mivel a kívánság megfogant, elvesztették
hitüket, s így szabadságukat is. S innentől itt velünk, a kételkedés
Isten szavában.</SPAN> Akkor pedig ez a Mindenható hiányossága.
Ennyire sérülékeny, életképtelen „felszerszámozottság”
két rövid mondattal szemben… Hát hadd ne minősítsem! <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Utólag
könnyű okosnak lenni. Nyilván az eredményt látva nem ennének a fáról.
S valóban tudva, hogy naponta ott sétált Jézus a kertben, akit jól
értettek, érthetetlen, hogy tudtak ilyen apróságon elbukni. Isten
közelségük párosult azzal, hogy a következményekről semmi
tapasztalatuk nem volt így azokat súlytalannak vették, Évában fel se
merült, hogy meggondolja. Miután elbuktak meg már késő volt. A rab
nem engedheti szabadon magát, hisz éppen ezért rab. Hányszor látni
kölyök állatot, hogy vesztébe rohan, mert nem nincs tapasztalata a
veszélyről, s amikor a veszély lecsap rá, már nincs visszaút.</SPAN>
<BR><BR>Idézet: <SPAN STYLE="background: #ff950e">Igen káros, sőt
kárhozatos dolog saját meghatározásokat kreálni a szabad akarat
fogalmára, hogy kisded elképzeléseinkkel villogni tudjunk. Ez a ha
nincs szabad akaratunk, akkor felelősségünk sincs rögeszme egyenesen
gyomorforgató. Felelőssége ugyanis annak nincs aki nem beszámítható.
Márpedig attól, hogy valaki kételkedik Isten szavában, még nagyon is
lehet beszámítható.</SPAN><BR>A Biblia fogalomtára nem
kényszerképzet, vagy logikátlan kényszerzubbony. Aki Istenben és
Istennek hisz, az az ebben a kapcsolatrendszerben előforduló
fogalmakat igyekszik értelmezni, köznapi nyelvre lefordítani, hiszen
Jézus sem a „beavatottak” titkos terminológiáját
alkalmazta, nem kőműves páholyt hozott létre, hanem nagyon is a
gyermeki hit (s nyilván annak nyelvezete) szükségességét tanította.
<SPAN STYLE="background: #23b8dc">Jézus a gyermekien fogadott hit
alatt nem az kisgyermek is megérheti egyszerűséget értette, hanem a
feltétlen bizalmat, a kételkedés nélküli hitet! A gyermek sok mindent
nem ért, amit apja tesz, de mégis milyen bizalommal van felé! Aztán a
gyermek nő és egyre többet ért, de az a jó, ha bizalma töretlen. A
nevelő feladata, hogy a gyenge ételtől haladjon a nehezebben
felfoghatók felé. Ám az éppen saját feladata megcsúfolása, ha egy
nehéz étel helyett egy könnyű mérget oktat, ami ugyan könnyen
emészthető, de hamis.</SPAN> S amit te, Tulip „gyomorforgatónak”
mondasz, az nem jogi, hanem erkölcsi kategória. <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Mivel
az ember erkölcsi lény, így számára jogi és erkölcsi egy kutya, egy
igazságos rendszerben.</SPAN> Ha én nem vagyok képes 200 kg súlyt
felemelni (pedig elvileg és gyakorlatilag vannak emberek, akik
alkatuknál és célzatos tréningüknél fogva elérik ezt), akkor nincs
benne felelősségre vonhatóságom. (Többek közt, mert 61 évesen
izomzatom, egész biológiai létem lehetetleníti az elméleti
eshetőséget is…) <SPAN STYLE="background: #23b8dc">S ezen a
helyzeten az segít, ha az akaratod meg van a feladat végrehajtásához,
vagy az ha a feltétlen és kételkedés mentes hited meg van hozzá?
Gigászi akarattal, vagy mustármagnyi hittel mozdíthatunk-e hegyeket?
Akaratod vagy a kegyelem segíthet?</SPAN> Ezen felül azt sem veszed
észre, hogy önellentmondásban vagy. Ha valaki nem csupán kételkedik
Isten szavában, de egyenesen tagadja Annak létét, hogy elaltassa
frusztráló lelkiismeretét, akkor éppen nem beszámítható, „mert
nem tudja, mit cselekszik” (a mazochisták, akik nagyon is
tudják, hogy a kínt keresik, mert ez szerez nekik gyötrelmes gyönyört
– ugyancsak beszámíthatatlanok). <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Akik
nem beszámíthatóak azokra Jézus bocsánatot kért, s később István
vértanú is, s kételkedés és feltétel nélkül hiszem, hogy meg is
kapták. 1Th2,14-15 azonban azt mutatja voltak olyanok is, akik nagyon
is tudták mit tesznek!Szóval az ige nem tanítja, hogy akik Jézust
megfeszítették mind tudatlanul tették volna. A konkoly tudta, a
rabságban levő búza nem.</SPAN> Ha nincs szabad akarat (ahogy te
állítod) – amivel feltétel nélkül hinne/engedne – Isten
akaratának, törvényének, akkor erkölcsileg nincs felelősségre
vonhatás. <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Pontosan így történt. A
rabságban tartott búzáért Jézus maga állt helyt, így egyikük se kerül
ezért felelősségre vonásra, se erkölcsileg, se jogilag. A konkoly
viszont nincs rabságban, de ahogy Jézus maga mondta Jn8,44-ben, ördög
atyjuk kívánságait akarják cselekedni, s mivel nem vakok, így bűnük
megmarad, amit szintén Jézus közölt velük Jn9,41-ben. Ti szeretnétek
felmenteni azokat is akikről Jézus ezeket mondta. Hadd ne
minősítsem...</SPAN> <BR>Idézet: <SPAN STYLE="background: #ff950e">Márpedig
Isten a Kijelentésében nem egyszer adja a tudtunkra, hogy<BR>bár
kételkedünk benne, de azért még beszámíthatónak, így felelősségre
vonhatónak tart bennünket.</SPAN><BR>Az a baj Tulip, hogy fordítva
ülsz a lovon. Amit itt állítasz, IGAZ. De éppen, mert Isten IGAZSÁGOS
is, nem csak szuverén ÚR, a felelősségre vonhatás mindenképp szabad
döntés lehetőségét feltételezi. <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Vegyünk
egy rabszolgatartó társadalmat. A rabszolgák gyermekei maguk is
rabszolgák, a rabtartók szabadok, gyermekeik is. A mi világunk pont
ilyen. A búza a rabszolga, a konkoly a rabszolgatartó. A búzát Jézus
felszabadítja, a konkolyt viszont nincs mi alól felszabadítani. A
búza a haláltól való félelem miatt rab, s Jézus ettől szabadít fel. A
konkolyra ellenben Péld8 végén ilyet olvasunk, hogy minden valaki
engem gyűlöl szereti a halált. Jézus nem azért jött, hogy mind a
rabtartókat, mind a rabszolgákat be vigye a mennybe, hanem azért,
hogy a rabtartókat megkötözze, s a rabszolgákat vigye be a mennybe.
Jézus a legerősebb fegyveres!</SPAN><BR>Idézet: <SPAN STYLE="background: #ff950e">A
megtért ember akarata amúgy már szabad. Ezt olvashatjuk Róm7-ben
Páltól: Gyönyörködöm akaratommal, az Isten törvényében. A véghez
vitel az, amire csak az új testben leszünk végképp képesek.</SPAN><BR><BR>Ez
megint bukfenc. Az erre való hivatkozás, a Róma 7 citálása a te
gondolatmeneted, logikád szerint éppen azt bizonyítaná, hogy NINCS AZ
EMBERNEK SZABAD AKARATA, HISZEN PÁL KÉPTELEN A FELISMERT JÓT TENNI.
<SPAN STYLE="background: #23b8dc">Dupla bukfenc. Az egyik, hogy
akarat és tett szabadsága egyikünknél se kötődik egybe. Egyébként
nyilván mondhatnám nincs szabad akaratod, hisz magad vallottad be
hiába akarnál 200kg-ot felemelni, nem tudnál. A másik, hogy ezt úgy
adod elő, mintha az én gondolat menetem logikus következménye lenne.
A moderákon már nem is csodálkozom, hogy e finomságot észre se
veszik. Tisztázás végett: Mivel Pál felismeri a jót, vagyis érti, már
megtért állapotban nyilatkozik!</SPAN> Azt is jó lenne tisztázni: mit
értesz új test alatt? A feltámadott, megdicsőült testünket, vagy
egyszerűen az újjászületett embert magát? Az elsőnek nincs sok
értelme, mert akkor azt is mondanád a „sorok közt”, hogy
a földi életünk során csupán sodortatunk, Isten törvényének
teljesítése még újjászületetten is reménytelen. <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Az
Ige felel neked erre: Várjuk testünk megváltását!... S csak azért nem
sodortatunk, mert van kormányosunk, akinek átadtuk a teljhatalmat
életünk felet, mégpedig Jézus Krisztus. Nélküle valóban csak
sodortatnánk. Nem elég a bűnvallás, teljes élet átadás is része a
megtérésnek. Nem véletlenül jön Rm7 után Rm8,1 a kegyelem megtartó
hatalmáról.</SPAN> Ha a másodikra gondolsz, jó volna kerülni a
keveredést! A Róma 7 az én látásom, hitem szerint az istenkereső, jó
szándékú ember törekvése – megtérése menetében. Ennek folyamán
eljut az illető arra a felismerésre, hogy „szeretné, jó lenne,
üdvösségét hozna” , de csekély hozzá, képtelen kisajtolni
önmagából.<SPAN STYLE="background: #23b8dc"> Ez ismeret és nem hit
kérdése! A következőket tudjuk: Itt a megtért Pál beszél. Amikor
megtéretlen állapotára emlékszik vissza, ott nyoma sincs
felismerésnek. Például magát a törvény előtt feddhetetlennek tudta,
mígnem be nem csapott a felismerés, a kívánságokról. S Pál itt
Rm7-ben nem a hitre jutásról beszél, hanem őszintén vall állapotáról,
hadat üzenve többek közt a perfekcionistáknak.</SPAN> Ez nem a
szabad akarat hiánya, hanem az őszinte belátás a kudarcra
determináltság tekintetében. <SPAN STYLE="background: #00ff00">(Végül
is ennyi a megtérés: elismerem elveszettségemet, s hogy Istenre
vagyok szorulva mindenestől, mindenben).</SPAN> Ezt követi Isten
„jóváhagyó pecsétje”, az újjászülő munkája a Szent
Szellemben. (= Hála Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által. vö Róma
7,25). <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Nem ennyi a megtérés. Ezt
még követnie kell a teljes életátadásnak is, s a köszönetnek, hogy
Jézus elfogadott úgy ahogy vagyok. Sajnálatos dolog, hogy a szabad
akarat híveinek mennyire meg kell erőszakolniuk Rm7-et is...</SPAN>
<BR><BR>S akkor következzék az én meghatározásom a „szabad
akarat” mibenlétéről! Egy vallomással kezdem: Belátom, igenis
van eleve elrendelés – ha tetszik predestináció. Ám „némileg”
másképp értelmezem, mint a kálvinista korifeusok (= adott szakterület
kimagasló személyiségei). Hitem szerint az eleve elrendelés
mindenkire egyaránt érvényes, abból senki sem vonhatja ki magát.
<BR>„Mert Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett…”(Róma
11,32) Vagyis az ÚR maga alkotta olyanná az embert (a bűnesetet
követő „módosított” terve szerint), hogy képtelen legyen
engedelmeskedni. De ezt éppen nem azért tette, mert Ő szuverén, s azt
tesz, amit akar, s kinek nem tetszik, forduljon az ombutsmanhoz…
Nem, hiszen az Ige második fele éppen azt igazolja, hogy mindezt az
általános megválthatóság, üdvözíthetőség érdekében tette; hogy
mindeneken könyörüljön.” (Az Egyszerű fordítás igen kifejező,
hadd írja ide azt is: „Mert kivétel nélkül minden ember
engedetlen Isten iránt. Ő pedig mindenkit bezárt az engedetlenség
börtönébe, hogy aztán mindenkin könyörülhessen.”) <SPAN STYLE="background: #23b8dc">A
börtönhöz tartoznak börtönőrök is. A konkoly a börtönőr, a búza a
rab.</SPAN> <BR>A szabad-akarat számomra ennyi az ember életében,
Isten iránti viszonyában: mindannyian egy „feneketlen kút”
mélyén vagyunk, sötétben. Fejünk felett, elérhetetlen messzeségben
dereng valami fény. Többen megpróbálják elérni, felmászni hozzá,
többek reménytelenül meg se kísérlik. S egyszer csak egy Valaki
kötelet bocsát a mélybe. Van, aki megragadja, megindul felfelé, de
egy idő után, erejük kipukkadva, visszazuhannak. Mások – az
elrettentő példa hatására is – meg se próbálják. Ám, ha
csendben maradnak, Hang hallatszik fentről: RAGADD MEG! Aki nem érti,
visszakérdezhet, tamáskodhat a nagy távolság, veszélyes kísérlet,
ellankadó karjai miatt – újabb bátorítást kap, s ígéretet a nem
csupán lelki, de testi erőre is. EZ A SZABAD AKARAT: MÉRLEGELÉS UTÁN
ALKALMAM VAN BELÁTNI, HOGY EZ AZ ÚT AZ EGYEDÜLI REMÉNYEM,
EGYSZERSMIND FELISMERHETEM A MAGAM TEHETELENSÉGÉT A FELTÉTELEK
TELJESÍTÉSÉBEN, S MEGVALLHATOM: „Uram, könyörülő szereteted
nélkül menthetetlen vagyok – irgalmazz nekem, segíts rajtam!
Hiszek, légy segítségül hitetlenségemen! <SPAN STYLE="background: #23b8dc">Éljen
Platón! Éljen Platón! Éljen Platón! Háromszoros Hurrá Platónnak! Már
majdnem megmozdítottad a kétmázsást! Most a bal füledbe súgok egy kis
bátorítást, próbáld újra, most talán e segítséggel menni fog! Jézus
nem köteleket dobál, amin senki se tud felmászni, nem biztatgat, hogy
azt ne mondjam hiteget, hanem maga jött le értünk rabokért e világba,
s adta értünk az életét! S tehetnek a rabtartók egy szívességet...
Jézust azt ígérte senkit nem ejt el, akit megmarkolt, köszönöm hát
neki, hogy senkit nem ejt el, akit megmentett. Gyermeki hittel, azaz
kételkedés és feltétel nélküli bizalommal Igéje iránt. </SPAN><BR><BR><BR>
</P>
</BODY>
</HTML>
|