figyelő írta:
Kedves Isten, és sajnálatosan magára-utalt emberek!
Alig valószínűsíthető Tulip meggyőzhetősége az általa képviselt tanok istentelenségéről, de a gondolkodó, és a gyermeki alázat útját inkább választó fórumozók védelmében szükségesnek látszik az alábbiak rögzítése:
Sok – az egyháztörténelem során elismertté vált – teológus-reformátor „szerelmesedett bele” a predestináció tanába. Aki Isten és ember vonatkozási viszonyaiban, sőt a Mindenható szándékaiban, gondolkodásában egészen adekvát dolgokat, téziseket kíván rögzíteni – óhatatlanul eltéved. „Az Ő gondolatai nem a mi gondolataink..” – ajánlotta figyelmünkbe már Ézsaiás prófétánál. Aki dogmatikát, hittételeket gyárt a kereső emberek „megsegítése” céljából, az egyrészt majdcsak nem helyette kíván gondolkodni, sőt esetleg elvitatja szakácsi képességeit, s ezért a sajátjával „eteti”, mert szerinte más nem is ehető étel.
A predestináció azt állítja, hogy Isten – lévén Ő szuverén Úr és Mindenható – jótetszése szerint eldönti, hogy az emberek közül kit üdvözít. Ez az állítás „gyengéden” nem szól azokról, akiket Isten nem választ ki. Ők, mintha magukra lennének utalva, s így valami módon, önerőből kell elérniük az örök életet. (Csak most jut eszembe, s nem biztos, hogy így van: vajon nem a katolikus egyház tanítását kívánta ellensúlyozni a predestináció? Ott ugyanis a jótettek esetleges többlete a bűnökkel szemben érdemesít az üdvösségre. És ez a felfogás, hitnézet bibliaellenes – elég csak az Efezus 2,8-9re utalnunk…) Ennél durvább a kettős predestináció tana, amely odáig megy, hogy kijelenti: Isten szabadon eldöntheti, és el is dönti; kit teremtett üdvösségre és kit kárhozatra. Azaz, eleve elrendelte kinek-kinek születése előtt már a végső sorsát a Mennybe vagy a Pokolba. Fel nem foghatom; miként férhet valakinek agyába-lelkébe-szellemébe egy ilyen istenkép, mikor a Biblia a szeretet Istenéről beszél, sőt Őt magát nevezi Szeretetnek (vö. 1Jn 4,8 ).
A predestinációban való hit – úgy vélem – leegyszerűsíti az életszemléletet, a tennivalót az üdvbizonyosság tekintetében. Kiiktatja önmaga felelősségének kérdését – hiszen Isten mindent már előre elintézett – és egyúttal „színtelenné és szagtalanná” teszi a maga keresztyénségét.
Az igaz, hogy az ember Istenhez képest értéktelen (különösen a bűneset óta, amikor is már jobban Ádám hasonlatosságára van, semmint Istenére), mondhatni nulla, és Isten az egy. Ám az ÚR nem tett le első szándékáról, hogy szeretetének túláradásában örök boldogságot ajándékozzon Ádám utódainak. KÖZÖSSÉGBEN KÍVÁN LENNI AZ EMBERREL. Így hát az embernek abban, és annyiban rejlik az értéke, amennyiben és amikor Istennel „alkot párt”. Ekkor lesznek ketten tíz. (Tudom, tudom, minden hasonlat sántít.)
Mindenesetre maga az Örökkévaló jelenti ki Jézusban, hogy „mindnyájan Istentől tanítottak lesznek” (Jn 6,45b), aminthogy arra is felszólít: „Mindent megvizsgálva, a jót megtartsátok!” (1Thess 5,21).
Ezek alapján a maga részéről elvetem a predestinációt, mert ha igaznak tartanám, több igeverset is ki kellene iktatnom a Szentírásból. Most csak néhányat hadd említsek:
1.) Isten nem személyválogató (Róm 2,11). Mi mást állít a predestináció, ha nem azt, hogy Isten „válogatós”? (Nyakatekert magyarázkodás szerint minden rasszból, nemzetből vételez az ÚR, ezért nem személyválogató. Nyelvtanilag sem állja meg a helyét.)
2.) „Íme az Isten Báránya, aki elveszi a Világ bűneit” (Jn 1,29b). Nincsen semmilyen szelektálás. Ha létezne KORLÁTOZOTT ENGESZTELÉS – miként a predestináció és Tulip állítja, akkor itt az állna: AKI ELVESZI A KIVÁLASZTOTTAK BŰNEIT.
3.) „ Úgy szerette Isten a Világot..” Hasonlóan az előző Igéhez, a teljességről van szó; mindenkiről, sőt mindenről, akit, és amit Isten teremtett, melyeknek Ő adott életet. „..hogy valaki hisz…” Ismét csak meg kell állapítanunk; a „valaki” azt jelenti: BÁRKI, AKÁRKI, azaz elvileg MINDENKI, aki fel- és beismeri elveszettségét, tudomásul veszi Istenre szorultságát Krisztusban és Neki kíván engedelmeskedni – letéve saját, e világra irányuló terveit, szándékát.
4.) „Az Úr nem késik el ígérete teljesítésével, bár vannak, akik ezt gondolják róla. Nem késik, hanem türelmesen vár ránk. Azért vár, mert nem akarja, hogy akár csak egyetlen ember is elvesszen. Ellenkezőleg; azt akarja, hogy mindenki megváltoztassa gondolkodását és életét.” (2Pét 3,9 Egyszerű fordítás). Ehhez kommentár sem kell.
Még bőven lehetne sorolni, s magam már megtettem a Predestináció tetemrehívása tanulmányomban, itt meg a helyet foglalná bőséggel. De még egy-két szót a „korlátozott engesztelés- ről”. Az Ige Isten bőkezűségéről, szeretetének „pazarló gazdagságáról” beszél és nem megtérülési hozamról, ésszerű befektetésről. Ilyen alapon gondatlansággal, felelőtlenséggel vádolhatnánk magvetői tisztjében is, hiszen mennyi mag megy veszendőbe, látszólagos nemtörődömsége miatt. Nemde csak oda kellene, lehetne, illene magot vetni, ahol megművelésre váró terület van, amit majd beszántanak? (Merthogy Jézus idejében az elvetett magot szántották be..)
De, hogy ne a magam, emberinek tetsző bölcsességével érveljek, hadd idézzem a 2Pét 2,1 Igét: „Voltak hamis próféták is a nép között, miképpen köztetek is lesznek hamis tanítók, akik veszedelmes eretnekségeket fognak becsempészni, és az Urat, aki megváltotta őket, megtagadva, önmagukra hirtelen veszedelmet hoznak.” Ha ők megváltottak létükre tévtanok terjesztőiként elvesznek, akkor ki vagy mi a korlátozott..? Csupán ez az egyetlen Ige elégséges ahhoz, hogy a predestináció azon tartópillérét megingassa, mely a korlátozott kegyelem elméletét illeti, így egyszersmind romba döntse a predestináció tévtanát. (Persze „láttam én már karón varjút”. Ki emlékszik „kalakat” névvel nickesedő polgártársunkra, aki meggyőződéssel vallotta, hogy Ananiás és Safira halála sem büntetés volt – s így bűnükben megmaradván kárhozat –, hanem egyszerűen az ÚR kivette a kovászt a még sebezhető gyülekezetből, így kívánva megóvni őket az eltévelyedéstől…)
A Nap mindenkire és mindenre süt. Erdőre, hegyekre, mezőre, barlangokra, kertekre és magánzárkákra egyaránt. Minden kapu és zár Isten oldaláról kiiktatva az Úr Jézus által. Aki jobban szereti a sötétet, a hűvöset, mint az éltető fényt, s inkább marad cellájában, odújában, palotájában, semmint kockáztassa a „fején lévő vaj megolvadását” – az maga döntött élettelenségéről, és nem a Nap.
2008. október. 23. Mihálovics Zoltán
Ha keresőket szeretnél védeni, akkor ragaszkodnod kellene néhány alapszabályhoz. Ismerned kellene, ami ellen védeni akarod őket, amit helyette kínálsz, az ne legyen még rosszabb. S nem utolsó sorban megfelelő Biblia ismerettel legyél felruházva, érzelmi töltés helyett.
Nyilván olyanok is bőven vannak, akik a szabad akarat tanába szerelmesedtek bele. S ezzel etettek. Ez azonban kölcsönös érzelmi vádaskodáson alapuló patthelyzetnél többre nem jó. Ebből nem derül ki, hogy melyik igaz, ha egyáltalán valamelyik az. Nem derül ki belőle, hogy melyik emberi s melyik netán isteni gondolat. Így akár mindkettő elsütheti, hogy már Ézsaiás megmondta.
A kettős predestináció világosan ott van a búza és konkoly példázatában és annak magyarázatában. Világosan benne van ki vetette a búzát és kik ők, mi lesz velük, ki vetette a konkolyt és mi lesz velük. Láthatólag azonban ezen világos mondatokat hiába akarod megérteni nem megy, fényesen igazolva Róm7,23kk igazságát.
A szabad akarat tanából következik a cselekedetekért való üdvözülés. Ott már a hit egy cselekedet, amit azután követniük kell további cselekedeteknek, hogy a hitet bizonyítsák. Ennek zászlóvivői ma is a katolikusok. A katolikusoknál aprólékos pont rendszer van, míg a modern protestáns változatban, sokkal elnagyoltabb, s egyszerűen csak az üdvösség elvesztésével rémisztgetik azt, aki nem cselekszik elég jól. Ezzel áll szemben az a felfogás, hogy a hit Isten ingyen ajándéka, s a hitet nem bizonyításvágyból követik a cselekedetek, hanem hálából. Mégsem mondhatjuk, hogy a predestináció tana ellenpólusként született, mert éppen fordítva volt. Pellágius alkotta a szabad akarat fogalmát, amit Agusztinusz tagadott a Szentírás alapján. Pellágiusnak is ugyanaz volt a baja, mint sokaknak nem fér bele a gondolatvilágába, hogy Isten szuverén, mert igazságtalannak vélte. Az se tartotta vissza, ahogy máig se tart vissza sokakat, hogy amit helyette kínált az még rosszabb. Ebbe ugyanis se ő, se a követői nem képesek belegondolni. Akinek az Úr megadja, az hamar el is veti ezt a tant. Mivel ehhez kegyelem kell, ezért a hitvallások őrzőjének a felelőssége, hogy ne váljon parttalanná a vita.
Az az érzelmi töltet helyett, hogy miként férhet valakinek az agyába a kettős predestináció, egyszerűen leszerelhető, hiszen a búza és konkoly példázata egyértelműen erről beszél. Már ha a példázatból indulsz ki, s nem saját érzelmeidhez keresel értelmezést. Jézus ugyanis megadta a magyarázatot, így neked már nem kell másikat kreálnod. Olvashatja bárki, hogy miként értelmezted ezt a példázatot:
http://www.parokia.hu/old_forum/forum_m ... oardid=750 Fogod magad és búzával etettet emberekről és konkollyal etetett emberekről írsz, holott a példázat magyarázatában világosan meg van írva, hogy a búza kiket fed. Magad is elismered, hogy elképzelésedhez kerestél magyarázatot, interpretációt, s nem a Bibliából indultál ki. Azután szépen bezsebeled a megtévesztettek dicséretét. Tehát pont azt teszed, amivel itt vádaskodni próbálsz, emberi ötleteiddel etetsz keresőket. Az, hogy ez számodra nem lehet összhangban azzal, hogy Isten szeretet, csak Ézsaiást igazolja. Azonban nem jogosít fel olyasmi hirdetésére, ami nem csak a szeretettel, de a Bibliával is ellentétben áll, nem jogosít fel hamis vádak használatára sem. Sokkal érdemesebb azzal Isten elé állni, hogy itt ez a példázat le van benne írva a kettős predestináció, de nem tudom bevenni, segíts, mint azzal, hogy a kettős predestináció nem lehet igaz, tehát uram mutass egy másik értelmezést. Mert ez lesz belőle. Ismétlem ez csak kegyelemből lehetséges, addig marad az ellenállás, s senki ember fia nem képes érvekkel ezen változtatni, rávenni az érvek megfontolására.
Ismerethiányról árulkodik az a vádad is, hogy a predestináció kiiktatja a felelősséget, színtelen szagtalan keresztyénséget eredményez. Mert éppen a hála az a mozgató erő, ami sokkal messzebb repít, mint a jót kell tennem, mert különben elveszítem az üdvösségem motiváció. Aki hitét ajándékba kapta, az hálás érte, aki meg hitéért nyerte el az üdvössége, az dicsekszik vele. Aki hálás, az úgy megy ember társához, hogy Isten t hirdeti neki, hátha ad neki is Isten megtérést. A kényszerből cselekvő ellenben azt hirdeti ember társának, hogy Jézus meghalt érte, de ha te nem hiszed elkárhozol. Alig burkoltan azzal vádolva, hogy látod én hitem, neked is menne, csak nem akarsz. Vajon melyik viszonyul embertársához szeretettel?
Isten valóban nem személyválogató. Mit jelent ez? Azt, hogy egyenlő mércével mér. Aki gyümölcsöt terem az üdvözül, aki nem az nem. Ám azt nyilván nem jelenti, hogy mivel nem személyválogató, ezért mindenkit üdvözít. Aki gyümölcsöt terem az üdvözül, aki nem az nem. Az a kérdés, hogy ezt Isten munkálja, vagy az embernek kell erőlködnie, de ezt keverni hibás. Isten veti a búzát, a Sátán közé a konkolyt, elég visszatetsző a konkolyért reklamálni, hogy de személyválogató az Isten, hogy csak a búza terem kalászt. Miért is ne óvhatná meg Isten saját vetését, miért is ne válogathatná ki az ocsú közül? Mitől is volna ez személyválogatás?
Ok, ki lehet abból indulni, hogy Isten minden ember minden bűnéért kiengesztelte az Atyát.
Ha ez igaz lenne, akkor minden ember üdvözülne. Ez teljesen bibliátlan. Így megint ott állunk, hogy amit a szapult tanítás helyére akarsz csempészni, az köszönő viszonyban sincs a Bibliával. (Ismét: ez csak kegyelemből fogod belátni, legkésőbb, amikor a dicsőséges testedet megkapod.) Megújult akarata az embernek persze belülről örül, hogy Isten kezében van, de ezt csak annyiban képes kifejezni, amennyire megadatik neki. Akinek megadatik elismerni – s nem csak belülről felismerni – hogy nincs teljes üdvösség, az bizony más értelmezést fog keresni az ennek ellentmondani látszó teljes kiengesztelést hirdetni látszó igékre. S ilyenek vannak is. S ismétlem, nem elég ezeket cáfolni, jobbat kell a helyükbe állítani. Enélkül nem más ez mint érzelmi töltetek durrogtatása.
Teljesen egyetértek, azzal, hogy kiket jelent a Mindenki. Sőt azon se, hogy ez nem takar ténylegesen mindenkit! A kérdés az, hogy miként lesz mindenkiből az üdvözültek serege. Negatív hozzáállás abból indul ki, hogy ez nem lehet Isten választása, így kritikátlanul fogad el egy másik felvetést, hogy az emberek szabad akaratukból döntenek. Itt tehát érdemes ezt a felfogást kritika alá venni. Az emberek vajon szabadon azt tehetnek, amit akarnak, szabadon vizsgálhatják a lehetőségeket, minden ismeretük helyes, hogy helyes döntést hozhassanak? Nem az ember annyira torz világban él, hogy ha rajta múlna, aligha üdvözülne bárki is. Megint az a tipikus helyzet, hogy érzelmi álláspont miatt, valami sokkal rosszabbat akarsz rásózni az olvasókra, mint amit kritizálsz. Akkor már jobb ha elismered, hogy Isten gondolatai magasabbak. (Nem érdemes a tsizta forrást elhagyni, s repedezett kutakat ásni, melyek nem tartják a vizet.)
2Pt3,9-hez nagyon is kell kommentár. Itt ugyanis arról van szó, hogy Isten kivárja míg az övéi mind megtérnek. (egy némileg párhuzamos hely Róm9,25 ahol a pogány megtértek számának beteltéről olvashatunk.) Azok ellen szól, akik sürgetnék, hogy jöjjön már és ítélkezzen. Isten megvárja, míg minden búza meghozza a kalászát, s csak azután fogja elküldeni az aratókat! Szó sincs itt arról, hogy Isten abba reménykedne, hogy a konkoly bármelyike kalász érlelésre adja a fejét. Ha nem hiszed járj utána, s olvasd el 2Pt3,3-4-et! Csúfolódok késéssel vádolják az Urat, s erre indítja erre a válaszra a Szentlélek Pétert. Ez is abba a kategóriába tartozik hát, mint mikor a búza és konkoly példázatához kerestél saját magyarázatot, miközben Jézus már megadta. Válogattok igéket, s törődtök vele, hogy ami kijön belőle, az teljességgel tarthatatlan, csak az számít, hogy vádaskodhassatok. Nem számít, hogy univerzalizmus jön ki belőle, az számít, hogy valamit ellene vethessetek a református tanításoknak, egyszerűen mert érzelmileg ellenzitek. Igéket ragadtok ki, s összevissza idézgetitek, mint ez a 2Pt3,9-et is.
Az ige azért vettetik mindenkinek, hogy egyeseknek élete legyen, másoknak halála. A hitetlen így nem mondhatja, hogy sose hallott róla, hogyan hihetett volna benne. Hallja, de elveti. Mégpedig beszámítható állapotban. Azonban nem hiába mondja a példázat, hogy csak ahol jó a talaj – azaz Isten előkészítette, (Szentlélek) egyedül ott lesz gyümölcstermés. A négyféle helyre hullott mag példázatát Jézus szintén megmagyarázza, szintén Mt13-ban, így itt sem kell saját kútfőre támaszkodni. Ez a minek szólni neki, ha úgyse menekülhet meg, érzelmileg érthető, de nem igen vezet sehova. Megint a konkolyért reklamál, hogy hát ugyan a Sátán vetése, de hát milyen Isten az, aki nem ad nekik is megtérést. Sőt kimondom, ez egyenesen istenkáromlás. A bocsánat persze erre is adott, hiszen a test akaratunkat ennyire képes támadni. A mindenkori vezetés felelőssége, hogy a hitvallások mellett szilárdan kiállva, ne hagyja az ilyen eseteket, főleg nem burjánzani.
2Pt2,1. Ha itt a megváltás a kárhozatból történt, akkor a 3.versben ellenmondásra jutunk, hisz ott kárhozatukról van szó. Egy mostani hozzászólásban már fejtegettem, így nem ismétlem magam.
A barlang napozást remélem szabadalmaztattad. :-)