puritan írta:
"A moderátorok dolga lenne ebben leállítaniuk, de mint tudjuk tehetetlenek, eszük ágában sincs megvédeni a Biblián alapuló református hitet. Hagyják, hagy szidjátok mint a bokrot."
Kedves Tulip!
Köszönöm a megszólítást! Most ráadásul igazad is van: valóban eszem ágában sincs megvédeni a Biblián alapuló református hitet. Baj lenne, ha nekem kellene megvédeni az Írás igazságát. Sőt, belátom, hogy képtelen és alkalmatlan vagyok rá. Baj az is, hogy te azt hiszed, bajnokként ezt teszed.
Timóteust Isten tette őrállóvá. Így Pál bátran írhatta neki (2Tim4,2skk)– annak veszélye nélkül, hogy képtelenségére és alkalmatlanságára hivatkozva elhárítsa magától - :”Hirdesd az igét, állj elő vele alkalmatos, alkalmatlan időben, ints, feddj, buzdíts teljes béketűréssel és tanítással. Mert lesz idő, mikor az egészséges tudományt el nem szenvedik...” Ha te magad képtelennek és alkalmatlannak látod a feladata, akkor minek vállaltad?
Úgy látom, te szeretnéd, hogy véleményezzem, cenzúrázzam gondolataidat. De ezt nem teszem.
Pedig ez lenne a feladatod, ha eltértem valahol attól a hittől, mely egyszer s mindenkorra a szenteknek adatott, s amiért harcra, tusakodásra szólít az Ige. (Júd3b) Amúgy címkézésed (bajnok, igazhítű) egyértelmű véleményezés, így önellentmondásba keveredtél. Persze a címkézés egy ősi retorikai fogás, ami érzelmeket penget, az értelmes vita helyett értelmetlen vitatkozásra nyithat ajtót.
Mert ezek "igazhitű" Tulip véleményei és gondolatai a Szentírásról. Egy a sokmillió, vagy milliárdból. Még jó, hogy minden üzenet bal oldalán ott olvasható:XY, csatlakozott, hozzászólások, stb.
Egy moderátornak azért illene megkülönböztetni a Biblia emberektől eredő véleményezését az Biblia véleményének emberi tolmácsolásától. A református hit alapja, hogy a Biblia abszolút igazságot jelent ki, ezt kell benne felismernünk és terjesztenünk. S ellene kell annak állni, aki ezzel szemben – akár igékbe ágyazva – de ellenvéleményt fejt ki. Pál se állt be a sorba Athénben, hanem kimerte mondani, hogy a tudatlanság idejét elnézte az Isten, de most azt parancsolja mindenkinek, hogy térjen meg. Pál nem egy véleményt képviselt a többi millió között, hanem Istent! Az egyetlen igaz véleményt! Az, hogy saját véleményt mondok, az megesik, de erre való az ige, belőle kell kimutatni, hogy az másról szól. Aki persze meg van vele fertőzve, hogy mindenkinek saját olvasata lehet, az képtelen és alkalmatlan a másik eltéréseit az abszolút igazságtól helyre tenni, lévén nem is ismer el csak relatív igazságot.
Ne vedd gúnyolódásnak, de örülök hitednek. És hiszem, hogy hitedet a hétköznapokban ott követik cselekedeteid: az éjt-nappallá tevő imádságok és könyörgések, böjtölések, hogy minél többen meghallják, megértsék és befogadják az Igazságot. Ha meg megtették, akkor megmaradjanak, növekedjenek az Igazságban, a sokféle kísértés között. Mások terheinek hordozása, özvegyek, betegek, árvák meglátogatása, gyámolítása, stb.
Pedig ez így erősen gúnyolódásnak fest. Mint tudjuk Róm7,23kk-ban alapvetően nem azt tesszük, amit akarunk, még megtért állapotunkban sem. Isten például azt parancsolja, hogy szüntelen imádkozzatok. Ehhez nyilván ismerni kell Bibliát, hogy tudjuk miért imádkozzunk. Pál maga kéri az egyik gyülekezetét, hogy imádkozzanak érette, hogy terjedjen az ige, s hogy szabaduljanak meg az alkalmatlan és gonosz emberektől. (2Th3,1-2). A többi említett feladat is parancs. Amit a gyülekezetnek kell végeznie. Az alap: befogadni az Igazságot! Amíg valahol megtűrik az Igazság akárcsak relatívizálását is, ott a parancsokra már nem jut hangsúly. Legfeljebb a relativizálás fényében összekeverik a humanista cselekedetet, a bibliai jó cselekedetekkel. S máris nyitva a kapu a hamis ökumenéhez. Mert legyen világos, az isteni parancs betű szerint látogatásról szól, de lélek szerint ennél sokkal többről. Látogatóba ajándékot illik vinni, ami hívők esetében a Lélek bátorítása. Aki nincs tisztában az Igazsággal, az vajon milyen ajándékot visz? E fórumnak (is) feladata lenne -református portál nevéből adódóan -, hogy minél többen tudatosítsák van az Igazság, hogy azután ezt vihesse ajándékba az, akit Isten erre indít. Mert csak aki Igével megy, arra lesz igaz, hogy aki másokat felüdít maga is üdül. Ahogy nem egy látogató elmondta, hogy a meglátogatott beteg, idős ember hitéről tanúságot téve inkább ő bátorodott fel a látogatás alatt.
Biztosan így van ez, mert igaz hitből jó cselekedetek következnek. Meg szeretet, meg áldozatvállalás. Hogy mindenben a Krisztus neve dicsőíttessék.
Nekem is ugyanaz a problémám, mint sok sorstársamnak, hogy miként lehet a mai relativizált világban a hitet terjeszteni. Esendőségünk miatt ráadásul aki egyáltalán véleményt mond az is inkább negatívat. Magunktól hiába erőlködünk, csak taszítjuk az embereket. Ám ha nem munkálkodunk, hanem hiszünk annak aki az istentelent megigazítja, akkor kapunk innen onnan visszajelzéseket, melyből tudjuk Isten munkálkodik a környezetünkben levők lelkében. Ekkor ugyanis nem mi munkálkodunk, hanem a Szentlélek általunk. Az a hívő aki maga erőlködik, azt szépen elnyeli a világ, bekebelezi, s egyre inkább azt látod rajta, hogy inkább taszítja a hittől az embereket. Hirdeti például a szabad akaratot, de maga is folyton bukdácsol, amivel teljesen hiteltelenné válik Istent képviselni, hiszen saját szabad akarata felett sem úr, vagy ha az, akkor bort iszik, miközben vizet prédikál. Ha konfliktusba kerül, akkor anyagi megfontolásokból a világ mellett szavaz. Mint aki maga bizonyítja, hogy nem szabad. Aki ellenben az Úrra bízza magát, abban a Szentlélek munkálja ki, hogy képes hátratételt is elszenvedni, megelégszik alacsonyabb beosztással, kevesebb jövedelemmel, képes áldozatot vállalni, akár anyagi veszteséget is, hogyha valahol igazságtalanságot lát. (Ez az ember elismeri esendőségét, s hogy nem szabad a bűntől, a benne munkálkodó Lélek mégis szabadabbnak mutatja az előbbinél. Mert ahol az Úrnal lelke, ott a szabadság.) Ami persze gyakran sérti a világi status quo-t, amiért többen megorrolnak rá. Ilyenkor elkel a bölcsesség, hogy hogyan tovább. Mert a cél nem a konfliktus maga, sem annak felvállalása, hanem ennek lelki hátterére rámutatni. Ám még ezt sem lehet erőltetni, itt is ki kell várni az elkészített alkalmat. Amiről persze csak utólag tudod, hogy el volt készítve. Megesik, hogy valakivel már nagyon akarsz beszélni, mert tévelygésben él, s próbálsz felkészülni. Ám még a külső és belső akadályok leküzdése után is csak az Úr kezében marad miként reagálja le a hallottakat.
"Hagyják, hagy szidjátok mint a bokrot."
Először is, ezt nem láttam e topic írásai között. Másodszor: igen, hagynám. (Ez nem azt jelenti, hogy ne fájna!) Ahogy az Atya és a Fiú is hagyta, hogy gúnyolják, hazugságokat állítsanak róla, megalázzák és megöljék. És ebben lett nyilvánvalóvá az Isten szeretete és győzelme a sátán felett.
A libertárius szabad akarat hirdetése önmagában a református hit szidalmazása. Azt meg el kellene döntenetek, hogy ez egy református portál fóruma, vagy egy világi portálé. Amikor a hívő kimegy a világba az ottani játékszabályok az érvényesek, gúnyolódás, hazugságok, stb. Ám egy saját portálunkra miért kell ezt beengedni?
Végül, két moderátori, de ha úgytetszik élet-elv a fentiekre nézve:
"Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert az Isten." I Kor 13,12
Ami egy percig se jelenti azt, hogy vakok volnánk. S hogy töredékes ismeretemre hivatkozva kibújhatnék ezen ismeret képviselete mögül. Ezzel ugyanis megfosztok másokat attól, hogy segítsek nekik is kicsit jobban látni, illetve magamat attól, hogy mások tisztítsák a látásom. Nem sokat kérek a moderátoroktól, csak azt, hogy ehhez biztosítsák a normális kereteket.
illetve:
Az alapvető dolgokban unitas - egység; a mellékes dolgokban libertas - szabadság; és mindenütt caritas - szeretet.
Lerinumi Vincentus
Üdv:
Én se várok többet tőletek. Alapvető dolgokban, vagyis a hitvallásainkban megfogalmazottakban egységet! Persze ha nem látjátok, hogy a libertárius szabad akarat ezen alapvető egység rombolója, amire más evangélium, más hitgyakorlat, más életvezetés épül, mint amire a reformátor elődeink életüket feltették, s ezt mellékes dolognak nyilvánítjátok, akkor ezzel megszegitek a harmadik pontot is, hogy mindenütt szeretet. Mert Isten szuverenitását mellékesnek deklarálni, szeretetlenség vele szemben. Amíg ezt nem tisztázzátok, addig bizony nem lehet komolyabb témákba fogni, például a megszentelődés útjában tornyosuló akadályokra. Amíg a szentség elveszíthetősége felmerül, addig nem lehet igazán szólni a szentségben való megrekedésről se...