Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 09:28 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Eeyore írta:
Literaty írta:
Akárhányszor gondolkodok el a felelőség kérdésén, mindig odajutok, hogy az lehet felelős aki fölött áll valaki és számadással tartozik a felsőbbségnek.
A teremtett világ felelős Isten felé, mivel számadással tartozik a neki állított korláttok miatt. Amely törvény, és korlátok alá vetett, ezért van felelősége, hogy ezt a korlátot átlépi-é. Az értelemmel felruházott teremtett világ az elbukás lehetőségében él, ezért van felelősége. Aki elbukott ezért, aki nem azért, hogy ez ne következzen be. A felelőség a korlátból adódik, a felé aki azt felállította.

Na de Isten fölött senki nincs, Ő nem tartozik számadással senkinek, Ő korlátlan abszolut szuverén Úr. Ő nem felelős semmiért, hisz nincs ki felé. Minden alatta van. Lénye a szentség, tisztaság, szeretet. Benne nincs az elbukásnak lehetősége. Nincs miért számot adni, vagy felelőséget vállalni.
kicsoda volt néki tanácsosa? Rm.11,34
Senki és semmi.

Nos, idáig jutottam.

Hát, kedves Literaty. Egyrészt pont így gondolkoztak a zsarnokok: fölöttük már senki sincs, így nincs kinek és miért számadással tartozniuk. Nem érezték felelősnek magukat. Csak az a baj ezzel a fölfogással, hogy a felelősség fogalmát összekeveri a kötelesség fogalmával. Nyilván, aki legfölül van, aki szuverén úr, akinek senki sem parancsol, azt senki sem kötelezheti semmire, senki számára sem köteles, senkinek nem a lekötelezettje. De miért ne volna felelős? A hatalommal együtt jár a felelősség is. Mondok 4 példát:
- a monori baleset után lemondott a közlekedési miniszter, mert ő, a csúcsvezető volt egyben a csúcsfelelős is
- egy mozdonyvezető felelős azokért az emberekért, akik a vonaton utaznak.És kinek felelős? Csak a főnökeinek? Hiszen nem azok kockáztatják az életüket azzal, hogy felszállnak a vonatra: nyilvánvalóan az utasokért, és az utasoknak felelős.
- egy családapa felelős a családjáért. És kinek felelős? Kinek a beosztottja? Senkinek. A családjának felelős, a családjáért felelős.
- a magyar kormány kinek felelős? Ki van a kormány fölött? A parlamentnek felelős. És a parlament kinek felelős? Hát a választóknak, nem? (sajnos nem, de ez a szatanikus berendezkedés miatt van, mondaná erre a szolgálati ajándék).
Literaty írta:
A felelőség a korlátból adódik, a felé aki azt felállította.

A felelősség a szeretetből adódik.
A kötelesség a hatalomból, az alávetettségből és a korlátokból adódik.

Istennél amikor azt mondjuk, hogy nincs fölötte senki, és nem tartozik senkinek számadással ez nem zsarnokság, hanem szuverenitás.
Az igaz, hogy az ember vonatkozásában szeretetből is adódik.
de az alávettetség kikerülhetetlen.
Az általad említett világi példák jól ábrázolják az alávetettséget.
A mozdonyvezető, a feletteseinek tartozik számadással.
A miniszter a miniszterelnöknek.
Az elnök az egész államgépezetnek a köztársasági elnöknek és így tovább...és még ott van a lelkiismeret, amely noha a bűn miatt nem tökéletes, de a felelőség vállalást kéne, hogy munkálja.
ha nem maradunk az államon belül akkor a nemzetközi jog felé van kötelezettség. Mindenki valakinek, valamely törvény alávetettje.
Az apa sem abszolut, felel az állami törvényeknek és elsősorban Istennek. Nem tehet azt amit akar. Számadással tartozik.
Aki Istennek felel az nem csak a törvény szigora miatt, hanem Isten szeretete miatt is felel, de a végső summája: alávetett. Van kinek felelni.
egyébként végső soron mindenki Istennek felel, akár akarja akár nem.

Nem tudom, hogy jó e a megközelítés miszerint szeretetből adódna a felelőség, hiszen az is felelős aki nem szeret.
Hiányolom a megközelítésnek a bibliai alapját...lehet, hogy van, de én nem látok ilyet.

Isten nem felel, senkinek, Ő nem zsarnok e miatt, hanem határtalan szuverén Úr.
Miért van az, hogy az Isten számonkérhetetlen szuverenítása szúrja sokak szemét?

Az abszolut szuverén Úr miért lenne zsarnok?
Zsarnok az akinél a szuverenitás nem társul szentséggel, tisztasággal, szeretettel.
De ezek Istennél együtt vannak.
Lénye a Szentség, tökéletesség, tisztaság, szeretet. Nincs miért felelőséget vállalni. Amit tesz az csak jó és tökéletes.
A felelőséget nem vállalja, mert Ő mindent tökéletesen tesz.
Az ember felelőtlenségét, mint bűnt viszont szeretetből magára vállalta Krisztusban. Nem a felelőséget vette magára, hanem a felelőtlenséget amit mi követtünk el.

Az isteni felelőség gondolatáról, talán lehet beszélgetni, de bibliai alapon nem hiszem, inkább mint filozófiai megközelítéssel(esetleg mint még antropomorf megközelítéssel, nem tudom...).


Ha van erre igei példa szivesen veszem.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 09:59 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Literaty írta:
Miért van az, hogy az Isten számonkérhetetlen szuverenítása szúrja sokak szemét?

Ez ugyan ebben a topicban off, de.:
Figyeld meg, hogy akinek Isten szuverenitásával van problémája (és ez elég gyakori), annak apaproblémája van. Az emberek Istenképe az apaképből alakul ki először.
Az atyaság fogalma Istentől származik és manapság az apák nagyon rosszul töltik besz szerepüket és fertőzésszerűen terjed a rossz istenkép az emberek között.
Tehát van egy rettenetes nagy apaprobléma a világban, ami ha javulna, járulékosan egy sor egyéb probléma is megoldódna.
A börtönlakóknak szinte 100%-a apaproblémás.
A drogos fiúk 90%-át anyák egyedül nevelik és nem tudnak velük mit kezdeni, a maradák 10% egy részének van ugyan apja, de rossz vele a kapcsolat. A maradék 5% jut az egyéb problémákra.
A prostituált nőknek is szinte mindnek apaproblémája van.
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 10:03 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
jó, hogy beírtad, kedves ex :)

....nem bánnám, ha FORRÁSOKKAL ellátnál ezügyben, mert bár tartottam már erről előadást, de a PLUSZ INFÓ mindig jól jön :)


viszont ONtopic: fent van a beharangozott eleve elrendeléses tanítás!

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 10:16 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
net2rist írta:
viszont ONtopic: fent van a beharangozott eleve elrendeléses tanítás!

Hol? Hol?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 11:31 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1128
Tartózkodási hely: otthon
Tulip mondta:
Idézet:
Démás iderángatása meg egyenesen gyalázatos. A típikus esete annak, amit valaki egyszer beleolvasott a Bibliába, senki nem ellenőrizte, majd generációk múlva, mint tény van tálalva, hogy Démás visszatért a világba, mint a tövisek közé esett mag. Brutális tévedés! Olvassuk el a verset és környezetét – bár már ezt is tárgyaltam már egyszer -:

2Tim4,9-12 „Igyekezzél hozzám jőni hamar. Mert Démás engem elhagyott, e jelen való világhoz ragaszkodván, és elment Thessalónikába: Kresczens Galátziába, Titus Dalmátziába. Egyedül Lukács van velem. Márkust magadhoz vévén, hozd magaddal: mert nekem alkalmas a szolgálatra. Tikhikust pedig Efézusba küldöttem.”

Tehát Démás elment Tesszalonikába, Kresczens Galáciába, Titus Dalmácziába, Tikhikus Efézusba. Kit hagytak el? Pált, s nem Istent! Miért ragaszkodtak a világhoz? Az egyes városok hívői miatt, hiszen egyértelműen hozzájuk mentek, köztük egyiket maga Pál küldte! Fil1,21-25 jól mutatja, hogy Pál is volt ilyen cipőben.



Jaj, Tulip!
Arrogáns magabiztosságod elvakít. Még a végén „szentté” avatod Démást… De nézzük, mit ír róla a „szakirodalom”:
„Mert Démás engem elhagyott, e jelen világhoz ragaszkodván, és elment Thessalonikába; Kresczens Galátziába, Titus Dalmátziába” (2Tim 4,10 – Károlyi). Nos, a középső szereplő ismeretlen számunkra, Titusról tudjuk, hogy megmaradt Pál „hű fiaként”, hiszen apostoli levelet is kapott, tehát valószínűsíthető a „szolgálati útja” Dalmátziába, miként Kresczensé is Galátziába. Viszont náluk nincs az az indok Pál elhagyásában, ami Démásnál, s nála így nehéz a „világhoz ragaszkodást” a tessalonikai testvérek szolgálatával azonosítani.
A stuttgarti bibliai kislexikon ezt írja: „Démász” – Pál apostol munkatársa (Kol 4,14; Filem 24). Talán azonos azzal a Démásszal, aki a 2Tim 4,10 szerint elhagyta Pált „a világ kedvéért”.
A „Bibliai nevek és fogalmak” szójegyzékben ez áll a DÉMÁS cím alatt: „Pál munkatársa (Kol 4,14, Filem 24), aki később elhagyta őt (2Tim 4,10)” Ez ugyebár nem úgy hangzik, mint „a feladatai máshová szólították”?
De vizsgáljuk meg ugyanezt az igeszakaszt Csia Lajos fordításában: „Démász, miután a mostani kort megszerette, magamra hagyott engem, elment Tesszalonikába, Kreszcensz Galáciába ment, Titusz Dalmáciába.” A hűtlenség itt még nyilvánvalóbb. S nekem úgy tetszik, ők ketten (Pál és Démás) voltak csak, mert a másik két munkatárs korábban elment (vélhetően Krisztusért tevékenykedni).
Az Egyszerű fordítás a 2Tim 4,10-et szinte azonosan hozza, mint Csia: „Démász ugyanis elhagyott engem, mert jobban szerette ezt a mostani világot, és Thesszalonikába ment, Kreszcensz Galáciába utazott, Titusz pedig Dalmáciába.”
Egyébiránt Ananiás és Safira estét is annak bizonyságául említettem, miszerint keresztyénként is lehetséges véglegesen „elkutyulni”.

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 15:48 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
net2rist írta:
viszont ONtopic: fent van a beharangozott eleve elrendeléses tanítás!

Na, meghallgattam.
Tényleg nagyon jó. Sok újdonság nem volt benne, de a témával kapcsolatos kócos gondolataimat szépen kifésülte. :)
Mindig meg szoktam becsülni azokat akik képesek erre. :)
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 15:57 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
persze!!! itt a topicban is UGYANAZZAL a három igével (na jó, kis túlzás, van az öt is) zsonglőrködik mindenki, csak sehogy nem akar KONSZENZUS összeállni belőle, végülis EZÉRT zseniális ami Lóránd fejében a teljes vallástörténet ismeretében összeállt

Augustustól a mai értelmezésekig SOKMINDEN elhangzott, nyilvánvaló zöldségek is (pl. minek egyáltalán hirdetni az evangéliumot, aki ARRA RENDELTETETT úgyis megtér)... nem ártana TISZTÁN látni a kérdésben, ELSŐBBSÉGET adva Isten gondolatainak a "másfél kiló zsíros massza" kapacitásával szemben :D

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 18:44 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:
Amit viszont itt írsz az kicsit még kiforratlannak tűnik. Miért van például akkor kárhozat, ha minden felelősség Jézusé, és ő ezt el is hordozta?

Ha Isten ad felelősségtudatot - akkor nyilvánvalóan jogos, ha számon is kéri rajtunk: hiszen elég, vagy elég volna csak elfogadnunk Tőle.


(Itt nyilván, a lelkünkért való felelősségtudatról beszélünk, hisz világi dolgokban azért létezik, a szocializációnk része. ) Korábban épp azt írtad, hogy „felelősséget kizárólag Isten érez és vállal.”? S amit ott utána írtál, az alapján az ember a felelősségtudatot csak akkor fogadja el Istentől, ha Isten betölti Lelkével. A bűnös ember tehát már ezért képtelen bármilyen lépést tenni Isten felé, ahogy azt a teljes romlottságként meg is fogalmazhatjuk. E ponton rögzíthetem, hogy nem látok eltérést köztünk.

Eeyore írta:
Éppen az előbb hallottam egy történetet: negyvenes hitetlen házaspár, folyton veszekedtek, és idén júliusban, utolsó szalmaszálként elmentek Pálhegyi Feri bácsi egyhetes házassággondozó táborába. Gondolták, nem baj, ha keresztény is, legalább olcsón nyaralnak egyet. Második estére iszonyatosan összevesztek, a feleség már pakolt haza, de végül átbeszélgették az éjszakát. Negyedik estére a férjre ránehezedtek a bűnei és megtért. Ötödnap a feleséggel is megtörtént ugyanez. Ha húsz évi házasságuk alatt folyamatosan vádaskodtak és semmilyen felelősséget nem voltak hajlandóak vállalni, akkor hirtelen hogyhogy, minek a hatására lett bűnbánatuk? (Nem bűntudatuk).


Szerintem itt sincs nézeteltérésünk. Egyedül a Szentlélek munkája által. Akinek a hallott igék alapján végre volt lehetősége nagytakarításra. S lám napok alatt megtört minden ellenvetést.

Eeyore írta:
Amikor életemben először megtapasztaltam Isten személyes jelenlétét, az első, amit megkérdeztem egy kereszténytől, hogy hogyan szoktak gyónni. Pontosabban a legelső gondolat, ami eszembe jutott, amikor az evangélium a kezembe került, hogy a tetteimért, az életemért én vagyok felelős, nem okolhatok másokat, bármennyit is ártottak nekem, nem számít; és éppen azért nem számít, mert végtelen tartalékokhoz, végtelen szeretethez juthatok Istentől, nem az emberek a forrásaim, éppen ezért nem is kell vádolnom őket, nyugodtan elengedhetem a tartozásukat, az semmi, vállalhatom én a felelősséget. Valami ilyesmit gondoltam legelőször.
Ugyan miért jutottam erre a gondolatra a Máté evangélium kapcsán, ha előtte ilyesmi soha nem jutott eszembe? Magamtól aztán ugyan nem. Ezt csakis a Szent Lélek munkálta bennem. És hogyan adott volna nekem Isten felelősségtudatot, ha Neki nincs? Miért várna Tőlem olyasmit, amit Ő maga nem tesz meg? Miért volna értelmetlen Isten felelősségvállalása?


Ezt nem én vitatom, hanem Literaty, ő is csak azért, mert úgy érthette, hogy te egyedül Istenre akarod azt hárítani. Ezért jó tisztázni, hogy Sátánnak, bukott embereknek is van felelősségük, hiába képtelenek vállalni. (A minek van akkor kárhozat? Kérdésem is ezt volt hívatva tisztázni.) Ráadásul Literaty a felelősségre vonásra asszociált, ám Isten felett nyilván nem lehet senki bíró. (Erre lényegében azt írtam neki, hogy az Istennek a tulajdonságaival összhangban kell lennie.)

Eeyore írta:
Az, hogy Jézus, vagyis az Úr Isten felelősséget vállal a teremtett világért, miért zárná ki, hogy nekünk is felelősséget kell vállalnunk a mi tetteinkért? Ez olyan volna, mintha azt mondanánk: ha egyszer Isten a szeretet, akkor ez azt jelenti, hogy az embereknek, nekünk, már nem is kell szeretnünk. Ha Isten betölti a szükségeket, akkor nekem már nem kell betöltenem más ember szükségeit, hiszen ott van Isten, majd megteszi Ő. Forduljon Hozzá, ne hozzám, az különben is csak emberben bízás volna, humanizmus, nyálas érzelgősség, emberi szintre való lezuhanás a szellemi élet helyett...
Az előzőekből az következik, hogy mi is vállalhatunk, pontosabban kell vállalnunk felelősséget.

Ez is rendben van. Ez a megtért ember felelősségvállalása. S a tanítóké, hogy ezen csapdákra figyelmeztessenek, hogy a Szentlélek hatékonyan tudjon működni a hívőkben. Itt azonban hiányolom, hogy a hitetlenek esetéről mit gondolsz.

Eeyore írta:
Isten az embert a saját képére és hasonlatosságára teremtette, vagyis szellemi lénynek. És mi tartozik a szellemi világba?
1.Móz.3:5. Hanem tudja az Isten, hogy a mely napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói.
A jó és a gonosz, a jó és gonosz tudása, a felelősség, a felelősségvállalás a szellemi világ része.
Mivel a szellemi halállal az ember szelleme csupán egy másik létmódba, az Istentől való elszakítottság állapotába kerül, továbbra is szellemmel rendelkező lény marad, ezért úgy lesz megítélve, mint egy szellemi lény. Mint aki képes felelősséget vállalni. Gondolom. Ha nem így van, írd meg, hogyan.


Hát szellemileg kapaszkodni kell, hogy ellentmondásmentes interpretációt találjak, de talán van ilyen. Itt ugye már a hitetlenek is a képben vannak. Korábban azt írtad csak Isten, s akit Isten Szentlelkével betöltött képes felelősséget vállalni. Itt viszont az, hogy a bukott ember is olyan, mint aki képes, mert szellemi lény. Ezt csak úgy tudom feloldani, ha a „mint aki képes lenne” mondatrészt „a képes lenne, de nem akar” értelemben veszem.

Eeyore írta:
tulip írta:
Sátánért és vetéséért viszont nem felelős, s így a kárhozat se ellentmondás.

Én paráznaságból születtem. Elmondhatom, hogy 100%-ig a sátán vetése voltam, a "Miértnemleszazilyenöngyilkos?"-kategóriából. De Istennek mégis kellettem. Mégis miért, ha engem a sátán vetett?


Mert nem Sátán vetett. A példázatban is ott áll, hogy Isten nem engedi az idejekorán való konkolyszedést, mert félti a gyenge búzát, hogy konkolynak nézik. Mindenkire igaz, aki Ádám leszármazottja, hogy bűnben fogant és vétekben melengette az ő anyja. Ugyanakkor Dávid azt is tudta, hogy Isten már az anyaméhben számon tartotta őt. (Zsol139,13-16) Óva intenék attól, hogy ezeket egymás ellen kijátsszuk. Mint látszik Sátán felelősségéről máris eltereltük a szót.

Eeyore írta:
És Dávid és Bethsabé házassága nem a sátán vetése volt? Akkor Isten miért Bethsabét választotta ki Jézus ősanyjának, a királyi dinasztia alapítójának? Miért pont a Bethsabétól származó fiak kellettek Neki?


1Jn3,12-ből tudjuk, hogy Káin Sátáné, Ábel Istené volt, miközben mindkettőt Isten formálta testileg. Ha kilehetne mutatni, hogy paráznaságból születettek közül senki se üdvözül, akkor ezzel Isten személyválogatónak bizonyulna. A Biblia alapján egyetlen pozitív diszkriminációban hiszek, hogy hívők gyermekei maguk is szentek. Ezenfelül 1Kor1,27-28 ad még egy statisztikai jelzést. Meg Mt7,13-14. A feltétel nélküli kiválasztás pont arról szól, hogy semmilyen véges szabályt se tudsz felállítani az elvetésre, ami alól ne lenne kivétel.


Eyeore írta:
tulip írta:
Szóval én azért úgy látom, hogy Jézus elvégezte, amiért ő a felelős az igazság, méltányosság okán, de van még egy felelős, a Sátán, aki örök kárhozatba megy az övéivel együtt minden gonoszságukért, és méltánytalanságukért. S mivel lázadásból Isten ellen ez untig elegendő, így garantált, hogy több nem lesz.


Azért nem lesz lázadás a mennyben, mert nem lesz rá semmilyen ok. Jézus azt mondta: Jn 4,14 Valaki pedig abból a vízből iszik, a melyet én adok néki, soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz, a melyet én adok néki, örök életre buzgó víznek kútfeje lesz ő benne. Ennek a megelégedettségnek, ami szükségtelenné teszi a lázadást, van egy testi párhuzama: Péld 5,15 Igyál vizet a te kútadból, és a te forrásod közepiből folyóvizet. Vagy, ahogyan azt Net barátja, első pásztorom időnként mondta: Az elég több, mint a sok. Ha minden elég és nincs többé semmilyen hiányérzet, ugyan mi ellen kéne lázadni?


A kettőnk megfogalmazása nem üti egymást. Ugyanakkor konfliktust látok az élet burjánzásából levont következtetéseiddel.

Eyeore írta:
tulip írta:
Sátán minden eszközt bevethetett. Jób könyve, Jézus kísértése a pusztában, Káinnal megölette Ábelt, az özönvíz előtti világ állapota, a végidők állapota, stb. Sokkal több van neki megengedve, mint ami az ő tud jobbat bizonyításához elég lenne, ha tényleg tudna. Sátán dilemmáját mi se jelezte jobban, mint, hogy ugyanazokkal kiáltatja, hogy feszítsd meg, s hogy szállj le a keresztről!

Most gondolj bele: ha azt mondjuk, Isten nem felelős, vagyishogy nem Isten a felelős, akkor ezzel nyilván azt is állítjuk, az Úr Istent teljesen váratlanul érte mindaz a romlás, ami a teremtett világban bekövetkezett: Ő ugyan állítólag valami tökéleteset teremtett, de mégiscsak valamiféle hiba csúszhatott a tervekbe, mert már az elején fellázadt az angyalok egyharmada. Azután, alighogy Isten megteremtette az embert, az el is bukott és kiűzetett az Istennel való közösségből. Aztán az özönvízkor az Úr kénytelen volt megbánni az ember megteremtését is, és szinte teljesen kiirtani. Aztán Bábelnél is be kellett avatkoznia, hogy az ember ne törhessen az Ő uralma ellen; végül, hogy ezt a sok "rendszerhibát" kijavítsa, kénytelen volt egyszülött Fiát az emberért feláldozni. Ha ilyen szemszögből nézzük a történetet, akkor az Úr Isten pont olyan, mint a viccbeli őrmester, aki 9x mellélő, és mindig azt mondja: "Így lőttök ti!" Amikor végre betalál a célba, akkor mondja azt: "És így lövök én!"


Számomra abból, hogy a kereszt a teremtés előtt elvégzett dolog, világos, hogy Isten felelősen cselekszik. S mivel ezzel elég korán találkoztam, nem rémlik, hogy ez a „meglepetésként érte-e” kérdést bármikor komolyan vettem volna. Azóta azt is látom a 4D szemlélet alapján, hogy ez Istent az időbe helyező teljesen tévút. Ha Krisztus kereszthalála készen volt mielőtt bármi teremtve lett, akkor mi lephetné meg? Nem is beszélve arról, hogy már ez a kérdés is időbeli így egyszerűen értelmetlen az Atyával szemben. Filmhasonlatnál maradva: Filmtekercsünk olyan különleges, hogy betéve tudja az egész filmet, s bármelyik kockán képes egy másik kockáról pontos információt adni. Így a Fiú, mikor elbújva találja az emberpárt nincs meglepve. S amit mond, az saját áldozatként való eljövetele, nem egy szedett-vedett beszéd, - mint mikor valaki rajtakapja a beosztottait, s a haragtól, s a meglepetéstől alig kapva levegőt, elhadar valamit - hanem egy teljesen összeszedett beszéd. Szóval ebben egyetértünk, hogy Isten felelősen viselkedik. (Időre lefordítva.) Ugyanakkor én nem is erről szóltam, hanem hogy van amiért Sátánra hárítja a felelősséget. Isten korlátozva magát teret ad neki, de végig hangsúlyozza, hogy Őbenne nincsen semmije. Jézus teljesen elhatárolódik tőle, ha tetszik dualizál. Ezt persze nem kell túlértékelni és Négyességről beszélni, mint tette például Gyökössy Endre, sem pedig a másik végletbe esni, s teljesen elfeledkezni róla.

Eyeore írta:
Ebben az esetben az Istennek valóban nem kellene felelősséget vállalnia a teremtésért, hiszen Őtőle teljesen függetlenül következett be a romlás, előre nem látható, véletlen rendszerhibák eredményeként. De hát ez lehetséges volna? Ugye hogy nem. Isten előre tudta, hogy lesz rendszerhiba. De hát nem tudott volna olyan rendszert kitalálni, amiben nincs romlás? Hát dehogynem, hiszen elmondta, hogy lesz is hibátlan rendszer. Akkor a jelenlegi teremtett világba mégis, hogyan csúszott bele a bűn?
Hát nem kizárólag azért, mert az Isten szánt szándékkal tervezte bele a teremtésbe a bűn és a romlás lehetőségét? (Nem a konkrétan megvalósuló bűnöket).
Ugyan miért tette volna ezt?
Ez jó kérdés: és nagyon könnyű rá a válasz. Azért, mert csak ilyen úton volt esélye rá, hogy önmagától különböző lelkes lényeket szerethessen. Ha tökéletes és bűntelen lényeket akart volna szeretni, arra csak úgy lett volna esélye, ha végtelen példányszámban klónozza önmagát. Mert tökéletes lény Ő rajta kívül nem lehetséges. És bár az igaz, hogy az Isten szereti önmagát, de hát nyilvánvaló, hogy csak önmaga szeretete nem elegendő. Ha mások szeretésére vágyik, akkor kizárólag, csakis korlátolt, véges és ezért bűnre hajlamos lényeket alkothatott. Tudta, hogy szeretet-vágya iszonyatos árba és fájdalomba fog kerülni, de vállalta. Vállalta ennek felelősségét. És természetesen a megoldását is, az árát is, a megváltással.


Ha valaki a világot kívülről, de időben nézi, valóban ezt állapíthatja meg Istenről. Ugyanakkor azt is látni lehet, hogy időtlenség felől ilyen sor sincs. (Ez ugyanis az általad leírt meglepetés sorozattal lenne rokon.) Időtlenség felől nézve a tökéletesség azt követeli meg, hogy ami benne lehet az benne is van. Miért nem csak az van benne, amikor már a mennyben vagyunk? Ott se leszünk klónok.


Eyeore írta:
Ez olyasmi, mint a Táncos a sötétben c. film főszereplője, Selma, a látássérült állami gondozott csehszlovák leányanya, aki azért dolgozik szó szerint vakulásig egy lemezgyárban, hogy az öröklötten látássérült fia szemműtétjére összegyűjtse a szükséges pénzt, mielőtt teljesen meg nem vakul. Mert, amint mondja: ő akarta, hogy legyen fia. És előre tudta, hogy a fia örökölni fogja tőle a kórt, mégis vállalta, ezen az áron is, mert annyira akarta. És emiatt ő a felelős, hogy a fia ne vakon élje le az életét az ő, azaz Selma gyerek utáni vágya miatt. Vállalta a felelősséget a fiáért.


A búza és konkoly példázatában és magyarázatában keresd meg a felelősöket, s hogy kinek kiért kellene felelősséget vállalni, s ki tette ezt meg. Mindenki a saját urának áll vagy esik, de meg fog állani, mert az Úr által képes, hogy megálljon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 03., hétfő 21:18 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:
Nem, mert ez antropomorfizmus. Isten se nem mozog, se nem szaporodik, se nem táplálkozik, se nem fejlődik, se nem kommunikál a környezetével. Nem mozog, mert hova mehetne, mikor ő minden, nem szaporodik, hiszen már mindene meg van, nem táplálkozik, mert mivel is tenné, mikor rajta kívül nincs semmi, nem fejlődik, mert hova is fejlődne, mikor ő tökéletes, nem kommunikál a környezetével, mivel az nincs neki, mivel ő minden.

:) Oké, teljesen igazad van, köszi 8)

tulip írta:
A filmhasonlatnál maradva. Statisztikus megközelítés: a filmtekercs. Dinamikus megközelítés: a film. Értelmetlen a filmen levő fogalmakat a filmtekercstől megkövetelni. A teremtés maga is csak a filmen időbeli, a filmtekercs felől időtlen. Jézus, a Szentlélek, és az Atya az egész filmet ismerik, így sehova se bonyolódnak. Az számunkra idő alá rekesztett értelmes lények számára van fenntartva, amiket leírtál. Amiben Jézus is részt vállalt. Istentől valóban nem lehet idegen a dinamizmus, hisz itt vagyunk az időben, dinamikában.

Akkor most az Atya-Fiú viszonyra érvényes ez a hasonlat, vagy a teremtésre? Mert ha az előbbire, akkor hogyan értsem azt, hogy: "Értelmetlen a filmen levő fogalmakat a filmtekercstől megkövetelni. "?


Mindkettőre. Úgy tűnik nem olvastad el a felsorolt igehelyeket. Például ezeket: Jn1,3; Kol1,16.A filmen mondjuk vannak a fülükkel hallók, de értelmetlen a füllel hallást a filmtekercstől megkövetelni. Ugyanakkor meg van írva minden kiejtett szóért számot adnak majd... Vagyis a filmtekercs tökéletesen „hall”, sokkal inkább, mint amire bármilyen lehallgató készülék képes lenne.

Eeyore írta:
Hiszen ez ellentmondana annak, hogy János5:30. Én semmit sem cselekedhetem magamtól; a mint hallok, úgy ítélek, és az én ítéletem igazságos; mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, a ki elküldött engem, az Atyáét.
Mert amit írtál, azt jelentené, hogy a filmtekercs (Atya) képtelen átlátni és megfogni a film(Fiú) dolgait, gondolatait.
Ha jól értettem, itt a filmes hasonlatot a teremtett, temporális világ történetére értetted.


Ha Jézus „önállóskodna”, akkor az azt jelentené, hogy más van a filmen, mint aminek ott az Atya szerint lennie kellene. Ez persze lehetetlen, mert a filmen nem lehet más, mint ami rajta van. Jn5,30 szerintem csak a két szemléletet ötvözve lehet kapisgálni. Jézus egyrészt feladta isteni formáját, s emberé lett. Így valóban keresi az Atyja akaratát. Igen ám, de az időtlenségi nézőpont garantálja, hogy mindig tökéletesen eltalálja. Hisz egy külső szemlélő a filmet nézve von le következtetéseket az Atyáról. Vagyis Jézus akaratából tudja, mit akar az Atya. Jézus az aki a tökéletességet, ami pl. mindenütt hall, antropomorfikusan bemutatja. Néha napokig megy egy hangra, hogy segítsen. Isten Szeretet. Ezt Jézus kiábrázolja az emberi síkon. S fordítva. Valaki megnézi a filmen, s megállapítja Jézust látva, hogy Isten Szeretet, Valóság, Igazság...

Eeyore írta:
tulip írta:
Nos, az Atyát a tartalom minősíti, így a törléssel lényegében belőle se marad semmi, de ha úgy tetszik égessük el, nyom nélkül...

Na inkább ne:) Viszont most sem értem, miért gondolod, hogy az Atya és a Fiú minőségileg ennyire különböznek egymástól, mikor Jézus többször és igen erőteljes képekkel nyilvánította ki az Atyával való azonosságát, egységét. "Aki engem látott, látta az Atyát." Nos: ha elmegyek egy moziba vagy bekapcsolom a tévét, és megnézek egy filmet, teljesen bizonyos, hogy ettől még nem látom a filmtekercset. És az is bizonyos, hogy maga a filmtekercs nem határozza meg, nem is befolyásolja, hogy milyen lesz a rávett film. Vagyis csak minimálisan befolyásolja a film hosszát és színvilágát, tartósságát, ilyesmit. De a film művészi és technikai minőségét mégis sokkal inkább az azt elkészítő emberek befolyásolják, a forgatókönyvírótól a rendezőn, operatőrön és színészeken át a vágóig.

Tényleg nem látod a filmtekercset. S az Írás mit mond: Jézus a láthatatlan Isten képe. (Kol1,15a) Az Istent soha senki nem látta; az egyszülött Fiú, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki. (Jn1,18) Aki az Ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának képmása. (Zsid1,3a) aki az Isten képe (2Kor4,4b) Kié egyedül a halhatatlanság, a ki hozzáférhetetlen világosságban lakozik; akit az emberek közül soha senki nem látott, sem nem láthat (1Tim6,16a) Itt nincs filmfelvétel. Ez a film egyszerűen van. A tökéletes film. Belőle nincs mit elvenni, nincs mit hozzátenni. Itt is érvényes, hogy külső megfigyelő sem rendezőt, sem forgatókönyvírót, sem operatőrt nem talál, mégis azt fogja mondani ennél jobb forgatókönyve, rendezője, operatőre egy filmnek sincs.

Eeyore írta:
tulip írta:
A klónokkal van egy bökkenő. Ha valóban teljesen azonosak, akkor egyszerűen ugyanaz, vagyis egy.

Igen, pontosan. És ez miért baj? Az ige is ezt mondja, és logikailag is kénytelenség, szükségszerű ezt feltételezni. Mivelhogy Jézus kijelenti magáról, hogy Ő Isten:
Jn 5,26 Mert a miként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában.


Baj mert ellentmondás. Hisz ha egy, akkor nincsenek is klónok. Egy filmtekercs van. Nincsenek klónjai. Csak nézőpontok vannak. Statikus. Dinamikus. S egyik se előbbre való a másiknál.

Eeyore írta:
Ha viszont Isten, akkor végtelen is, és ha végtelen, akkor semmiben sem ütközhet a végtelen Atyával. Az ütközés pedig nyilvánvalóan szükségszerű volna akkor, ha Jézus bármiben is különbözne minőségileg az Atyától. Nem különbözhet, és az sem lehetséges, hogy egymás komplementerei legyenek, mint amit a filmes hasonlatod feltételez; mert ha így volna, akkor kölcsönösen függenének egymástól, tehát nem volnának végtelenek és tökéletesek; ez viszont azt jelentené, hogy nem nevezhetők Istennek, hiszen nincs életük önmagukban. Ez pedig hiányállapotot, az pedig a bűn lehetőségét feltételezné. Oké, elismerem, hogy mindezt az én levezetésem alapján írom, tehát egyáltalán nem biztos, hogy nincs benne olyan bakugrás, mint amit te is számon kértél exrefisen; de nekem egyelőre kereknek tűnik a gondolatmenet.


Van egy vita a Tudott volna-e Jézus vétkezni témában, ami pont arról szólt, hogy Jézus feladván isteni formáját mennyire vált sebezhetővé. S van aki hiszi, hogy Isten terve akár dugába is dőlhetett volna. Csakhogy statikusan a film van, pedig sosem készült. Tökéletes. Jézus megváltása elvégeztetett. Tehát másképp nem is lehetett volna, vagyis Jézus nem vétkezett. Ha értjük, hogy Jézus a láthatatlan Isten képe még inkább képtelenség már maga a kérdés is, hogy vétkezhetett volna-e. Mi a Szentháromság? Három személyben egy Isten. A három személy, három nézőpont. Az Atya: a filmtekercs. (Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk.) A Fiú, az Atya teljhatalmú követe (Zsid1,1), aki láttatja a láthatatlan Atyát, s végül a Szentlélek, aki minden hívőnél jelen van.
Teljes összhangban vannak, s tulajdonképpen ugyanaz az Egy, csak éppen más-más szerepkörben nézzük.

Eeyore írta:
tulip írta:
Ráadásul a Biblia mást ír a három isteni személyről, amit ír az viszont az általam adott képpel egybehangzó, a megadott igehelyek alapján például. Miért is nincs több Szentlélek? Mert felesleges, időben bármennyi helyen ott tud lenni egyszerre. (Ha ez önellentmondásnak tűnne, hogy akkor mégis több van belőle, van technikai megoldás, a neve időosztásos rendszer, így a klónozás felesleges.) Jézus vagy az Atya klónjairól már nem is beszélve.

Oké,most a Szent Lélek van itt a földön, Jézus mégis azt mondta:Ha ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok köztük. Vagyis itt, a földön, nem a mennyben.


A Szentélek által. Amúgy minden hívőben ott van: Akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban. (1Jn5,12) Maradjatok énbennem, én is tibennetek...

Eeyore írta:
Vagy: Jelenések3:20. Ímé az ajtó előtt állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz és vele vacsorálok, és ő én velem. Pedig hát most a Szent Lélek lakozik a hívőkben.
Vagy ezen két ige szóhasználati azonossága:
Ézs 45,3 Néked adom a sötétségnek kincseit és a rejtekhelyek gazdagságait, hogy megtudjad, hogy én vagyok az Úr, a ki téged neveden hívtalak, Izráel Istene.
Mt 16,19 És néked adom a mennyek országának kulcsait; és a mit megkötsz a földön, a mennyekben is kötve lészen; és a mit megoldasz a földön, a mennyekben is oldva lészen.
Ilyesmire rengeteg sok érvet lehet felhozni.


Jézus=Jahve. (Jel1,17-18.)

ui.
Olvasd el Kol1,15-19-et is!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 05:55 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
tulip írta:
Jézus=Jahve. (Jel1,17-18.)

Idézet:
17. Mikor pedig láttam őt, leesém az ő lábaihoz, mint egy holt. És reám veté az ő jobbkezét, mondván nékem: Ne félj; én vagyok az Első és az Utolsó,
18. És az Élő; pedig halott valék, és ímé élek örökkön örökké Ámen, és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai.


ismét gazdagabbak lettünk egy teológiai gyöngyszemmel

ezt a levezetést először egy skizofrénia miatt "munkanélkülivé vált" ref. lelkésztől hallottam a cseten, úgy voltam vele, hogy jobban járok, ha őt nem idegesítem fel...

lévén azonban pont tulip hívatkozik folyvást a "hivatalos református honlap" dogmatikai tisztaságának igényére: ezt úgy mégis HOGY sikerült "Kálvinnak beadnod", kedves barátom?

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 09:43 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
net2rist írta:
tulip írta:
Jézus=Jahve. (Jel1,17-18.)

Idézet:
17. Mikor pedig láttam őt, leesém az ő lábaihoz, mint egy holt. És reám veté az ő jobbkezét, mondván nékem: Ne félj; én vagyok az Első és az Utolsó,
18. És az Élő; pedig halott valék, és ímé élek örökkön örökké Ámen, és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai.


ismét gazdagabbak lettünk egy teológiai gyöngyszemmel

ezt a levezetést először egy skizofrénia miatt "munkanélkülivé vált" ref. lelkésztől hallottam a cseten, úgy voltam vele, hogy jobban járok, ha őt nem idegesítem fel...

lévén azonban pont tulip hívatkozik folyvást a "hivatalos református honlap" dogmatikai tisztaságának igényére: ezt úgy mégis HOGY sikerült "Kálvinnak beadnod", kedves barátom?


Valszeg ez egy másik téma, de mi az amit teológiailag nem tartasz jónak az általad beidézett dologból Net?
Jézus megegyezik az Ószövetség Jahveh Istenével. Ez a keresztyéneknek evidens, a jehovisták tagadják.

Jelenések könyve idézett helyen:
„Ne félj, én vagyok az első és az utolsó,...
maga Jézus azonosítja be magát ezzel a mondattal, amit Ésaiás könyvében maga Jahveh cöbaót(Seregek Ura) mondott magáról.
Ézs. 44,6
Ezt mondja az ÚR(Jahveh), Izráel királya és megváltója, a Seregek URa: Én vagyok az első és az utolsó, rajtam kívül nincs isten

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 10:09 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Eeyore írta:


Literaty írta:
Lehet hogy nem mondtad, de ez a mondat alkalmat ad arra az olvasatra, hogy Isten a végső, vagy kezdeti oka a bukásnak,

Igen, pontosan ezt akartam mondani.

Így már értem Eeyore, hogy mi miből következik nálad.
Persze, ha Isten végső, vagy kezdeti oka a bűnnek akkor, nyílván felelős is ezért....
Nos, ezzel én messze nem értek egyet.
De ez a gondolatod nagyon eltér a Szentírástól, nem is tudom mit mondjak...inkább nem mondok semmit
Hogy Isten beépíti a tervébe(megengedő akarata nyomán) a bűnt, bukást, az még nem jelenti, hogy Ő lenne annak a kezdeti oka.
Olyan húrok pendülnek meg, amiknek nem szabadna.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 10:35 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
nagy a kavar a fejekben...

egy újabb gyöngyszemmel sikerült "továbbfejlesztened" a dogmatikai magyar vándort:

Idézet:
Jézus megegyezik az Ószövetség Jahve Istenével.


JÉZUS mint olyan ugye... Júda Betlehemében született zsidó ember

KRISZTUSra vonatkozólag már LEHET beszélni erről, de ugye... a Mindenható mégiscsak azt mondta Mózesnek: én YHWH vagyok, nem azt, hogy "Jézus Krisztus vónék, Betlehemből"

LEHET agyalni ilyeneken, hogy a példabeszédek 8. részében ESETLEG Krisztusról van szó:

Idézet:
22. Az Úr az ő útának kezdetéül szerzett engem; az ő munkái előtt régen.
23. Örök időktől fogva felkenettem, kezdettől, a föld kezdetétől fogva.
24. Még mikor semmi mélységek nem voltak, születtem vala; még mikor semmmi források, vízzel teljesek nem voltak.
25. Minekelőtte a hegyek leülepedtek volna, a halmoknak előtte születtem.
26. Mikor még nem csinálta vala a földet és a mezőket, és a világ porának kezdetét.
27. Mikor készíté az eget, ott valék; mikor felveté a mélységek színén a kerekséget;
28. Mikor megerősíté a felhőket ott fenn, mikor erősekké lőnek a mélységeknek forrásai;
29. Mikor felveté a tengernek határit, hogy a vizek át ne hágják az ő parancsolatját, mikor megállapítá e földnek fundamentomait:
30. Mellette valék mint kézmíves, és gyönyörűsége valék mindennap, játszva ő előtte minden időben.
31. Játszva az ő földének kerekségén, és gyönyörűségemet lelve az emberek fiaiban.



mindazonáltal a "Jézus=YHWH" nekem olyan érzetet kelt, mint mikor az oviban a játékot ÁTCÍMKÉZI pistike, hogy ez innentől PISTIKÉÉ, nem ám JÓZSIKÁÉ... (YHWH valahogy mégiscsak a ZSIDÓ néphez kapcsolódik, a legelvetemültebb "teológusok" szerint is...)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 13:32 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Nem értelek Net.
Jézus Krisztus nem Betlehemtől származik, hanem Ő a Fiú a testet öltött örök Isten. A testé létele származik Betlehemtől.
Istensége örök. Aki a Szentháromságban van mint a FIÚ.
Aki egy személyben Isten és ember.
Mint Isten öröktől fogva mindig volt
de mint ember betlehemtől fogva van.
Nem agyalásról van szó, hanem Jézus Krisztus önkijelentéséről.
Aki azonosította magát Jahveh-vel.
A Szentháromság egy örök Isten a Fiú személyében.
Aki tagadja, hogy Jézus Krisztus a Fiú, egy az Atyával és a Szentlélekkel, Örök Igaz teremtő Egy Isten, az nem keresztyén.

A jehovisták, unitáriusok teszik ezt.

Ill. a gnosztikusok tették még ezt elválasztva egymástól Jézust és Krisztust, valamint az arielisták tagadva Jézus Krisztus örök Istenségét.

Semmiféle zavar nincs a fejekben, hanem a keresztyén hit alapja ez.
Furcsálom, hogy ezt itt bizonygatni kell.
Vagy egy tévtan lehet az oka, vagy alapvető ismerethiány.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 04., kedd 13:56 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
oké... értem: vészcsengő van

nem akarnék ilyen helyzetet előidézni


de mondjuk akkor egy "kevésbé érzékeny" módon szemléltetném:


ha YHWH (aki egyben Jézus Krisztus is, meg a Szentlélek is) azt mondta volna Mózesnek, hogy "én vagyok a PARAKLÉTOSZ" ... akkor az nem csak azért lett volna furcsa, mert Mózes jó eséllyel nem tudott görögül, ugye?

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség