figyelő írta:
Eleve elrendelés
A Róma 8,29-30 alapján látják igeileg igazoltnak a predestinációt. A kálvinizmus e tétele azt vallja, hogy Isten már a teremtés előtt elhatározta az adott embertömegből az üdvözülők személyeit. Viszont a hivatkozott Igében az eleve elrendelést megelőzi valami, mégpedig az eleve ismerés. Ennek a szónak, fogalomnak: ISMERNI az általános jelentése mellett a Bibliában van egy plusz változata. Az alapértelme nyelvtanilag ez: valamilyen információ, ismeret alapján valakiről vagy valamiről be tudom azonosítani annak a személynek vagy tárgynak a kilétét. Ha hallom ezt a nevet: Albert Flórián, akkor tudom, hogy kicsoda, mert amikor meccsre jártam, közölték adott személyről, hogy ő az név szerint, a Fradi középcsatára. Ha látom a fényképét, esetleg találkozom vele az utcán – felismerem, hogy ő a Flóri, a „Császár”.
A Bibliában ehhez jön még egy nagyon személyes, nagyon speciális összetartozás, együtt-lét fogalma. Testies megnyilvánulásban ez a házastársak bensőséges, nemi egyesülését jelenti (Ádám ISMERTE Évát, aki fiat szült). Isten és ember vonatkozásában mindez szellemi síkra tevődik át. (Jézus szavaival: „Én őbennük, és Te énbennem Atyám”). Utalásszerűen bár, de beszél az Ige arról, hogy az isteni létben állandó jelenidő létezik, tehát az ÚR már „akkor” tudta, kivel, mi fog történni. amikor még meg sem született. Nem azért, mert ezt Ő eleve „lezongorázta”, hanem a földi időfolyamot Ő együtt, egyszerre látja, ISMERI. (Ez a tény a természettudomány által is elfogadott elmélet). A kétféle „ismerni” lehetősége közül a második, a szellemi egyesülés nem jöhet szóba a Róma 8,29-ben, hiszen, aki még meg se született, azzal képtelenség közösséget alkotni. Tehát csakis az eredeti „információs” ismeretről lehet szó. Jelenthet-e ez az isteni ismerés azt, hogy a Mindenhatónak X számú személyről nincs információja? Képtelenség. Miután Sátánnak nincs teremtő, életadó adottsága, olyan nem létezik, hogy a Világ teremtése előtti, mindenkire vonatkozó ismerete Istennek „nem működik” valakik esetében. Ám az Ige azt állítja, hogy CSAK azokat rendeli el eleve, akiket ismer, így ki kell jelentenünk, hogy vannak, akiket nem ismer. Így viszont szükségszerűen a második jelentéssel kell szóba állnunk. Logikai szükségszerűség ebben az esetben (miután a tényleges közösség nem állhat fenn), hogy Isten tudja, látja; kik azok potenciálisan, akik hajlandóak Vele közösséget vállalni. Róluk rendelte el, hogy Fiához hasonlóak legyenek, Annak testvéreiként. Szó nincs arról, hogy Isten eleve döntött arról, hogy kit teremt üdvösségre. Az egy más kérdés, hogy minden kegyelemből van, hogy Nála nélkül semmit sem tehetünk, de a döntésünk felelősségét nem veszi el tőlünk a szeretet Istene.
Az emberi párkapcsolatban az igazi „hősszerelmes” minden módon igyekszik kedvében járni szíve hölgyének, csakhogy elnyerje annak ÖNZETLEN (már amennyire egy meghódított állapot lehet önzetlen), de még inkább ÖNKÉNTES viszont-szeretetét. Ha nincs pozitív válasz a közeledésére, inkább eltemeti szerelmi vágyódását, hogysem annak akarata ellenére elragadja, megerőszakolja azzal a tudattal és szándékkal, hogy majd meggyőzi arról: neki is így a legjobb, legboldogabb, s nincs is nála különb férfi a világon…
Miért akarjuk, s milyen jogon merjük Istent leminősíteni?
Eleve elrendelés
A Róma 8,29-30 alapján látják igeileg igazoltnak a predestinációt. A kálvinizmus e tétele azt vallja, hogy Isten már a teremtés előtt elhatározta az adott embertömegből az üdvözülők személyeit. Viszont a hivatkozott Igében az eleve elrendelést megelőzi valami, mégpedig az eleve ismerés. Ennek a szónak, fogalomnak: ISMERNI az általános jelentése mellett a Bibliában van egy plusz változata. Az alapértelme nyelvtanilag ez: valamilyen információ, ismeret alapján valakiről vagy valamiről be tudom azonosítani annak a személynek vagy tárgynak a kilétét. Ha hallom ezt a nevet: Albert Flórián, akkor tudom, hogy kicsoda, mert amikor meccsre jártam, közölték adott személyről, hogy ő az név szerint, a Fradi középcsatára. Ha látom a fényképét, esetleg találkozom vele az utcán – felismerem, hogy ő a Flóri, a „Császár”.
Hát biztos el tudná magát úgy maszkírozni, hogy ne ismerd meg. Vagy egy hasonmása képes lenne megtéveszteni. Isten azonban megtéveszthetetlen. Megismeri a vetését, bármilyen konkolyt vetnek közé. Amit leírtál, az a példázatra tökéletesen illik. Az információ, hogy Isten vetette a búzát, ezért ismeri meg őket. Köszönöm a megerősítést.
A Bibliában ehhez jön még egy nagyon személyes, nagyon speciális összetartozás, együtt-lét fogalma. Testies megnyilvánulásban ez a házastársak bensőséges, nemi egyesülését jelenti (Ádám ISMERTE Évát, aki fiat szült). Isten és ember vonatkozásában mindez szellemi síkra tevődik át. (Jézus szavaival: „Én őbennük, és Te énbennem Atyám”).
Ez rendben.
Utalásszerűen bár, de beszél az Ige arról, hogy az isteni létben állandó jelenidő létezik, tehát az ÚR már „akkor” tudta, kivel, mi fog történni. amikor még meg sem született.
Állandó jelenidőben nincs olyan, aki „még” nem született meg. Az állandó jelenidő helyett az örök egyidejűség.
Nem azért, mert ezt Ő eleve „lezongorázta”, hanem a földi időfolyamot Ő együtt, egyszerre látja, ISMERI. (Ez a tény a természettudomány által is elfogadott elmélet).
Arra kell itt vigyázni, hogy amit Isten örök egyidejűségben „lát”, azon már nem lehet változtatni. Hiszen mit is lát akkor az eredetit vagy a változtatottat? Az örök egyidejűségben, minden egyszerűen van. Ha tetszik minden le van játszva. A természettudomány is ezt mondja például, amikor téridő dimenziókról beszél, ahol egyetlen dimenzió se kitüntetett. Mondhatni a világ egy 4D téridőkocka. Van erről teológiai mű is, bár nem tudom mire jut. Persze számunkra mégis a 3D az érdekes, egy külön megkülönböztetett idő dimenzióval. Tartalmilag ez ettől még mind a predestinációt, mind a szabad akaratot magában foglalhatná. Nehéz ezt felfogni, hogy le van játszva de mégis lehet szabad, de így van. Egyszerűen meg kell fogalmazni mit jelent a szabad akarat, s megnézni, hogy ez fedi-e a tartalmat.
A kétféle „ismerni” lehetősége közül a második, a szellemi egyesülés nem jöhet szóba a Róma 8,29-ben, hiszen, aki még meg se született, azzal képtelenség közösséget alkotni.
Időtlenségben nincs, aki meg se született.
Tehát csakis az eredeti „információs” ismeretről lehet szó. Jelenthet-e ez az isteni ismerés azt, hogy a Mindenhatónak X számú személyről nincs információja? Képtelenség. Miután Sátánnak nincs teremtő, életadó adottsága, olyan nem létezik, hogy a Világ teremtése előtti, mindenkire vonatkozó ismerete Istennek „nem működik” valakik esetében. Ám az Ige azt állítja, hogy CSAK azokat rendeli el eleve, akiket ismer, így ki kell jelentenünk, hogy vannak, akiket nem ismer. Így viszont szükségszerűen a második jelentéssel kell szóba állnunk. Logikai szükségszerűség ebben az esetben (miután a tényleges közösség nem állhat fenn), hogy Isten tudja, látja; kik azok potenciálisan, akik hajlandóak Vele közösséget vállalni. Róluk rendelte el, hogy Fiához hasonlóak legyenek, Annak testvéreiként. Szó nincs arról, hogy Isten eleve döntött arról, hogy kit teremt üdvösségre. Az egy más kérdés, hogy minden kegyelemből van, hogy Nála nélkül semmit sem tehetünk, de a döntésünk felelősségét nem veszi el tőlünk a szeretet Istene.
Ha ezt egy időben nézed, akkor minek a potenciális jelző? Ha egyszer minden potenciálisról el van rendelve a ténylegesség. Valóban nem döntött előre, hiszen ilyen az örök egyidejűségben nincs.
Az emberi párkapcsolatban az igazi „hősszerelmes” minden módon igyekszik kedvében járni szíve hölgyének, csakhogy elnyerje annak ÖNZETLEN (már amennyire egy meghódított állapot lehet önzetlen), de még inkább ÖNKÉNTES viszont-szeretetét. Ha nincs pozitív válasz a közeledésére, inkább eltemeti szerelmi vágyódását, hogysem annak akarata ellenére elragadja, megerőszakolja azzal a tudattal és szándékkal, hogy majd meggyőzi arról: neki is így a legjobb, legboldogabb, s nincs is nála különb férfi a világon…
Jézus az, aki megmenti Szerelmesét, az Egyházát Önkéntesen és Önzetlenül. S pont úgy tesz, ahogy mondod, a konkolyt nem ragadja el akarata ellenére.
Miért akarjuk, s milyen jogon merjük Istent leminősíteni?
Mivel is?