Kedves Kuruc!
Szerintem Pálnak majd az összes levele, Jézus tanításainak a fele arról szól, hogy Isten előtt nincsen különbség, nincs számára zsidó és pogány.
Idézet:
"Gal 3,28 Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban."
A tisztátalannak nevezettek közé pedig le kell ülni, ahogy Jézus tanítja. Elképesztő dolog amiről írsz, miszerint egyes keresztyén egyházak számára vannak tisztátalan emberek.
Azt is elképesztőnek tartom, hogy az ortodox zsidóság körében bővül a szegregáció, a nők kirekesztése, mondjuk a busznak csak a végében utazhatnának nők az ortodoxok szerint.
Azt írod, hogy a zsidóság nem mondható térítő jellegűnek. Szokás az általad felsoroltakat, az iszlámot, keresztyénséget, buddhizmust térítő vallásnak nevezni, mint amelyiknek a természetéhez tartozik a térítés, míg a zsidóságot pedig nem térítő közösségnek tartani az egész történelmében, mint akikhez nem tartozik a térítés. Pedig számos forrás mutatja, a zsidó vallás térítő jellegét. Ennek a komoly zsidó térítésnek a keresztyénség térítő ereje vetett gátat a Kr.u 4. század környékén.
A korabeli írások és a történészek szerint nem véletlen, hogy a babiloni fogságból visszatért 40-50 ezres zsidóság növekedése az iu. 2 évszázadra a Római Birodalom lakosságának 5-7 %-át adta. Ezt a több milliós növekedést szaporodással lehetetlen elérni, csak térítéssel lehetett.
A mentalitást legjobban Jézustól ismerjük:
Idézet:
Mt 23,15 "Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert bejárjátok a tengert és a szárazföldet, hogy egyetlen pogányt zsidó hitre térítsetek, és ha ez megtörtént, a gyehenna fiává teszitek, kétszerte inkább magatoknál."
A térítésnek számos írásos nyoma van. Egyrészt zsidó források, másrészt a Római Birodalom számos írójától, de akár Origenésztől is származnak ilyenek. Zsidó részről az Ariszteász levele Kr.e 200-ból. Szebilla-jóslatok harmadik könyve. József és Aszenát. Kiegészítések Dániel könyvéhez. Pszeudó-Phókülidész és még számos irat ír a zsidóság felsőbbrendűségéről, még Philon is ejt erről szót.
Flavius írja a Makkabeusokról, hogy a győzelmes csaták után a Galilea népének rendeletben adták ki (ha jól emlékszem ie. 180 körül), hogy a nép vagy áttér zsidó vallásra, vagy távozik az országból, ott hagyva a földjeiket, jószágaikat. Nem találom most a Zsidó háború című könyvét, ebben olvastam.
Más helyen leírja, hogy egyes területek uralkodói hogyan tértek át a térítők hatására a zsidó hitre, ezzel az országuk is. Érdemes lenne ennek utána nézni.
A rómaiak Horatius, Tacitus, Cassius Dio is az áttért zsidókról beszél elsősorban. Az áttért zsidósággal csomó gondja volt a rómaiaknak, hiszen mint írtam az összlakosság 5-7 %-ra emelkedett a számuk. A keresztyénség terjedése, majd az iszlám terjedése fordította meg ezt a folyamatot.
Dio kortársa Origenész mondja a zsidóságról, hogy jelentős része nem zsidó néptől származik:
Idézet:
A ioudaios szó nem egy ethnoszt jelöl, hanem egy [életmódbeli] választásra utal. Ugyanis, arra is, aki nem a zsidó népből származik, hanem pogány, de felveszi a szokásaikat és áttér a hitükre, szintén alkalmazzuk a ioudaios elnevezést
Maga a korabeli rabbinikus irodalom is vitatkozik a pogányok befogadásán, többségben vannak a befogadó rabbik.