Kedves Rosta!
Kikért halt meg Jézus a kereszten? Az elmúlt 2000 év során erre a kérdésre alapvetően három válasz érkezett.
1. Az arminiánusok szerint Jézus minden egyes emberért meghalt. S minthogy minden egyes emberért meghalt, az üdvösség elérhető távolságra, mintegy karnyújtásnyira került minden egyes emberhez. Csak ki kell nyújtanunk a kezünket, csak hinnünk kell, és a miénk lesz. Jézus halála tehát a nagy lehetőséget eredményezte minden egyes ember számára.
2. Az univerzalisták szerint Jézus szintén minden egyes emberért meghalt. S minthogy minden egyes emberért meghalt, az üdvösséget is megszerezte minden egyes embernek: mindenki üdvözülni fog. Jézus halála tehát nem csupán lehetőséget, hanem biztos üdvösséget szerzett minden egyes ember számára.
3. A reformátusok szerint Jézus a választottakért halt meg. S minthogy meghalt a választottakért, meg is szerezte számukra az üdvösséget: minden választott üdvözülni fog. Jézus halála tehát biztos üdvösséget szerzett a választottak számára.
Az univerzalista álláspont cáfolataként Júdást szokták felhozni, akit maga Jézus a kárhozat fiának nevezett (Jn 17,12). S minthogy így már legalább egy emberről tudjuk, hogy nem üdvözül, nem lehet igaz az az állítás sem, miszerint mindenki üdvözül. Ebben, azt hiszem, egyetértünk.
A református álláspont cáfolataként általában azokat az igéket szokták felhozni, amelyekben a minden, a mindenki és a világ szavak kerülnek összefüggésbe Jézus áldozatával (2Kor 5,14-15; 1Tim 2,5-6; 1Jn 2,2 stb.). Válaszként ezen ellenvetésre a reformátusok mindenekelőtt az Újszövetség más igehelyeit idézve kimutatják, hogy ezen szavak nem minden esetben azt jelentik, amit első ránézésre sugallnak. A minden nem mindenhol jelenti azt: minden egyes. A mindenki nem mindenhol jelenti azt: kivétel nélkül minden ember. A világ nem mindenhol jelenti azt: az emberiség egyedeinek összessége. Olvassuk el a következő igéket: „Akkor kiment hozzá Júdea egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind, és - amikor megvallották bűneiket - megkeresztelte őket a Jordán vizében” (Mk 1,5); „De korán reggel ismét megjelent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és tanította őket” (Jn 8,2); „Mert az ő tanúja leszel minden ember előtt arról, amiket láttál és hallottál” (ApCsel 22,15); „…és mindenki gyűlöl majd titeket az én nevemért…” (Mt 10,22); „Odamentek Jánoshoz, és ezt mondták neki: Mester, aki veled volt a Jordánon túl, akiről te bizonyságot tettél, íme, az keresztel, és mindenki őhozzá megy” (Jn 3,26). Ezekben az igékben a minden, illetve mindenki szavak nem jelenthetnek minden egyes embert, jelenthetnek azonban sokakat, mindenféle néphez, mindenféle társadalmi csoporthoz tartozókat. Most a világgal kapcsolatban olvassunk el néhány igét: „A farizeusok pedig így szóltak egymáshoz: Látjátok, hogy semmit sem tudtok elérni: íme, a világ őt követi!” (Jn 12,19); „Még egy kis idő, és a világ többé nem lát engem, de ti megláttok, mert én élek, és ti is élni fogtok” (Jn 14,19); „Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén meglátható” (Rm 1,20). Ezekben az igékben a világ jelentheti az emberek többségét, az Istentől elfordult emberek lelkületét vagy az univerzumot. A reformátusok, miután kimutatták, hogy az elsődleges jelentésen túl más értelme is használatos ezeknek a szavaknak, bemutatják, hogy a cáfolatként felhozott igékben ezen szavak másodlagos vagy harmadlagos jelentése tökéletesen helytálló értelmezéshez vezet, sőt így kerülnek a dolgok igazán a helyükre. Ízelítőül három példa. A 2Kor 5,14-15-ben a következőket olvassuk: „Mert a Krisztus szeretete szorongat minket, mivel azt tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki meghalt; és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt.” Ha csak ennyit olvasnánk: „…egy meghalt mindenkiért…”, jogos lenne a következtetésünk, hogy Jézus minden egyes emberért szenvedett kereszthalált. Ha azonban figyelembe vesszük a szövegkörnyezetet, kiderül, hogy ez az igeszakasz nemhogy nincs ellene a korlátozott elégtétel tanításának, de meg is erősíti azt. Mit mond az igeszakasz? Krisztus meghalt mindenkiért. Halálának eredménye, hogy mindenki meghalt, értsd a régi életének, amelynek jellegzetessége az önmagunknak való élés. Ugyanez a mindenki él, értsd lelkileg életre kelt, hogy annak éljen, aki érte meghalt és feltámadt. Kire vonatkozik a mindenki kifejezés? Minden egyes emberre? Nem, hiszen nem halt meg minden egyes ember a régi életének, és nem jár minden egyes ember új életben. Ebből fakadóan Krisztus sem halhatott meg minden egyes emberért. Kik haltak meg régi életüknek és kik járnak új életben? A választottak. Kikért halt meg Jézus? A választottakért. Minden választottjáért. A következő ige az 1Tim 2,5-6: „Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus, aki váltságul adta önmagát mindenkiért tanúbizonyságként a maga idejében.” A mindenki kifejezés egyik lehetséges értelme a következő: minden nemzetiségű, generációjú, osztályú. A református értelmezés ezt fogadja el. Megerősíti ezt más ige is. pl. a Jel 5,9: „Méltó vagy arra, hogy átvedd a könyvet, és feltörd annak pecsétjeit, mert megölettél és véreddel vásároltad meg őket Istennek minden törzsből és nyelvből, minden nemzetből és népből.” Ez a társadalmi különbségeket előnyben részesítő magyarázat arra is magyarázat, miért kell imádkozni a királyokért és minden feljebbvalóért (1Tim 2,1-2). Értük már akkor sem szerettek imádkozni a keresztyének, hiszen tőlük szenvedtek a legtöbbet. Pál mégis erre buzdítja Timóteust és gyülekezetét, mert Jézus ezekért a társadalmi osztályokért is áldozott, köztük is lehetnek választottak. Utolsó példaként az 1Jn 2,2-t nézzük meg: „…mert ő engesztelő áldozat a mi bűneinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világ bűnéért is.” A világ kifejezés egyik lehetséges értelme: nem csak a zsidók, de a pogányok is vagy nem csak mi, hanem más hívő emberek is. Személy szerint én ez utóbbit tartom a helyes értelmezés kulcsának. Az idős János apostol, aki ez idő tájt valószínűleg Efezusban ténykedett, egy igen személyes hangvételű levelet ír azoknak, akik közel állnak hozzá, akiknek lelki értelemben ő az atyjuk. Erre utal az előző versben a megszólítás is: „Gyermekeim”. Őket biztatja, hogy ha bűnt is követnek el, van pártfogójuk az Atyánál, Jézus Krisztus, aki engesztelő áldozat az ő bűneikért. Azért mondja ezt, hogy biztassa őket: bátran mehetnek Istenhez bűnt vallani, ő megbocsát nekik. És mintegy mellékesen hozzáteszi: „… de nemcsak a mienkért, hanem az egész világ bűnéért is.” Én ezt úgy értelmezem: az egész világ választottjaiért. Azért van erre szükség, mert az ember szeret csak magára gondolni. János inti őket, hogy a bűnvallás lehetősége rajtuk kívül másoknak is megadatott. Többek között azért értelmezem így a világ kifejezést, mert ez az értelmezés nem tesz erőszakot az igeszakaszon. De azért is, mert ha János a hívőkön túl most Jézusnak a hitetlenekért hozott áldozatának témáját vezetné be, akkor azt valószínűleg folytatná is, hiszen ez a fajta ellentételezés bővebb kifejtést igényel. És azért is jónak tartom ezt az értelmezést, mert így kikerüljük az univerzalizmus csapdáját. Bizonyára lehetne még más igeszakaszokat is idézni. Szükség esetén arra is sor kerülhet.
Az arminiánus álláspont cáfolataként több dolgot is meg lehet említeni. Mindenekelőtt azt, hogy ez az álláspont nem összeegyeztethető a Szentháromság dogmájával. A Szentháromság dogmája így hangzik: Isten személyében három, lényegében egy. Három személy létezik a Szentháromságon belül: az Atya, a Fiú és a Szentlélek. Ők nem egyazon Istennek különféle megjelenési formái, ahogy azt a modalisták tanították, hanem három különálló isteni személy: Atya Isten, Fiú Isten és Szentlélek Isten. De noha különálló személyek, lényegüket tekintve mégis egyek, azaz tulajdonságaikra, gondolataikra, érzéseikre és akaratukra nézve tökéletesen azonosak. Hogyan mond ellent az arminiánus tanítás a Szentháromság dogmájának? Íme. Az Atya némelyeket üdvösségre rendelt, ez minden vitán felül álló kérdés. Ezeket a „némelyeket” úgy is hívjuk: a választottak. A hit ajándék, amit a Szentlélek gerjeszt az emberek egy részének szívében, ez is minden vitán felül álló kérdés. Ki ez az „emberek egy része”? Ha igaz, amit Isten lényegbeli egységéről mondtunk, akkor ők a választottak, hiszen amit az Atya akar, azt akarja a Szentlélek is. Márpedig ha az Atya a választottak üdvösségét akarja, akkor a Szentlélek a választottaknak ad hitet, mert az üdvösség hit által lesz a miénk (Ef 2,8). Ha azonban az Atya és a Szentlélek a választottak üdvösségén dolgozik, akkor min dolgozik Jézus? Vagy azt mondjuk, hogy az Atyával és a Szentlélekkel ellentétben Jézus minden ember üdvösségét akarja, és ezzel feladtuk a Szentháromság dogmáját (ennek beláthatatlan következményei lennének a keresztyén teológiára nézve), vagy elfogadjuk, hogy akiket az Atya üdvösségre választott, azokért a Fiú megváltó halált szenvedett, a Szentlélek pedig közli velük a megváltás gyümölcseit. A Szentháromságnak erre az együttes üdvözítő munkájára utal Péter első levelének első és második versében: „Péter, Jézus Krisztus apostola, Pontusz, Galácia, Kappadócia, Ázsia és Bitinia szórványában élő jövevényeknek, akik ki vannak választva az Atya Isten eleve elrendelése szerint a Lélek megszentelő munkája által az engedelmességre és a Jézus Krisztus vérével való meghintésre: Kegyelem és békesség adassék nektek bőségesen.” (1Pt 1,1-2).
Egy másik érv: az arminiánusok félreértik a megváltás természetét. A megváltás jogi fogalom. Az Ószövetségben azt nevezték megváltónak (góél-nak), aki elszegényedett, rabságba jutott vagy más nyomorúságban szenvedő rokonának terheit átvállalta, azaz ha fizetett helyette. Ha fizetett, a rokon tartozása eltöröltetett, szolgaságából felszabadíttatott. Az Újszövetség megváltással kapcsolatos szavai (agoradzó, exagoradzó, lütrószisz, apolütrószisz) szintén ezt a jogi értelmezést támasztják alá, ezek a szavak ugyanis vásárlás, visszavásárlás, megszerzés jelentéssel bírnak. Jézus a kereszten megváltó halált halt, azaz fizetett. Fizetségét Isten elfogadta, ezért eltörölte azoknak tartozását, akik helyett Jézus fizetett (Kol 2,14). Ha Jézus mindenki helyett fizetett volna, mindenkinek üdvözülnie kellene, hiszen az igazságos Isten nem kéri kétszer ugyanannak az adósságnak a visszafizetését. A kárhozat nem más, mint a végtelen adósság végtelen törlesztése. De miért kellene törlesztenie annak, akiért már fizettek? Az arminiánusok válasza erre az, hogy Jézus halála a megváltást nem megszerezte, csak nagyon közel hozta. Mintegy karnyújtásnyira. Az embernek csak ki kell nyújtania a kezét, azaz hinnie kell, és megszerzi. Ezzel szemben három érvet is joggal támaszthatunk. Egyrészt ez a felfogás mindenestől fogva spekulatív, hiszen a megváltás terminusa ezt nem támasztja alá. Másrészt lebecsüli Jézus váltsághalálának értékét, mintha az nem lenne tökéletes, mintha azt még – ha nagyon kevéssel is, de – az embernek ki kellene egészítenie. Harmadrészt ez az álláspont feltételezi az emberről, hogy az képes a hitre, holott az ige szerint lelki halottakként születünk a hitre képtelenül (Ef 2,1). A hit is Isten munkája, amit Jézus váltsághaláláért kapnak a választottak.
Szeretettel: Laci
|