net2rist írta:
ezzel teljesen egyetértek

csak ha pl. az Istenhez fordulás LEHETŐSÉGÉT tagadod (az 1. típusú hit univerzalitását), máris megjöttél a predestináció legdurvább formájához...
Az 1. nem az Istenhez fordulás lehetőségének tagadásáról szól, hanem éppen ellenkezőleg. A Róma 1.20
Idézet:
Mert a mi Istenben láthatatlan, tudniilik az ő örökké való hatalma és istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból megértetvén megláttatik; úgy, hogy ők menthetetlenek.
azt mondja, hogy mindenki számára adatott az Isten létezésében való hit, azzal amit lát. A teremtmények létezése a Teremtőre utal, tehát mindenkinek ott van a keresés lehetősége. Ezért nem lehet Isten elé állni a nélkül, hogy az Ő létezésében hinnél, mert ez az alaphit lehetősége mindeninek megadatott.
Kicsit egyszerűsítve.
A 2. típus a hallásból származó hit. Aki keres, hallgatja, olvassa az igét, ebban a fajata hitben tud erősödni növekedni. Lehet rá gyúrni.
A 3. az ajándék hit, ami egyéni kijelentésre, vagy különleges helyzetre kap az ember. Erre nem lehet gyúrni. Ezzel a hittel lehet a vizen járni, de csak az próbálja meg aki erre megkapta az egyéni kijelentést, hívást, mint Péter.
Azért nem azonos a három, mert pl.: Ha az alaphit is ajándék lenne, az Isten gonoszságát állítaná, hiszen a Bíró azt a hitedet mérlegelné, ami attól függ, hogy Ő adott-e neked vagy sem (ez lenne a predestináció).
üdv
ex