Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 54  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 08:55 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
Literaty írta:

Ugyanilyen kérdés, mit kell tenni az üdvösségért, van e feltétele?.
Isten szemszögéből: semmit, mert kiválasztó, megígazító és újjászülő akarata érvényesül, cselekedet nélkül.
Ember szemszögéből a jelenben: van feltétele, meg kell térni, odafordulni Istenhez, Nem szabad ellen állni a hívó szónak, ez az egyén felősége.

Kedves Literaty, azt hiszem, itt van a kutya (azaz a nem dehumanizált künárion) elásva.
Ugyanis az van, hogy felelősséget kizárólag az Isten érez és vállal. Vagyis csakis Ő képes rá. Miért is?
Isten nincs semmilyen módon korlátozva, az Ő döntéseinek nincs semmiféle külső kényszere, nincs semmi, ami Őt befolyásolná vagy manipulálná. Az ember viszont, aki mindenféle külső forrásokra kénytelen támaszkodni és azoktól függni, a bűnét függő személyiségével magyarázza meg. Ahhoz, hogy ezt a külső kényszer alá vettetést föladva önállóan és szabadon vállalja a felelősséget, és azt egyáltalán senkire se hárítsa át, az szükséges, hogy az Isten betöltse az Ő Lelkével. Amíg ez nem történik meg, addig az ember azt mondja: nem ő a hibás, hanem valaki/valami miatt kénytelen volt így cselekedni. És valóban: a hiábavalóság alá vettetett ember kénytelen a körülményei kényszerítő hatalmának engedni. Én nem voltam.
Viszont amint az Isten Lelke betölti, képes azt állítani: Én voltam. Mint ahogyan Jézus is mondta: Én vagyok. Ezt a kijelentést: én vagyok (a felelős) - csakis Isten mondhatja ki, illetve azok, akiket Ő a Lelke által megelevenített.
Épp ezért eltűnik az ellentmondás aközött, hogy Isten felelős a megtérésért vagy az ember: mivel kizárólag Isten képes felelősséget vállalni. Az ember a felelősségvállalásra kizárólag Isten lelke által jut el. Éppen ezért annak, hogy az Isten Lelke megelevenített az embert, az első nyilvánvaló jele az, hogy az ember azt mondja: Én vagyok a felelős. Az ember felelősségvállalása tehát az Isten jelenlétének jele, nem feltétele.


Ezeket ki tanította neked? Hol lehet ilyeneket – lehetőleg magyarul - olvasni? Annyira világos és összefogott, hogy érdekelne. Hát Igen már Ádám Istent, Éva meg a kígyót okolta. Azért fontos, hogy a kígyó már nem okolt senkit. S Istent se zavarta az ítélethozásban, hogy abszolút értelembe övé a felelősség, aminek a kereszten eleget is tett. Továbbá az általános kegyelem részeként, azért sokszor mondja a hitetlen is, hogy én voltam. Persze nem önként, hanem mert rákényszerül. S egy döbbenetes ellenpélda. Horthy-féle statárium. Emberünket a bíró biciklilopásért kötél általi halálra ítéli. Ám mondja neki: kérjen kegyelmet! Azt már nem! Biciklit loptam, amiért statáriumban halál jár, vállalom!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 10:13 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Eeyore írta:
Literaty írta:

Ugyanilyen kérdés, mit kell tenni az üdvösségért, van e feltétele?.
Isten szemszögéből: semmit, mert kiválasztó, megígazító és újjászülő akarata érvényesül, cselekedet nélkül.
Ember szemszögéből a jelenben: van feltétele, meg kell térni, odafordulni Istenhez, Nem szabad ellen állni a hívó szónak, ez az egyén felősége.

Kedves Literaty, azt hiszem, itt van a kutya (azaz a nem dehumanizált künárion) elásva.
Ugyanis az van, hogy felelősséget kizárólag az Isten érez és vállal. Vagyis csakis Ő képes rá. Miért is?
Isten nincs semmilyen módon korlátozva, az Ő döntéseinek nincs semmiféle külső kényszere, nincs semmi, ami Őt befolyásolná vagy manipulálná. Az ember viszont, aki mindenféle külső forrásokra kénytelen támaszkodni és azoktól függni, a bűnét függő személyiségével magyarázza meg. Ahhoz, hogy ezt a külső kényszer alá vettetést föladva önállóan és szabadon vállalja a felelősséget, és azt egyáltalán senkire se hárítsa át, az szükséges, hogy az Isten betöltse az Ő Lelkével. Amíg ez nem történik meg, addig az ember azt mondja: nem ő a hibás, hanem valaki/valami miatt kénytelen volt így cselekedni. És valóban: a hiábavalóság alá vettetett ember kénytelen a körülményei kényszerítő hatalmának engedni. Én nem voltam.
Viszont amint az Isten Lelke betölti, képes azt állítani: Én voltam. Mint ahogyan Jézus is mondta: Én vagyok. Ezt a kijelentést: én vagyok (a felelős) - csakis Isten mondhatja ki, illetve azok, akiket Ő a Lelke által megelevenített.
Épp ezért eltűnik az ellentmondás aközött, hogy Isten felelős a megtérésért vagy az ember: mivel kizárólag Isten képes felelősséget vállalni. Az ember a felelősségvállalásra kizárólag Isten lelke által jut el. Éppen ezért annak, hogy az Isten Lelke megelevenített az embert, az első nyilvánvaló jele az, hogy az ember azt mondja: Én vagyok a felelős. Az ember felelősségvállalása tehát az Isten jelenlétének jele, nem feltétele.

Ez igaz.
Ugyanakkor ez ember oldala is hangsúlyos. Nem Isten tér meg.
Ha ezt mint az ember cselekedetét vesszük önmagában, ez nem feltétel, hanem jel. Mert nem cselekedetből.
Ha viszont úgy nézzük, elengedhetetlen az ember válasza Isten hívására, ez feltétel mint első emberi lépés Isten munkája révén.
Az evangélium hírdetésének elengedhetetlen oldala az ember felszólítása: térj meg, higgy!
Az emberi felelőség hangsúlyozása elengedhetetlen. Hát persze, hogy ez Isten munkája, de az emberhez szól. Az emberi oldal nem töröltetett el, mint akinek engedni kell Isten hívásának.

Csel. 17,30
Isten, mostan parancsolja az embereknek, mindenkinek mindenütt, hogy megtérjenek

Csel. 14,15
ezekből a hiábavaló dolgokból térjetek meg az élő Istenhez

Csel. 16,31
Ők pedig így válaszoltak: „Higgy az Úr Jézusban....


Csel. 8,37
Ezt mondta neki Fülöp: „Ha teljes szívedből hiszel,...

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 12:19 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1128
Tartózkodási hely: otthon
tulip írta:
figyelő írta:
(Már majdnem itt maradt a "kötőmben):
Kedves Nemosinex!
Tartozom neked egy válasszal, mert a Róma 9, 10-13 verseinek értelmezését várod tőlem. Mindenekelőtt le kell szögeznünk, itt nem az eleve elrendelés, különösen nem az üdvösségre predestináltság a téma. Arról van szó, hogy már születésük előtt az ÚR eldöntötte, hogy a kisebbik (Jákob) lesz a fölérendeltje az idősebbnek (Ézsaunak). Az Ige ezt a szokatlan, Izraelben elképzelhetetlen eljárást arra magyarázza, hogy Istennek joga és lehetősége van erre, mert szuverén úr. Kihangsúlyozza, hogy nem a leendő erkölcsi, istenfélelmi „teljesítmény” honorálása ez (noha a mindent „előre is ismerő” Mindenható, ennek eredményeként is intézkedhetne ekként), bár a későbbiekben a két testvér élete mintha igazolni látszana ezt a megelőlegezést. Tény, hogy Ézsau az elsőszülöttségi jogát (ami keleten „minden kinccsel felért”) nem azért kótyavetyélte el, mert az ÚR „gyűlölte” őt (az írásmagyarázók szerint ez nem jelent mást, mint a jobban, illetve kevésbé szeretést).
A kiválasztás egy adott feladatra való elhívást jelent. (Ábrahám -> választott nép; Mózes -> kivezetés Egyiptomból; Dávid -> királyi dinasztia, stb.) Nem jelent automatikus „révbe jutást”, üdvösséget, tehát a predestinációhoz semmi köze. (Ld. Saul király kiválasztottságát, vagy Júdásét).

A Róma 8,38-39 nem a szentek állhatatosságáról szól, hanem arról, hogy Isten minden képzeletet felülmúlóan végbevitte az ember megmentésének azt a részét, ami Rajta múlik. Ennél többet Ő sem tehet. Ha az ember Krisztus mellett dönt, Neki kiszolgáltatja magát, engedelmesen Vele járja élete minden napját, akkor nincs olyan hatalom Égen, Földön, természetben és természetfelettiben, aki vagy ami el tudná szakítani Krisztus szerelmétől. Olyan ez, mint a lezuhanni is képtelen, robbanás-biztos repülőgép, aminél garantáltabban nem lehet célba repülnünk. DE és DE (erről már nem szól az Ige, de az ember szabad-akaratára nézve evidens), én bármikor megnyomhatom a katapult gombját, még akkor is, ha nincs is ejtőernyőm…


Történelmi pillanat. Olvassuk el többször: „erről már nem szól az Ige, erről már nem szól az Ige, erről már nem szól az Ige,”! Igen valóban katapultról nem szól az Ige! Ja hogy a definiálatlan „ember szabad akaratára” nézve evidens, nos ez megint csak akkor válna egyáltalán állítássá, ha megtörténne a meghatározás. Addig hadd higgyem el, hogy senki ki nem ragadhat Krisztus kezéből (Jn10,28) s senki el nem választhat tőle (Róm8,38-39), s ha magam megtehetném, akkor hadd higgyem, hogy a Biblia megírta volna, hogy kivéve magunkat. Hát nem mondom egy meghatározatlan fogalomból Biblián kívüli dolgot levezetni, s ezt evidenciaként előtérbe tolni hát elég veszélyes, exrefist tudnám idézni: Józanok legyetek!



Vannak "esetek" a Bibliában: Saul, Júdás, Démás, Ananiás és Safira...
Persze ismerem a visszafelé magyarázat "megoldását": ők csak igazinak látszottak, de nem voltak azok.
Pedig Sault az ÚR választotta, Júdást meg Jézus, tehát...

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 12:59 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:
Literaty írta:
Nem lehet filozófiai kérdést feltenni, hogy mi lett volna ha az ember nem bukott volna el, akkor Isten terve, rendelése elbukott volna a megváltásra nézve?
Nem? Igen?
Nem lehet így megközelíteni, igennel és nemmel.
Sőt, NEM SZABAD!!!


Ez hibás megközelítés, mert azt a látszatot kelti, hogy ki akarsz térni a válasz elől. (A feloldhatatlanság hangoztatása is némileg ilyen.) Javaslok egy jobbat. Az ilyen esetekben mindig arról van, szó, hogy a mögötte levő állításnak nincs logikai értéke, magyarán ellentmondásos, lehetetlen. Ezért se nem, se igen, hanem lehetetlen, s a logikán kívül esik. Innen a dolog már fel is oldható: Az egy másik világ lenne, más isteni tervekkel, melyek ott pont úgy összhangban lennének a megvalósulással, mint a mienkben. Mondd ki bátran, ha valami lehetetlen, hogy lehetetlen, s máris nem kerülted ki a kérdést, sőt helyesen megfeleltél rá.

(Egy kis adalék, az iménti érveléshez szorosan nem tartozik.) Elvileg lehetséges olyan világ, amiben van megállíthatatlan ágyúgolyó, s olyan amiben van rendíthetetlen fal, ám lehetetlen az olyan amiben a kettő egyszerre van jelen. Elvileg lehetséges olyan világ ahol Ádámék nem buknak el, de az nem lehet egyszerre a mienkkel.

Nem. Elvileg sem lehetséges olyan világ, amelyben Ádámék nem buknak el. Mert ahhoz, hogy ne legyen bűn, nem szabad korlátokat állítani. Korlátlan lény csakis az Isten. Korlátlan Istenből pedig csakis egyetlen egy létezhet, mert ha több volna, máris korlátoznák egymás létét.


Igazad van. Nem elég pontosan fogalmaztam, bár alapvetően szőrszálhasogatóan szoktam. Helyesebb így lett volna: elvileg elgondolkodhatunk egy olyan világon... Amúgy egy következő hozzászólásban kifejtettem, hogy miért csak egy lehet, ami triviálisan a mienk. Mentségemül szolgáljon, hogy vezető elméleti fizikusok is elmélkednek lehetséges világokról, így nem várhatom el, hogy valaki pár mondatos érvelésre elvesse őket. A célom az volt, hogy rámutassak, hogy legalább a kettőt ne keverjük. Az egyre redukálás már csak ixtüs a tortán.
Tegyük fel két vagy több Isten van. Az időtlenség felől nézve ezek statikus létezők. Vegyük hát az uniójukat. Máris csak egy Isten van. 2=1, ellentmondás, tehát eleve legfeljebb egy van. Tegyük fel egy sincs. Létezik-e valami? Nem. Az ellentmondás, mert akkor a semmi létezik, vagyis létezik a nem létezés, ami lehetetlen. (Nevetséges, de egy mondattal elintézhető a filozófia alapkérdése, hogy miért van inkább a valami, mint a semmi.) Tehát van valami. Bármi legyen, nevezzük Istennek. 0=1 ellentmondás. Vagyis létezik egy Isten, aki mindent magában foglal. (Mivel korlátlan, így persze minden benne van, ami egyáltalán lehetséges. Magyarán, ami lehetséges, az van is.) Minden Őbenne áll fenn. Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Tetszett a Teljességnek, hogy benne lakjon. Őbenne, Őáltala és Őreá nézve teremtetett minden. Én és az Atya egy vagyunk. Az Atyát soha senki nem látta, az egyszülött Isten jelentette ki őt, aki engem látott, látta az Atyát, Őbenne nincs változás. Isten megközelíthetetlen világosságban lakozik. Egeknek egei se fogadhatják be őt, Vagyok. Kedvenc hasonlatom: Az Atya a filmtekercs, s Krisztus rajta a film. Bármelyiket törlöd, a másik is vele vész. (Jn10,30-at így értem.) Jn1,18, Jn1,1-3, Kol1,15-19, stb. Természetesen a Szentlélek se okoz problémát.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 13:13 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Eeyore írta:
tulip írta:
Literaty írta:
Nem lehet filozófiai kérdést feltenni, hogy mi lett volna ha az ember nem bukott volna el, akkor Isten terve, rendelése elbukott volna a megváltásra nézve?
Nem? Igen?
Nem lehet így megközelíteni, igennel és nemmel.
Sőt, NEM SZABAD!!!


Ez hibás megközelítés, mert azt a látszatot kelti, hogy ki akarsz térni a válasz elől. (A feloldhatatlanság hangoztatása is némileg ilyen.) Javaslok egy jobbat. Az ilyen esetekben mindig arról van, szó, hogy a mögötte levő állításnak nincs logikai értéke, magyarán ellentmondásos, lehetetlen. Ezért se nem, se igen, hanem lehetetlen, s a logikán kívül esik. Innen a dolog már fel is oldható: Az egy másik világ lenne, más isteni tervekkel, melyek ott pont úgy összhangban lennének a megvalósulással, mint a mienkben. Mondd ki bátran, ha valami lehetetlen, hogy lehetetlen, s máris nem kerülted ki a kérdést, sőt helyesen megfeleltél rá.

(Egy kis adalék, az iménti érveléshez szorosan nem tartozik.) Elvileg lehetséges olyan világ, amiben van megállíthatatlan ágyúgolyó, s olyan amiben van rendíthetetlen fal, ám lehetetlen az olyan amiben a kettő egyszerre van jelen. Elvileg lehetséges olyan világ ahol Ádámék nem buknak el, de az nem lehet egyszerre a mienkkel.

Nem. Elvileg sem lehetséges olyan világ, amelyben Ádámék nem buknak el. Mert ahhoz, hogy ne legyen bűn, nem szabad korlátokat állítani. Korlátlan lény csakis az Isten. Korlátlan Istenből pedig csakis egyetlen egy létezhet, mert ha több volna, máris korlátoznák egymás létét.

Ez mind igaz egy bizonyos aspektusból, de nem szabad a dualizmus csapdájába esni.
Isten mindig volt, bűn pedig nem.
Isten az Ő uralmának a lényegét nem abban találja, hogy lennie kell bűnnek.
Ez dualista istenkép, és eltér az Irás Istenképétől.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 13:28 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Idézet:
Eeyore
És mivel nyilvánvalóan az Úr Isten alkotta meg ilyenre a világot, az Ő eleve elvégezése szerint, az Ő jó és tökéletes akarata szerint - ezért vállalja a felelősséget, és nem a teremtményeket akarja okolni, ha már magát a létet, a feltételeket, a "játékszabályokat" ő alkotta meg. Azzal, hogy Jézus a keresztre ment, egyértelműen kinyilvánította: "enyém a felelősség, és ezt most bemutatom az egész világegyetem számára".

Ez szép gondolat, csak vigyáni kell vele, mert Jézus nem önmaga miatt ment a keresztre.
Nem a saját dolgaiért vállalt felelőséget és az áldozatát nem az univerzumnak mutatta be.
Isten nem felelős a gonoszért(persze nem is ezt mondod, de nagyon borotvaélen táncol a gondolatod).
Jézus nem vállalta magára a saját felelőségét
Az ember a felelős.
Jézus azért halt meg, hogy megmeneküljön az ember a felelősége miatt rá jövő igazságos ítélet alól.
Jézus ezt az ítéletet vállalta magára, mármint az ember bűnét magára véve odaállt az igazságos Isteni ítélet alá.
Isten pedig megfogja ítélni az egész emberiséget felelőssé téve az elkövetett bűnökért.

Jobb a Biblia keretein belül maradni, mert ez a biztos út.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 14:08 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:

Ezeket ki tanította neked? Hol lehet ilyeneket – lehetőleg magyarul - olvasni? Annyira világos és összefogott, hogy érdekelne.

Nem tudom, ezt most gúnyból kérdezted vagy komolyan, de nem tanította senki. Csak én gondolkoztam rajta egyszer régebben.
És azóta is biztos vagyok abban, hogy Jézus a kereszten nem csupán ezzel a gesztussal halt meg: Én tudom ám, hogy ti vagytok a felelősek, de lássátok, milyen vagyok: átvállalom helyettetek a büntetést, csakhogy hálálkodhassatok nekem...
Jézus ezzel bemutatta, hogy végső soron, ezen a teremtett világon bármi is történt vagy történik, azért Ő a felelős. Hiszen a világ, ami tele van bajjal és fájdalommal, az Ő műve. Bizony, sokszor felmerül a Candide dilemmája: hogyan lehetséges, hogy mégis ez a létező világok legjobbika? Hogyan engedheti meg Isten....?
József Attila írta: "Bánatomban rosszat, örömömben jót" (tettem). Ez nagyon alapvető mondat. Bizony, a hiányérzet a bűn legfőbb oka. Hiányérzete az embernek pedig nyilván azért van, mert mint teremtmény, a léte korlátokkal terhes. Istenben és a mennyben pontosan ezért teljességgel lehetetlen a bűn elkövetése, mivel nincs hiányérzet, mivel nincsenek korlátok, mivel többé már nem korlátozott teremtményként élünk, hanem mint Isten fiai.
De a szellemmel rendelkező teremtmények éppen ezért elkerülhetetlenül hajlamosak a bűnre: a hiányérzet mindenkit bűnre hajt. Mármint pontosabban a hiányérzet megszüntetésére hajt. És ha valami nem megy legálisan, akkor illegális módon is. Még a Paradicsomban is, sőt, még az angyalok egyharmadát is... És mivel nyilvánvalóan az Úr Isten alkotta meg ilyenre a világot, az Ő eleve elvégezése szerint, az Ő jó és tökéletes akarata szerint - ezért vállalja a felelősséget, és nem a teremtményeket akarja okolni, ha már magát a létet, a feltételeket, a "játékszabályokat" ő alkotta meg. Azzal, hogy Jézus a keresztre ment, egyértelműen kinyilvánította: "enyém a felelősség, és ezt most bemutatom az egész világegyetem számára". És pontosan ez az a pont is, ami a leginkább bizonyítja, hogy Jézus maga a teremtő Isten. Mert ha Jézus csupán egy teremtmény volna, akkor ez azt jelentené, hogy az Isten önmaga nem vállal felelősséget, hanem azt egy teremtményre tolja át, és önmaga számára csak a bíráskodás jogát tartja fönn. Ezzel viszont miben különbözne az emberi elme által teremtett, vagy egyéb módon istenségként tisztelt istenektől? Hiszen egyetlen más vallásban sem vállal felelősséget az isten (pl. a Allah, vagy Khrisna stb.)
Elnézést, nagyon kapkodva és hirtelen írtam mindezt le. Amikor átgondoltam, máshonnan indultam, így most talán túl zsúfoltan írtam le, de remélem, talán mégis érthető belőle valami.


Gúnyról szó sincs. Egyszer egy testvér írt egy cikket egy uniós nyilatkozat ellen, ami érintette a hitet, de hát töri a magyart, mert nem itt született. Magyarítottam, de csak nagyon óvatosan nehogy tartalmilag változtassak rajta, aztán a lelkész az egészet átgyúrta. Ég és föld volt a különbség. Irodalmi igényességgel sokan tudnak írni, s logikusan érvelni is sokan tudnak, de a kettőt együtt kevesen.
Amit viszont itt írsz az kicsit még kiforratlannak tűnik. Miért van például akkor kárhozat, ha minden felelősség Jézusé, és ő ezt el is hordozta? Sátán bukásának leírásánál - , már amit annak szoktak tekinteni – olvassuk, hogy feddhetetlen volt, mígnem bűn nem találtatott benne. Vagyis önmaga által vált gonosszá. Logikailag ez az egyetlen lehetőség, hogy ne Isten legyen miatta a felelős! Ami Istenre hárult belőle, tudniillik, hogy a búzát megfertőzte konkollyal, azért Jézus valóban helyt állt, s valóban hiánytalanul kimenti őket, teljes felelősséggel. Sátánért és vetéséért viszont nem felelős, s így a kárhozat se ellentmondás. Szoktam így is érvelni: Sátán egy olyan lény, ami bizonyítja, hogy ez a legjobb világ. Miért is? Mert ő azt mondja, szerinte van jobb, de ellentmondásba torkollik a kísérlete. Vagyis ez egy kontrapozíciós bizonyítás. Pedig annyi konkolyt vet, hogy Mt7,13-14 szerepel a Bibliában. (Az angyalok bukásáról: egy helyen szerepel a Bibliában a választott angyalok kifejezés.) Ott kerül végzetes ellentmondásba, mikor Jézust viszik kivégezni. „A bűn zsoldja a halál.” miatt nem lehetne kivégezni, s ezt egyedül ő akadályozhatná meg. Ám ezt csak úgy tehetné meg ha elismerné, nem tud jobbat! A kivégzéssel ugyanezt ismeri el, csak jelleméhez igazodva tombol, még amíg lehet. Jn8,44, Jn10,25-26, Jn9,41, 1Jn3,12, Róm9,20-23, 1Thess2,15, Zsolt22,17.21. 1Jn4,1, 1Jn3,8 2Tim3, Jud12-13, 1Jn2,18-19, Péld16,4 igehelyen meg máshol s nem is beszélve az Ószövetségről az Írás elég nyíltan beszél a gonosz erőkről.
Amúgy ez a kontrapozíciós bizonyítás részletekig kidolgozott. Az ember teremtése és garantált bukása előtt, már kész a döntő lépés a megváltás. Az ember tudatlan ezért megváltható. Sátán tudása páratlan a teremtettségben, így menthetetlen. Sátán önmagát kísérti és buktatja el. A bűn zsoldja a halál bevezetése mint kiderül, nem az embernek, hanem Sátánnak volt csapda. Az ára emberi szenvedés, de ezért is nagy kárpótlás van ígérve. A mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk...
Szóval én azért úgy látom, hogy Jézus elvégezte, amiért ő a felelős az igazság, méltányosság okán, de van még egy felelős, a Sátán, aki örök kárhozatba megy az övéivel együtt minden gonoszságukért, és méltánytalanságukért. S mivel lázadásból Isten ellen ez untig elegendő, így garantált, hogy több nem lesz. Sátán minden eszközt bevethetett. Jób könyve, Jézus kísértése a pusztában, Káinnal megölette Ábelt, az özönvíz előtti világ állapota, a végidők állapota, stb. Sokkal több van neki megengedve, mint ami az ő tud jobbat bizonyításához elég lenne, ha tényleg tudna. Sátán dilemmáját mi se jelezte jobban, mint, hogy ugyanazokkal kiáltatja, hogy feszítsd meg, s hogy szállj le a keresztről!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 14:23 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Eeyore írta:
tulip írta:
Literaty írta:
Nem lehet filozófiai kérdést feltenni, hogy mi lett volna ha az ember nem bukott volna el, akkor Isten terve, rendelése elbukott volna a megváltásra nézve?
Nem? Igen?
Nem lehet így megközelíteni, igennel és nemmel.
Sőt, NEM SZABAD!!!


Ez hibás megközelítés, mert azt a látszatot kelti, hogy ki akarsz térni a válasz elől. (A feloldhatatlanság hangoztatása is némileg ilyen.) Javaslok egy jobbat. Az ilyen esetekben mindig arról van, szó, hogy a mögötte levő állításnak nincs logikai értéke, magyarán ellentmondásos, lehetetlen. Ezért se nem, se igen, hanem lehetetlen, s a logikán kívül esik. Innen a dolog már fel is oldható: Az egy másik világ lenne, más isteni tervekkel, melyek ott pont úgy összhangban lennének a megvalósulással, mint a mienkben. Mondd ki bátran, ha valami lehetetlen, hogy lehetetlen, s máris nem kerülted ki a kérdést, sőt helyesen megfeleltél rá.

(Egy kis adalék, az iménti érveléshez szorosan nem tartozik.) Elvileg lehetséges olyan világ, amiben van megállíthatatlan ágyúgolyó, s olyan amiben van rendíthetetlen fal, ám lehetetlen az olyan amiben a kettő egyszerre van jelen. Elvileg lehetséges olyan világ ahol Ádámék nem buknak el, de az nem lehet egyszerre a mienkkel.

Nem. Elvileg sem lehetséges olyan világ, amelyben Ádámék nem buknak el. Mert ahhoz, hogy ne legyen bűn, nem szabad korlátokat állítani. Korlátlan lény csakis az Isten. Korlátlan Istenből pedig csakis egyetlen egy létezhet, mert ha több volna, máris korlátoznák egymás létét.

Ez mind igaz egy bizonyos aspektusból, de nem szabad a dualizmus csapdájába esni.
Isten mindig volt, bűn pedig nem.
Isten az Ő uralmának a lényegét nem abban találja, hogy lennie kell bűnnek.
Ez dualista istenkép, és eltér az Irás Istenképétől.


Jin-jang dualizmusról szó sincs. A bűn egy konkrét időben jelent meg s egy konkrét ideig lesz. Véges. Ettől még áll, ami eeyore (is) írt, mert az ettől független.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 15:19 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Oké, semmit nem olvasok bele az írásodba Kedves Eeyore.
Nekem csak az volt necces, hogy Isten vállalná a felelőséget, mert hát Ő alkotta meg a játékszabályokat és Jézus áldozata is ennek jegyében történt volna, az univerzum számára bemutatva.
Az én olvasatomban ez eléggé tompítja az emberi felelőség bibliai tanítását, és Krisztus áldozata bibliai értelmét.

Idézet:
...ezért vállalja a felelősséget, és nem a teremtményeket akarja okolni, ha már magát a létet, a feltételeket, a "játékszabályokat" ő alkotta meg. Azzal, hogy Jézus a keresztre ment, egyértelműen kinyilvánította: "enyém a felelősség, és ezt most bemutatom az egész világegyetem számára".


Idézet:
Elvileg sem lehetséges olyan világ, amelyben Ádámék nem buknak el

Lehet hogy nem mondtad, de ez a mondat alkalmat ad arra az olvasatra, hogy Isten a végső, vagy kezdeti oka a bukásnak, eleve kizárva a bűn nélküli teremtett világot.
Nekem ez nagyon szofisztikus hangzású fejtegetés.
Valószínűleg nem értettelek meg. Meg még nem is nagyon értem így újra átolvasva, ill. nem találom a bibliai összhangot.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 15:25 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Ez utóbbi írásod jó, Eeyore és egyetértek, az világos, hogy az ember Isten nélkül nem akar felelőséget vállalni....csak....az Isteni felelőség gondolata még mindig necces nekem.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 15:32 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:
Az egyre redukálás már csak ixtüs a tortán.

:)
tulip írta:
Tegyük fel két vagy több Isten van. Az időtlenség felől nézve ezek statikus létezők.

Az ÉLET fogalma felől nézve viszont dinamikus(ak). Mivel az élet állandó változás, fejlődés. A biológia tankönyvek szerint az élet fogalmát ezekkel a jellemzőkkel lehet meghatározni: minden élő
-fejlődik
-mozog
-táplálkozik
-szaporodik
-kommunikál a környezetével
Nyilván nem egyszerre és nem pihenés nélkül; de ha ezek a tevékenységek megszűnnek, az a halál. Tehát, ha Isten az élet, akkor ezek a jellemzők Őrá is vonatkoznak.


Nem, mert ez antropomorfizmus. Isten se nem mozog, se nem szaporodik, se nem táplálkozik, se nem fejlődik, se nem kommunikál a környezetével. Nem mozog, mert hova mehetne, mikor ő minden, nem szaporodik, hiszen már mindene meg van, nem táplálkozik, mert mivel is tenné, mikor rajta kívül nincs semmi, nem fejlődik, mert hova is fejlődne, mikor ő tökéletes, nem kommunikál a környezetével, mivel az nincs neki, mivel ő minden. Giordano Bruno: „Így hát a Világegyetem egy, végtelen, mozdulatlan. egy, mondom, az abszolút lehetőség, egy a valóság, egy a forma vagy lélek, egy az anyag vagy test, egy a tárgy, egy a létező, egy a legnagyobb és legjobb, melyet nem lehet felfogni; ennélfogva határolhatatlan és korlátozhatatlan s ennyiben határtalan és korlátlan, következőleg mozdulatlan. Nincs térbeli mozgása, mert nincs semmi rajta kívül, ahova mehetne, hiszen maga minden. Nem keletkezik: mert nincs más lét, amelyet kívánhatna vagy várhatna, hiszen magában foglal minden létet. Nem múlik el, mert nincs más, amivé változnék, hiszen maga minden. Nem csökkenhet és nem gyarapodhatik, hiszen végtelen; ehhez semmit sem lehet hozzáadni, valamint semmit sem lehet belőle elvenni, mert végtelennek nincsenek hányadrészei. Nem mehet át más mineműségbe, mert nincs külső, amelytől [hatást] szenvedhetne és amely rá hatna. Minthogy továbbá a maga létében minden ellentétet egységbe és harmóniába foglal, s nem lehet hajlandósága más és új léthez, vagy más és más módjához a létnek, azért nem változhatik meg valamelyik tulajdonságára nézve, sem pedig nem lehet benne olyan ellentétes vagy különböző valami, ami őt megváltoztatná, mert benne minden összhangban van. Nem anyag, mert sem nem alakított, sem nem alakítható valami; sem nem határolt, sem nem határolható. Nem forma, mert nem formál és alakít mást, hiszen minden; a legnagyobb, egy, egyetemes. Nem mérhető és nem mérték. Nem fogja át magát, mert nem nagyobb magamagánál. Nem foglaltatik magában, mert nem kisebb magamagánál. Nem hasonlítható össze, mert nem más és más, hanem egy és ugyanaz. Minthogy egy és ugyanaz, nincs más-más léte; minthogy nincs más-más léte, nincsenek más-más részei; s minthogy nincsenek más-más részei, nem összetett. Határ, de oly módon, hogy nem határ; forma, de úgy, hogy nem forma; anyag, de úgy, hogy nem anyag; lélek, de úgy, hogy nem lélek: mert különbség nélkül minden s ennélfogva egy. A Világegyetem egy. ”

A tankönyvi felsorolás alapján tehát Isten nem is él, de valójában csak Ő él igazán, hisz minden felsorolás szerinti élőnek ő ad esélyt az életre: Őbenne élünk mozgunk és vagyunk, hatalma szavával fenntartja a mindenséget. S ha a környezetével nem is „tartalmával” kommunikál. E kommunikáció fő mondanivalója Jézus Krisztus. (Zsid1,1.) Aki ráadásul azt is bemutatja, milyen is az igazi időbeli élet.

Eeyore írta:
Őrá ráadásul egyszerre és állandóan. Ebből viszont az következik, hogy bár Isten a minden, a teljesség, mégis állandóan gyarapodik és bonyolódik. Ez így elég elképzelhetetlen, viszont ha ez az élet alapvető törvényszerűsége, akkor ez a törvényszerűség magából Istenből következik. Vagyis Isten, bár az időtlenség felől nézve statikus - ugyanakkor mégis dinamikus létező, és bár Őbenne nincs változás, vagy a változásnak árnyéka, mégis állandóan változik. Persze, mindez a folyamat, amit írok, csakis az időt figyelembe véve értelmezhető. Már maga a folyamat szó is csak az időbeliségben értelmezhető. Az időt kikapcsolva maradna a változatlanság; de mivel Isten a világot mégiscsak temporálisnak teremtette, ezért tehát Őtőle mégsem idegen a dinamizmus, a változás.


A filmhasonlatnál maradva. Statisztikus megközelítés: a filmtekercs. Dinamikus megközelítés: a film. Értelmetlen a filmen levő fogalmakat a filmtekercstől megkövetelni. A teremtés maga is csak a filmen időbeli, a filmtekercs felől időtlen. Jézus, a Szentlélek, és az Atya az egész filmet ismerik, így sehova se bonyolódnak. Az számunkra idő alá rekesztett értelmes lények számára van fenntartva, amiket leírtál. Amiben Jézus is részt vállalt. Istentől valóban nem lehet idegen a dinamizmus, hisz itt vagyunk az időben, dinamikában.

Eeyore írta:
tulip írta:
Vegyük hát az uniójukat. Máris csak egy Isten van. 2=1, ellentmondás, tehát eleve legfeljebb egy van. Tegyük fel egy sincs. Létezik-e valami? Nem. Az ellentmondás, mert akkor a semmi létezik, vagyis létezik a nem létezés, ami lehetetlen. (Nevetséges, de egy mondattal elintézhető a filozófia alapkérdése, hogy miért van inkább a valami, mint a semmi.) Tehát van valami. Bármi legyen, nevezzük Istennek. 0=1 ellentmondás. Vagyis létezik egy Isten, aki mindent magában foglal. (Mivel korlátlan, így persze minden benne van, ami egyáltalán lehetséges. Magyarán, ami lehetséges, az van is.) Minden Őbenne áll fenn. Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Tetszett a Teljességnek, hogy benne lakjon. Őbenne, Őáltala és Őreá nézve teremtetett minden. Én és az Atya egy vagyunk. Az Atyát soha senki nem látta, az egyszülött Isten jelentette ki őt, aki engem látott, látta az Atyát, Őbenne nincs változás. Isten megközelíthetetlen világosságban lakozik. Egeknek egei se fogadhatják be őt, Vagyok. Kedvenc hasonlatom: Az Atya a filmtekercs, s Krisztus rajta a film. Bármelyiket törlöd, a másik is vele vész. (Jn10,30-at így értem.) Jn1,18, Jn1,1-3, Kol1,15-19, stb. Természetesen a Szentlélek se okoz problémát.


Hú, hát ezt a gondolatmenet nekem nehéz, nagyon is matematikai. Annyi bizonyos, hogy elvileg, vagy logikailag mégiscsak megengedhető korlátlan számú végtelen Isten létezése. Akkor, ha ezek a végtelen számú végtelen istenek tökéletesen azonosak egymással. Mondjuk úgy, klónok. Már kettő is csak ebben az esetben lehetséges. Nekem tehát a kedvenc hasonlatom az Atya és a Fiú kapcsolatáról az, hogy ők egymás klónjai. Nyilván a Szentlélek szintén. És mi is azért válhatunk az Isten fiaivá, mert Isten a saját Szelleméből adott nekünk. Mi viszont azért nem fogunk mégsem Isten klónjaivá válni, mert Isten fölhasználja hozzánk az egész korlátolt, emiatt egyedi teremtett lelkünket, egyéniségünket, személyiségünket is.
Isten tehát a megváltás művével több, számára elvileg, logikailag lehetetlen dolgot is megtett és keresztülvitt, miszerint: bűnössé válni; meghalni; és tőle különböző isteneket teremteni. :)


A klónokkal van egy bökkenő. Ha valóban teljesen azonosak, akkor egyszerűen ugyanaz, vagyis egy. Ráadásul a Biblia mást ír a három isteni személyről, amit ír az viszont az általam adott képpel egybehangzó, a megadott igehelyek alapján például. Miért is nincs több Szentlélek? Mert felesleges, időben bármennyi helyen ott tud lenni egyszerre. (Ha ez önellentmondásnak tűnne, hogy akkor mégis több van belőle, van technikai megoldás, a neve időosztásos rendszer, így a klónozás felesleges.) Jézus vagy az Atya klónjairól már nem is beszélve.

tulip írta:
Kedvenc hasonlatom: Az Atya a filmtekercs, s Krisztus rajta a film. Bármelyiket törlöd, a másik is vele vész. (Jn10,30-at így értem.) Jn1,18, Jn1,1-3, Kol1,15-19, stb. Természetesen a Szentlélek se okoz problémát.

Ja, igen, de hát ha a filmet letörlöd, a filmtekercs még nem veszik el. Vagy igen? Nem tudom pontosan: ezek szerint a celluloid nem letörölhető?[/quote]

Nos, az Atyát a tartalom minősíti, így a törléssel lényegében belőle se marad semmi, de ha úgy tetszik égessük el, nyom nélkül...

Visszatérve az antropomorfizmushoz. Isten keze, szeme, füle, szája, stb. se azt jelenti, hogy lennének ilyen testrészei. (Jézusnak vannak, mivel emberi formát vett fel, de most nem erről van szó.) Mégis ezt olvassuk: Aki a szemet teremtette vajon nem lát-e? Aki a fület, vajon nem hall-e? Newtonnal és Xenophanésznek van erre egy-egy frappáns mondása, valami ilyesmi: Mindene szem/lát, mindene fül/hall, mindene kéz is. Magyarán mindenütt jelen van, mindent lát, minden hall, mindent érez. Sokkal jobban, mint bármely teremtett szem, fül, kéz!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 17:33 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Akárhányszor gondolkodok el a felelőség kérdésén, mindig odajutok, hogy az lehet felelős aki fölött áll valaki és számadással tartozik a felsőbbségnek.
A teremtett világ felelős Isten felé, mivel számadással tartozik a neki állított korláttok miatt. Amely törvény, és korlátok alá vetett, ezért van felelősége, hogy ezt a korlátot átlépi-é. Az értelemmel felruházott teremtett világ az elbukás lehetőségében él, ezért van felelősége. Aki elbukott ezért, aki nem azért, hogy ez ne következzen be. A felelőség a korlátból adódik, a felé aki azt felállította.

Na de Isten fölött senki nincs, Ő nem tartozik számadással senkinek, Ő korlátlan abszolut szuverén Úr. Ő nem felelős semmiért, hisz nincs ki felé. Minden alatta van. Lénye a szentség, tisztaság, szeretet. Benne nincs az elbukásnak lehetősége. Nincs miért számot adni, vagy felelőséget vállalni.
kicsoda volt néki tanácsosa? Rm.11,34
Senki és semmi.

Nos, idáig jutottam.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 17:54 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
figyelő írta:
tulip írta:
figyelő írta:
(Már majdnem itt maradt a "kötőmben):
Kedves Nemosinex!
Tartozom neked egy válasszal, mert a Róma 9, 10-13 verseinek értelmezését várod tőlem. Mindenekelőtt le kell szögeznünk, itt nem az eleve elrendelés, különösen nem az üdvösségre predestináltság a téma. Arról van szó, hogy már születésük előtt az ÚR eldöntötte, hogy a kisebbik (Jákob) lesz a fölérendeltje az idősebbnek (Ézsaunak). Az Ige ezt a szokatlan, Izraelben elképzelhetetlen eljárást arra magyarázza, hogy Istennek joga és lehetősége van erre, mert szuverén úr. Kihangsúlyozza, hogy nem a leendő erkölcsi, istenfélelmi „teljesítmény” honorálása ez (noha a mindent „előre is ismerő” Mindenható, ennek eredményeként is intézkedhetne ekként), bár a későbbiekben a két testvér élete mintha igazolni látszana ezt a megelőlegezést. Tény, hogy Ézsau az elsőszülöttségi jogát (ami keleten „minden kinccsel felért”) nem azért kótyavetyélte el, mert az ÚR „gyűlölte” őt (az írásmagyarázók szerint ez nem jelent mást, mint a jobban, illetve kevésbé szeretést).
A kiválasztás egy adott feladatra való elhívást jelent. (Ábrahám -> választott nép; Mózes -> kivezetés Egyiptomból; Dávid -> királyi dinasztia, stb.) Nem jelent automatikus „révbe jutást”, üdvösséget, tehát a predestinációhoz semmi köze. (Ld. Saul király kiválasztottságát, vagy Júdásét).

A Róma 8,38-39 nem a szentek állhatatosságáról szól, hanem arról, hogy Isten minden képzeletet felülmúlóan végbevitte az ember megmentésének azt a részét, ami Rajta múlik. Ennél többet Ő sem tehet. Ha az ember Krisztus mellett dönt, Neki kiszolgáltatja magát, engedelmesen Vele járja élete minden napját, akkor nincs olyan hatalom Égen, Földön, természetben és természetfelettiben, aki vagy ami el tudná szakítani Krisztus szerelmétől. Olyan ez, mint a lezuhanni is képtelen, robbanás-biztos repülőgép, aminél garantáltabban nem lehet célba repülnünk. DE és DE (erről már nem szól az Ige, de az ember szabad-akaratára nézve evidens), én bármikor megnyomhatom a katapult gombját, még akkor is, ha nincs is ejtőernyőm…


Történelmi pillanat. Olvassuk el többször: „erről már nem szól az Ige, erről már nem szól az Ige, erről már nem szól az Ige,”! Igen valóban katapultról nem szól az Ige! Ja hogy a definiálatlan „ember szabad akaratára” nézve evidens, nos ez megint csak akkor válna egyáltalán állítássá, ha megtörténne a meghatározás. Addig hadd higgyem el, hogy senki ki nem ragadhat Krisztus kezéből (Jn10,28) s senki el nem választhat tőle (Róm8,38-39), s ha magam megtehetném, akkor hadd higgyem, hogy a Biblia megírta volna, hogy kivéve magunkat. Hát nem mondom egy meghatározatlan fogalomból Biblián kívüli dolgot levezetni, s ezt evidenciaként előtérbe tolni hát elég veszélyes, exrefist tudnám idézni: Józanok legyetek!



Vannak "esetek" a Bibliában: Saul, Júdás, Démás, Ananiás és Safira...
Persze ismerem a visszafelé magyarázat "megoldását": ők csak igazinak látszottak, de nem voltak azok.
Pedig Sault az ÚR választotta, Júdást meg Jézus, tehát...


Saulról, Júdásról már eleget írtam. Anániás és Zafiráról meg ezt olvassuk: Sátán elfoglalta a szívüket, megegyeztek, hogy megkísértsék a Szentlelket, (Csel5,2 és 9) Mire fel hozod ide őket?

Démás iderángatása meg egyenesen gyalázatos. A típikus esete annak, amit valaki egyszer beleolvasott a Bibliába, senki nem ellenőrizte, majd generációk múlva, mint tény van tálalva, hogy Démás visszatért a világba, mint a tövisek közé esett mag. Brutális tévedés! Olvassuk el a verset és környezetét – bár már ezt is tárgyaltam már egyszer -:

2Tim4,9-12 „Igyekezzél hozzám jőni hamar. Mert Démás engem elhagyott, e jelen való világhoz ragaszkodván, és elment Thessalónikába: Kresczens Galátziába, Titus Dalmátziába. Egyedül Lukács van velem. Márkust magadhoz vévén, hozd magaddal: mert nekem alkalmas a szolgálatra. Tikhikust pedig Efézusba küldöttem.”

Tehát Démás elment Tesszalonikába, Kresczens Galáciába, Titus Dalmácziába, Tikhikus Efézusba. Kit hagytak el? Pált, s nem Istent! Miért ragaszkodtak a világhoz? Az egyes városok hívői miatt, hiszen egyértelműen hozzájuk mentek, köztük egyiket maga Pál küldte! Fil1,21-25 jól mutatja, hogy Pál is volt ilyen cipőben.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 23:11 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Eeyore írta:
tulip írta:
Sátán bukásának leírásánál - , már amit annak szoktak tekinteni – olvassuk, hogy feddhetetlen volt, mígnem bűn nem találtatott benne. Vagyis önmaga által vált gonosszá.

Jóbról is azt írja az ige, hogy feddhetetlen volt. És, az volt? Amikor a csapások érték, a reakciója nem az egész addigi életéből, az egész addigi jelleméből következett? Hirtelen változott csak meg, úgy, hogy nem volt található a személyiségében folyamatosság? Hiszen erre hivatkozott Speer is a pere során: hogy ő egyáltalán nem érti saját magát, hogyan is hódolhatott be ellenállás nélkül Hitlernek. De ez valóban két különböző Speer volt? És amikor Éva szóba állt a kígyóval, a kígyó hatására hirtelen egészen mássá vált? Hirtelen, egyetlen pillanat alatt megszakadt a folytonossága önmagával, és hirtelen teljesen más lénnyé vált?


Jób1,8 Isten jelenti Jóbot feddhetetlennek. Jób1,22 Jób az első csapás után se vétkezik. Jób2,3 Isten újra feddhetetlennek jelenti. Jób2,10b a második csapás után se vétkezett. Jób42,7 Isten kijelenti, hogy csak Jób szólt felőle igazán. Jób tehát feddhetetlen volt, Isten kegyelméből. Nem értem Jób miben változott meg?

Eeyore írta:
Te, amíg nem követsz el egy bűnt, és ártatlan vagy benne, és aztán, amikor elköveted, nem találod a folytonosságot önmagaddal? Hirtelen egy teljesen más lénnyé válsz?


Nem, bűnös ember maradok. Az első ember pár bukása, azonban azonnal radikális változásokat idézett elő, bejött a világba a romlás, fájdalom, sóhaj.

Eeyore írta:
A sátán persze hogy feddhetetlen volt, amíg el nem bukott. De, ahogy mondani szokták: minden birodalom születésében ott van a bukás csírája is. Nem Isten kódolta bele a bűnt. Viszont Isten teremtménnyé tette. Korlátolttá. És ugyanakkor élővé is. Az élet pedig folyton burjánzik, folyton nő, folyton terjeszkedik, folyton gyarapodik. Egy korlátozott lény viszont nem képes követni a benne levő élet késztetését a gyarapodásra, mert vagy nem képes rá, vagy mert tilos. Az előbbi esetben frusztrált lesz, az utóbbi esetben bűnös. De akár így, akár úgy, a korlátait negatívan éli meg.


Hát igen, mivel Sátán a teremtmények csúcsa volt, nem frusztrálhatta más, csak hogy nem ő az Isten. Ezt az élet késztetésének viszont nem nevezném.

Eeyore írta:
És még olyan nevetséges korlát is, lámcsak, képes elviselhetetlenné válni, amit Isten állított az Édenben az emberpár elé. Ádám és Éva kb. 129 évig tűrték a korlátot. Ha valaki 129 évig minden nap elmegy egy fa mellett, amelynek gyümölcséből nem ehet, és 129 évig furdalja a kíváncsiság (ami jó tulajdonság, a felfedezés vágyával, a kockázatvállalással együtt stb); szóval ha valaki így él, akkor egyszer bekövetkezik, ami 129 évig nem. Addig, 129 évig Ádám és Éva bűntelen és feddhetetlen volt: de a bukásuk csíráját mégis minden nap magukban hordozták és érlelték.


1Móz5,3-ban már Séth nemzéséről van szó, de addig történt egy s más. Így ez a 129 év nem stimmel. Sőt lehet fordítva is érvelni. Minél tovább bírják, annál kisebb a kísértés esélye. Megszokják, s már észre sem veszik a fát. Sokkal ésszerűbb, ha Sátán már az első szabbaton próbálkozott, sikeresen. Mire várt volna? Tényszerűen persze csak az tudjuk, hogy 1Móz2 az ember teremtésével zárul, 1Móz3 meg azonnal a bűnesettel nyit. A köztes időről nem szól semmi.

Eeyore írta:
Tehát Isten a saját életéből adott az embernek, és így tette az embert élő lélekké. És mint tudjuk, az élet végtelen és örökkévaló. Ez a végtelen élet viszont egy véges lényben elkerülhetetlenül konfliktusokhoz vezet.


Nem elkerülhetetlen. Sőt, egy tökéletes világban, az a meglepő ha vezet. Jézus uralta világban is végesek leszünk mégse fog vezetni. Ehhez elég, ha „burjánzásunk” haladhat, amihez elég mindig egy kis végességgel megtoldani. Így mindig végesek maradunk, mégis korlátlanul gyarapszunk.
Valamiért a tökéletességhez tartozik, hogy legyen ez az egy a végtelenhez mérve kifejezhetetlenül rövidke kivétel.

Eeyore írta:
Vagy vegyük a gyermekeket, akiknek bűntelensége a keresztény felekezetek között szintén állandó vitatéma. Hogyhogy bűnös egy csecsemő, ha semmiféle tudatos bűnt nem követet el?
Nem, valóban nem. De hát nézd csak, milyen egy csecsemő, hogyan viselkedik? Egy csecsemő képes arra, hogy önmagán kívül bárki mással is törődjön? Képes a kívánságait megfékezni? Képes az indulatait visszatartani? Képes önfeláldozóan viselkedni, képes másokra tekintettel lenni? Ugye nem. Tőle ez a viselkedést mindenki természetesnek érzi. Pedig, ha belegondolsz, a csecsemő maximálisan önző módon viselkedik. Ilyen a természete. Ezt a fajta viselkedést nevezik bűnös természetnek. A későbbi tudatos bűnök csírája tehát már a bölcsőben bele van kódolva az emberi természetbe, nem?
Ezért lehetséges feloldani azt az ellentmondást is, hogy miért bűnös egy kisbaba, noha bűntelen.


Azért bűnös, mert Isten határozatilag mindenkire aki Ádámtól származik ráruházta. Mert az Isten mindeneket bűn alá rekesztett. Ez egy jogi aktus, mint amilyen volt a rabszolga gyermeke maga is rabszolga. Dávid mondja: Íme én vétekben fogantattam, és bűnben melengetett engem az anyám.

Eeyore írta:
tulip írta:
Logikailag ez az egyetlen lehetőség, hogy ne Isten legyen miatta a felelős!

Oké, tisztázzuk: Isten a vádat visszautasítja - a felelősséget nem. Tehát Isten nem vádolható. Mint ahogyan Ő sem vádol. A felelősséget viszont nem hárítja el magától, éppen azért nem, mert akkor már nem Isten volna. Mármint a felelősség pont annyira következik belőle, mint a szeretet. Hiszen enélkül tőlünk sem várhatná el. Márpedig elvárja, pont úgy, mint a szeretetet. De hát mindkettőt Ő képes kiönteni a szívünkbe a nekünk adatott Szent Lélek által. És önmagából adja. Ha az egyik Tőle van, Tőle van a másik is.
Mindkét dolog, a szeretet és a felelősségvállalás a Bibliában a mi számunkra parancsként van megfogalmazva. És ha a szeretetnél tudjuk, hogy magunktól képtelenek volnánk rá, ez Isten ajándéka: miért ne volna a felelősségvállalás is az?


A saját részét mint írtam tényleg vállalja. Amit jósága, igazsága, méltányossága megkívánt, azért helyt állt. A megváltás előbb kész volt, mint a teremtés. Ám a gonoszért, méltánytalanságért, igazságtalanságokért, melyeknek oka Sátán és követői, már nem! Amúgy lehet Istent vádolni, már Ádám is ezt tette, mikor megfeddte, hogy a mellé adott asszony csalta meg. Csak felesleges.
Az emberi oldalról valóban minden kegyelem, a felelősségvállalásunk is.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. nov. 02., vasárnap 23:28 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Akárhányszor gondolkodok el a felelőség kérdésén, mindig odajutok, hogy az lehet felelős aki fölött áll valaki és számadással tartozik a felsőbbségnek.
A teremtett világ felelős Isten felé, mivel számadással tartozik a neki állított korláttok miatt. Amely törvény, és korlátok alá vetett, ezért van felelőssége, hogy ezt a korlátot átlépi-é. Az értelemmel felruházott teremtett világ az elbukás lehetőségében él, ezért van felelőssége. Aki elbukott ezért, aki nem azért, hogy ez ne következzen be. A felelőség a korlátból adódik, a felé aki azt felállította.

Na de Isten fölött senki nincs, Ő nem tartozik számadással senkinek, Ő korlátlan abszolút szuverén Úr. Ő nem felelős semmiért, hisz nincs ki felé. Minden alatta van. Lénye a szentség, tisztaság, szeretet. Benne nincs az elbukásnak lehetősége. Nincs miért számot adni, vagy felelősséget vállalni.
kicsoda volt néki tanácsosa? Rm.11,34
Senki és semmi.

Nos, idáig jutottam.


Másrészt felelni csak olyanért lehet igazságosan, amihez meg van a képessége annak, akire bízták. Ezt a korlátok esetleg megakadályozhatják. Lehet elhordozhatatlan terheket kiróni, s büntetni, ha nem ment, de ezt zsarnokságnak hívják. Isten felett valóban nem áll senki, de mivel Ő a Szeretet, Ő az Igazság, … , így ezek szerint is viselkedik. Így kereszthalálát is már a teremtés előtt elvállalta, mert tudta, az első ember pár mekkora kísértésnek lesz kitéve. Mondhatni empátiáról van szó. Vagy, mint Jób esetében a gyermekeiért érzett felelősségtudatról. S természetesen nem valamiféle bűn miatt, hisz Istent az még csak nem is érintheti.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 54  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség