Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 54  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. okt. 29., szerda 15:45 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1128
Tartózkodási hely: otthon
Kedve Cilla!

Az iskolában is a tanulók különféle módon "produkálnak", ugyanazt a tananyagot másképp adják vissza. A tanár és a tankönyv mégis ugyanaz.. :*: :?
És azért, mert jobbára csupa két-balkezes a társulat, ezt illik kinek-kinek felismernie önmagáról, s az eszményire törekvés változatlan előírás, mert "Legyetek szentek, mert én, az ÚR szent vagyok.."

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 29., szerda 19:41 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 05., csütörtök 20:20
Hozzászólások: 3994
figyelő írta:
Kedve Cilla!

Az iskolában is a tanulók különféle módon "produkálnak", ugyanazt a tananyagot másképp adják vissza. A tanár és a tankönyv mégis ugyanaz.. :*: :?
És azért, mert jobbára csupa két-balkezes a társulat, ezt illik kinek-kinek felismernie önmagáról, s az eszményire törekvés változatlan előírás, mert "Legyetek szentek, mert én, az ÚR szent vagyok.."


Egyetértek kedves Figyelő! :D

Csak tudod néha van ilyen érzésem, amikor ige ige ellen, és mindenki próbálja meggyőzni a másikat. :)

Talán buta gondolat volt ez részemről. :oops: Nem tudom.

Üdv szeretettel cilla


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 29., szerda 22:55 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Idézet:
15. Vigyázván arra, hogy az Isten kegyelmétől senki el ne szakadjon; nehogy a keserűségnek bármely gyökere, fölnevekedvén, megzavarjon, és ez által sokan megfertőztettessenek.

Talán Pál összezavarodott mint vasorrú bába a mágnese viharban, hogy ilyen tanácsokat ad? :D
Ha eszer nem lehet elszakadni Krisztustól, a kegyelemtől, az üdvösséget nem lehet elveszíteni, akkor ez itt miről beszél? :D
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 29., szerda 23:59 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
exrefis írta:
Idézet:
15. Vigyázván arra, hogy az Isten kegyelmétől senki el ne szakadjon; nehogy a keserűségnek bármely gyökere, fölnevekedvén, megzavarjon, és ez által sokan megfertőztettessenek.

Talán Pál összezavarodott mint vasorrú bába a mágnese viharban, hogy ilyen tanácsokat ad? :D
Ha eszer nem lehet elszakadni Krisztustól, a kegyelemtől, az üdvösséget nem lehet elveszíteni, akkor ez itt miről beszél? :D
üdv
ex
Itt kéne egy kis exegézis(szorosan vett szövegértelmezés) is.

Ex, lehet, hogy eljön az idő amikor te elveszel?
Miben van a bizalmad, magadban?

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 08:05 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Literaty írta:
Ex, lehet, hogy eljön az idő amikor te elveszel?
Miben van a bizalmad, magadban?

Tudod, ha én véletlenül elesnék bűnben, tudni fogom, hogy veszélyben van az üdvösségem, de a:
Idézet:
9. Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól.
alapján megtérek.
Ha te véletlenül elesel bűnben, semmi baj, ugye mert "semmi nem választhat el", meg örökre meg vagy mentve, tehát tök értelmetlen megtérned, nemdebár?
Tehát nekem Istenben van bizalmam, neked meg egy teológiai agyalgásban.
Ki van nagyobb veszélyben? :)
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 10:35 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
exrefis írta:
Literaty írta:
Ex, lehet, hogy eljön az idő amikor te elveszel?
Miben van a bizalmad, magadban?

Tudod, ha én véletlenül elesnék bűnben, tudni fogom, hogy veszélyben van az üdvösségem, de a:
Idézet:
9. Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól.
alapján megtérek.
Ha te véletlenül elesel bűnben, semmi baj, ugye mert "semmi nem választhat el", meg örökre meg vagy mentve, tehát tök értelmetlen megtérned, nemdebár?
Tehát nekem Istenben van bizalmam, neked meg egy teológiai agyalgásban.
Ki van nagyobb veszélyben? :)
üdv
ex

Az üdvösség szempontjából egyikünk sincs nagyobb veszélyben mint a másik.
Ha elbukok az baj,mert a bűnnek mindig megvan a maga következménye, de nem riogatnák senkit a pokollal ha hívő.
A hívő ember megújulása értelme nem a kárhozat riasztásában talál értelmet, hanem abba a szeretetbe amit megismertem, megismertünk.
Isten szeretete ragadott meg. Miért tagadnám meg ezt a szeretetet, amikor kitöltetett a szivembe és még erősebb az én gyarló életemnél is.
Nagyon rossz ha a kitartásom azért lenne, mert ott a pokol réme.
Krisztus megtartó ígérete, nem teológiai agyalgás.
Bízok Krisztusban, hogy mindig elvezet a megbánás helyére és az Ő vére megtisztít. Krisztus örökre érvényes váltsága a miénk, nem a mi érdemeinkért, hanem egyedül az Övé miatt.
Nem bízok magamba, mert akkor jaj nekem!

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 18:54 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Kedves nemosineX!

Ami Bibliai igazság:
Isten szuverén fölötte senki nem bíráskodik.
Ő szeretett és ez abban mutatkozott meg, hogy Jézust adta minden egyes emberért.
Ő igazságos ezért az ítéletei is azok.
Ezek a jellemzők együtt igazak és nem hangsúlyosabb egyik a másik rovására.

Aki elvész az csak azért vész el, mert az ember így döntött.
A kárhozat oka nem Isten, hanem az ember aki mindig elégséges kegyelmet kap, arra, hogy üdvösségre juthasson.
Isten meghagyja a vesztébe, ha így dönt az ember akinek felszabadította annyira a bűnös akaratát,(amíg Ő szól, és nem véglegesen, tehát belenyúlt az ember bűnnel kötözött életébe) hogy képes legyen mellette dönteni.
Egy ember sem vész el mert nem tehet róla, mert Isten nem adja meg az üdvözülés lehetőségét. Minden egyes embert az ismerete mértéke szerint ítél meg. Nem kér olyat számon amit nem tud, ismer.

Akik megmenekülnek, azért menekülnek meg mert Krisztus mellett döntöttek, nem természet szerinti szabadságból, hanem Isten kegyelme által a nekik ajándékozott hitből.Amikor a még nem hívő ember hallja Isten szavát akkor az így szól: higgy az Úr Jézusban és üdvözülsz! Amikor pedig hívővé lett akkor Isten megérteti vele, hogy ez nem a saját érdeme, hanem Isten elhívó akarat volt.

Tehát két dolgot állítok:
1.Isten nem vet el eleve, avagy mellőz senkit úgy abban az értelemben, hogy ne adta volna meg az üdvösség lehetőségét, tehát minden egyes embernek van döntési felelősége a neki adatott ismeret alapján.

2. Isten eleve kiválasztotta az ő láthatatlan lelki, szellemi Egyházát.
Aki tehát hitre jut az bekerül Isten népe közé, tehát Ő az egyes ember is ki van választva.


Amennyiben nehéz összeegyeztetni az 1.2. pontot az azért van mert az idő tér dimenziójába mozgunk. Istennél azonban összeérnek a szálak.
A kiválasztás titok, nem megérthető. Nem szabad arra a következtetésre jutni a logika alapján, hogy ha van kiválasztás akkor van eleve elvettetés is, mert akkor Isten az előidézője a kárhozatnak. Ez pedig Írásellenes.
A kettős predesztináció feltételezi azt, hogy már az első ember bukása is Istennél keresendő, Igaz, hogy a Sátán kisértett, de Isten akaratából, tehát Isten akarta a bukást. Ebbe én nem hiszek.
Igaz hogy Isten eleve beleépíti a tervébe a gonoszt, de nem előidézője annak.
Tudom hogy nem volt válasz a fejtegetésem, de két szélsőségtől kell óvakodnunk:
1. Az ember szabad és a döntése is olyan szabad amennyire Ádámé, Éváé volt. Teljesen elutasítva a predesztinációt.Ez a gondolkodás nem veszi figyelembe a bűn megkötöző erejét.
2 Aki szélsőséges módon magyarázza a predesztinációt kezdő okként Isten jelöli meg a kárhozatba jutásért, mert Ő eleve rendelkezett arról, hogy Még Jézus vére sem érvényes az elvetettekre,tehát felelőségk sincs az evangélium kapcsán mert Isten eleve így akarta, nemhogy az üdvözülés lehetősége megadatott volna.

Igyekeztem a lényeget összefoglalni, amelyet én jelenleg így látok.


Kedves Literaty!

Ami Bibliai igazság:
Isten szuverén fölötte senki nem bíráskodik.

Ez igaz, mégis folyamatosan bíráskodol felette.

Ő szeretett és ez abban mutatkozott meg, hogy Jézust adta minden egyes emberért.

Jn3,16 nem ezt mondja, hanem csak aki hisz Jézusban az nem veszik el!

Ő igazságos ezért az ítéletei is azok.

Mátyás király, az igazságos, de Isten maga az Igazság. Vagyis Ő az Igazság meghatározója, nem pedig egy alanya!

Ezek a jellemzők együtt igazak és nem hangsúlyosabb egyik a másik rovására.

Isten a Szeretet. Isten az Igazság. A Szeretet Igazság. Az Igazság Szeretet.

Aki elvész az csak azért vész el, mert az ember így döntött.

A Biblia szerint az elveszés oka a hitetlenség. Jn3,18b.Ehhez éppen, hogy nem kell dönteni. Elég fittyet hányni mindenre.

A kárhozat oka nem Isten, hanem az ember aki mindig elégséges kegyelmet kap, arra, hogy üdvösségre juthasson.

Akkor mindenki üdvözülne, hiszen ha valaki ezek után elkárhozna, azzal azt igazolná, hogy mégse volt elégséges a kegyelem, amit szerinted megkapott. A kegyelem elé felesleges az elégséges jelző, mert ha elégtelen lenne, már kegyelem se lenne.

Isten meghagyja a vesztébe, ha így dönt az ember akinek felszabadította annyira a bűnös akaratát,(amíg Ő szól, és nem véglegesen, tehát belenyúlt az ember bűnnel kötözött életébe) hogy képes legyen mellette dönteni.

Az akarat vagy Isten ellenes vagy Isten melletti. Ez nem fuzzy, hogy fokozatok legyenek benne, mint például: „annyira”. Akinek tehát Isten átformálja az akaratát, hogy képes legyen mellette dönteni, az mellette is fog dönteni. Aki nem teszi, annál nem történt meg ez az átformálás.

Egy ember sem vész el mert nem tehet róla, mert Isten nem adja meg az üdvözülés lehetőségét. Minden egyes embert az ismerete mértéke szerint ítél meg. Nem kér olyat számon amit nem tud, ismer.

Vagyis a beszámíthatóság alapján ítél Isten. Márpedig a helyzet az, hogy az ember alapból tud Istenről, ha más nem a lelkiismerete alapján (Róm2), ám ez mit se segít rajta, hiszen Isten ellenes akarattal születik, így bár ismerete meg van hozzá, mégse ismeri fel a helyzetét, s nem tér meg.

Akik megmenekülnek, azért menekülnek meg mert Krisztus mellett döntöttek, nem természet szerinti szabadságból, hanem Isten kegyelme által a nekik ajándékozott hitből. Amikor a még nem hívő ember hallja Isten szavát akkor az így szól: higgy az Úr Jézusban és üdvözülsz! Amikor pedig hívővé lett akkor Isten megérteti vele, hogy ez nem a saját érdeme, hanem Isten elhívó akarat volt.

Így van, az ember csak úgy térhet meg, ha ehhez Isten hitet ajándékoz. A felszólítás a hitre, már „csak” előhozza az emberből a kapott hitet. Az már Isten szuverén döntése, hogy a hívővel megérteti, hogy ajándék a hite, vagy hagyja, hogy magának tulajdonítsa ideig óráig. Persze ebben a tanítói felelőssége is jelen van.

Tehát két dolgot állítok:
1.Isten nem vet el eleve, avagy mellőz senkit úgy abban az értelemben, hogy ne adta volna meg az üdvösség lehetőségét, tehát minden egyes embernek van döntési felelőssége a neki adatott ismeret alapján.

2. Isten eleve kiválasztotta az ő láthatatlan lelki, szellemi Egyházát.
Aki tehát hitre jut az bekerül Isten népe közé, tehát Ő az egyes ember is ki van választva.

Amennyiben nehéz összeegyeztetni az 1.2. pontot az azért van mert az idő tér dimenziójába mozgunk. Istennél azonban összeérnek a szálak.

Az 1. és 2. pontok más-más teljes párosítást feddnek, így összeegyeztetésük semmiféle problémát nem jelent, ha már értjük a felosztást. Az 1. pontnál a beszámíthatóság szerint van a felosztás, a 2. pontnál a kegyelem szerint.

A kiválasztás titok, nem megérthető. Nem szabad arra a következtetésre jutni a logika alapján, hogy ha van kiválasztás akkor van eleve elvettetés is, mert akkor Isten az előidézője a kárhozatnak. Ez pedig Írásellenes.

Itt tulajdonképpen mindig meg kellene mondani, hogy melyik értelemben beszélünk elvettetésről. Ha az 1. pont szerint, akkor ilyen valóban nincs. Ha ellenben a 2. pont szerint, akkor csak akkor nincs ha univerzalizmus van. A „kárhozat előidézője” megint csak pontonként értelmezhető. Az 1. pont szerint maga az ember. A 2. pont szerint maga Isten, azzal, ha valakit nem választ ki. A baj ott kezdődik, ha ezt a két pontot keverjük, s a 2. pont alapján, megpróbáljuk az embert az 1. pont alól felmenteni. Ez nem más mint kísérlet Isten feletti bíráskodásra! Amiről magad is kimondtad, hogy lehetetlen, s ha valami akkor ez írásellenes. Ugyanaz a fogalom rendszerenként eltérő lehet, rendszerek közötti hordozásuk néha ilyen látszat ellentmondásokat szül. (Euklideszi geometria és a hiperbolikus geometria egyenesei is csak saját rendszerükben „egyenesek”.)

A kettős predesztináció feltételezi azt, hogy már az első ember bukása is Istennél keresendő, Igaz, hogy a Sátán kísértett, de Isten akaratából, tehát Isten akarta a bukást. Ebbe én nem hiszek.

Nos az ok fogalma megint többféle lehet. Például az egyik: Ha Isten nem teremt tiltott fát, akkor ezzel a bukást kizárja. Teremtett, tehát oka a bukásnak. Ez egy lehetséges értelmezés. Róm9,20-23 mutatja e szemléletet. Például a másik: Isten megfelelő ismerettel, figyelmeztetéssel látta el az első emberpárt, akik ezután beszámíthatóan követték el bűnbe esést, vagyis maguknak okozták. Ez is egy lehetséges megközelítés. Róm5,12 mondható idetartozónak, de sok más igerész is, kezdve Isten ítéletével 1Móz3-ban. Ez eddig teljesen szabályos. A lényeg, hogy a két eset között ne ugráljunk, mert az már szabálytalan, s félrevezetjük magunkat. Elindulunk az első fogalomból, észrevétlen áttérünk a másodikra, s máris Isten a bűnbak. S mivel Istent nem akarjuk bűnbakká tenni elvetjük, hogy bármiféle okot tulajdonítsunk Istennek. Elvetjük az 1. esetet miközben csak mi szabálytalankodtunk. Végül ez a kérdés a kettős predestinációtól független, hiszen mint látszik nem történik rá hivatkozás. A fenti eset párok összekeverése persze elvezet sok embert a (kettős) predestináció elvetéséhez.


Igaz hogy Isten eleve beleépíti a tervébe a gonoszt, de nem előidézője annak.

Róm9,20-23-nál többet nem kell mondani.

Tudom hogy nem volt válasz a fejtegetésem, de két szélsőségtől kell óvakodnunk:
1. Az ember szabad és a döntése is olyan szabad amennyire Ádámé, Éváé volt. Teljesen elutasítva a predesztinációt. Ez a gondolkodás nem veszi figyelembe a bűn megkötöző erejét.
2 Aki szélsőséges módon magyarázza a predesztinációt kezdő okként Isten jelöli meg a kárhozatba jutásért, mert Ő eleve rendelkezett arról, hogy Még Jézus vére sem érvényes az elvetettekre,tehát felelősségük sincs az evangélium kapcsán mert Isten eleve így akarta, nemhogy az üdvözülés lehetősége megadatott volna.

Az 1. pont az ateista humanizmus sajátja. Fennen hangoztatják, hogy az ember önmagára van utalva. Nekik senki ne beszéljen bűnösségről! Friss aktualitása, Richard Dawkins és a Brit Humanista Szövetség közös akciója: http://kitekinto.hu/nonpolitik/2008/10/ ... _londonban
A 2. pont az iszlám. A muszlimok bármi történik, csak azt mondják, hogy Allah így akarta, s napirendre térnek felette.
Ám könyörgök, ez egy református portál! Se ateista humanisták, se muszlimok nem jellemzőek errefelé. A liberális teológiai felfogás persze tényleg az ateista humanizmusba torkollik. Viszont a kegyelmi kiválasztást az iszlámmal keverni, önmagát minősíti, s jól példázza fogalmak különböző eseteinek keverésének kihatását.


Igyekeztem a lényeget összefoglalni, amelyet én jelenleg így látok.

Én meg igyekeztem rámutatni hol vannak a gyenge pontok. Ezeket érdemes átgondolnod, kijavítanod, s azután átgondolni, hogy továbbra is fenntartod-e az álláspontod.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 19:05 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
A szabad akaratról már volt szó, mégis megismétlem magam:
Tökéletes szabad akarattal Ádám-Éva rendelkezett.
A hitetlen ember a bűn megrontása miatt nem rendelkezik ezzel, de Isten belenyúl az ember életébe és amikor személyesen szól hozzá, akkor arra az időre felszabadítja az akaratát, hogy dönthessen(ez is egy fajta szabadság, de nem önmagában,természet szerint, hanem Isten tette alapján). Ezért az ember felelősége, de ez nem azt jelenti, hogy akkor dönt amikor akar, hanem amikor Isten erre képessé teszi. Ezért szól az Írás így: Zsid. 3,7-8
Ezért, amint a Szentlélek mondja: „Ma, ha az ő szavát halljátok,
ne keményítsétek meg a szíveteket

Azért ma, mert nem biztos, hogy Isten mégegyszer megteszi, hogy szól és belenyúl az ember életébe. Mert az ember nem akkor dönt amikor neki jólesik. Nem Isten igazodik az emberhez, hanem az embernek kell Istenhez igazodni.


Ha Isten felszabadítja egy ember akaratát, akár egy pillanatra is, ott azonnal megjelenik a mustármagnyi hit.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 19:11 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
exrefis írta:
De gondolkodtál-e már azon, hogyha te pl. el vagy rendelve eleve örök kárhoztara és ha megfeszülsz sem tudsz ezen változtatni, akkor az mi?
üdv
ex


Az iszlám.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 19:37 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
exrefis írta:
Literaty írta:
exrefis írta:
Kedves Lit!
A logikát nem lehet kedv szerint fenékbe rúgni.
Ha van predestináció, akkor pozitív és negatív irányú is van, különben nincs értelme az egész fogalomnak.
üdv
ex

Akkor kérlek értelmezd azokat a helyeket a Szentírásból amik szólnak a predesztinációról, ne csak tagadt.
Köszi!
Kedves Lit!
Én már értelmeztem azzal, hogy idekopiztam egy korábbi beírásomat. De ne essünk szerepzavarba, most neked kéne értelmezned a Biblia döntő többségét, ami szinte minden oldalon arról szól, hogy az embert megtértésre, Isten követésére, törvények betartására stb hívja fel, aminek tökre nincs semmi értelme, ha az ember nem dönthet ezekben, mert nincs akarata, csak lejátssza az előre megírt forgatókönyvet. Ráadásul ha számára rossz a szereposztás, akkor igen nagy peche van.
Egyébként továbbra sem akarok nagyon résztvenni ebben a vitában, csak ha egy logikai bakugrás átlépi az ingerküszöbömet, akkor felhívom rá a figyelmeteket.
üdv
ex


Ez református és nem muszlim portál.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 20:07 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Literaty írta:
Komolyan mondom az az érzésem, hogy két árok között állok ahol valahol összeérnek.
Tulip és Ex megtalálták a közös összekötőt, a logikát, amely már-már a Szentírás elfogadásának és értelmezésének valami abszolút feltétele.
Ez alapján juttok egymásnak merőben ellentétes és szélsőséges álláspontra(sajnálatosan) Véleményem szerint ráadásul Igeileg tévesen.
A Bibliát alárendelitek ennek, mármint az érthetőségnek, Sőt még Isten örökkévalóságát és Szuverenitását is.

Nem mintha a Biblia nélkülözné a logikát és az érthetőséget, de nem ez a mércéje az igazságnak.


Minden értelmezés logika mentén történik. A tied is. Logikát használsz például, amikor indoklod a véleményed, hogy ki miben téved. Ad abszurdum logikát használsz a logika ellen. A logika ugyanis nem áll másból mint állító mondatokból. S akkor igaz, ha ezen állító mondatok nem mondanak egymásnak ellent. Isten az Igazság, tehát nincsen benne semmiféle ellentmondás. Amikor valaki leírja, hogy szerinte Isten ilyen és ilyen nem lehet, akkor tipikusan egy logikai okfejtéssel indokolja, hogy lám milyen ellentmondásos lenne, ha mégis ilyen lenne. A (kettős) predestináció vagy igaz vagy sem, de nincs ellentmondásmentes köztes álláspont. Amikor ilyet keresel, akkor a Bibliát egy logikailag lehetetlen elképzelésnek akarod alárendelni. Ez is egyfajta „szélsőség” hát. A kérdés csak az, hogy a Biblia valójában melyiket állítja, a lehetségesek közül.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 20:09 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
tulip írta:
Literaty írta:
A szabad akaratról már volt szó, mégis megismétlem magam:
Tökéletes szabad akarattal Ádám-Éva rendelkezett.
A hitetlen ember a bűn megrontása miatt nem rendelkezik ezzel, de Isten belenyúl az ember életébe és amikor személyesen szól hozzá, akkor arra az időre felszabadítja az akaratát, hogy dönthessen(ez is egy fajta szabadság, de nem önmagában,természet szerint, hanem Isten tette alapján). Ezért az ember felelősége, de ez nem azt jelenti, hogy akkor dönt amikor akar, hanem amikor Isten erre képessé teszi. Ezért szól az Írás így: Zsid. 3,7-8
Ezért, amint a Szentlélek mondja: „Ma, ha az ő szavát halljátok,
ne keményítsétek meg a szíveteket

Azért ma, mert nem biztos, hogy Isten mégegyszer megteszi, hogy szól és belenyúl az ember életébe. Mert az ember nem akkor dönt amikor neki jólesik. Nem Isten igazodik az emberhez, hanem az embernek kell Istenhez igazodni.


Ha Isten felszabadítja egy ember akaratát, akár egy pillanatra is, ott azonnal megjelenik a mustármagnyi hit.

Ott azonnal megjelenik a döntési lehetőség.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 20:33 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Amúgy kösszi tulip a fejtegetéseidet.
Ígérem, hogy átgondolom , meg már gondoltam is, kutatva az írásokat, Nem egy Jó Bibliaértelmezést is megnézve(Köztük van Kálvin is: Róm. Lev. komment. és az Institutio 1536 kiadás és a bővebb 39-es is. És persze mások is)

Alapállásról is szó van közöttünk. Úgy gondolom, hogy bizonyos szempontból függetleneknek kell lennünk a nagy hitvallásoktól(confessioktól), vagy zsinati határozatoktól.
Vagy a nagy egyéniségek sokszor sarkos következtetéseitől.
Ezek a vita hevében nem egyszer kiélezett helyzetekbe születtek, és a fogalmazványok is kiélezik a mondandójukat.
Sőtt a reakciók is azok voltak(nem részletezem)
Az ellenvéleményen lévők, de még a finomabb fogalmazványok hívei is a nem "kesztyűs kéz" bánásmódját tapasztalták meg. Az igaz hit védelme abszolut cél volt.
Ez az ortodoxia.
Nekünk ezen túl kell látni, habár mi sem vagyunk függetlenek a korunktól.
Nagyon sok igazság van Kálvinnál. De nem ihletett.
Ezt figyelembe kell venni!
A Dorti zsinat öt pontja szintúgy, ráadásul igen tág sokszor az értelmezhetőségi határ.
Figyelek rá, de nem jobban mint más nagy tanítóra.
Az is igaz, hogy az ember látása nem állandó, mert aki így van az bigott. Hanem Isten megvilágosító kegyelméből sokszor fejlődik az ember, kutatva az Írást a Szentlélek által.
Mégiscsak Egyedül az Írás!

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2008. okt. 30., csütörtök 21:43-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 20:45 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
tulip írta:
Literaty írta:
Komolyan mondom az az érzésem, hogy két árok között állok ahol valahol összeérnek.
Tulip és Ex megtalálták a közös összekötőt, a logikát, amely már-már a Szentírás elfogadásának és értelmezésének valami abszolút feltétele.
Ez alapján juttok egymásnak merőben ellentétes és szélsőséges álláspontra(sajnálatosan) Véleményem szerint ráadásul Igeileg tévesen.
A Bibliát alárendelitek ennek, mármint az érthetőségnek, Sőt még Isten örökkévalóságát és Szuverenitását is.

Nem mintha a Biblia nélkülözné a logikát és az érthetőséget, de nem ez a mércéje az igazságnak.


Minden értelmezés logika mentén történik. A tied is. Logikát használsz például, amikor indoklod a véleményed, hogy ki miben téved. Ad abszurdum logikát használsz a logika ellen. A logika ugyanis nem áll másból mint állító mondatokból. S akkor igaz, ha ezen állító mondatok nem mondanak egymásnak ellent. Isten az Igazság, tehát nincsen benne semmiféle ellentmondás. Amikor valaki leírja, hogy szerinte Isten ilyen és ilyen nem lehet, akkor tipikusan egy logikai okfejtéssel indokolja, hogy lám milyen ellentmondásos lenne, ha mégis ilyen lenne. A (kettős) predestináció vagy igaz vagy sem, de nincs ellentmondásmentes köztes álláspont. Amikor ilyet keresel, akkor a Bibliát egy logikailag lehetetlen elképzelésnek akarod alárendelni. Ez is egyfajta „szélsőség” hát. A kérdés csak az, hogy a Biblia valójában melyiket állítja, a lehetségesek közül.

Ez igaz, hogy logikát használok, de nem hiszem, hogy meg kéne ijedni amikor számomra logikátlannak tünnek dolgok. Tudni kell megállni.
Hiszek a predesztinációba és az ember felelőségében is az evangélium kapcsán, mert az Írás tanítja. PONT.
Nem többe és nem kevesebbe. Ha ez logikátlan, egyeseknek ám legyen az, engem nem zavar.
Inkább én legyek logikátlan mint az ihletett írás fölé álljak és beleolvassak vagy elvegyek belőle.
Az Írás nem logikátlan, csak mi emberek vagyunk, Isten meg Isten. Nem a Biblia fölé állva kell értelmezni valamely előfeltevésből, hanem fordítva.
No, de sok újat úgy sem mondunk egymásnak.
Isten majd vezet mindannyiunkat.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. okt. 30., csütörtök 23:09 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
figyelő írta:
Kedves Nemosinex!
Miután – hitem szerint – az üdvösség dolga nem egyszer s mindenkorra elintézett tény („Aki mindvégig kitart, az üdvözül”), az utolsó pillanatig létezhet változás pro és kontra. Az orvostudomány ismerete szerint még a kómában lévő személynek is élő, döntésképes a szelleme – tehát sok ember esetében nincs is tudomásunk hitének esetleges változásáról.
Meggyőződésem, hogy az üdvösség = Istennel való, végleges közösség. Minden más út, ami nem Belé torkollik = kárhozat, amit nem az ÚR döntött el szuverén, affektációs hisztérikussággal, ami számomra azonos a kálvini predestináció elvével. Tehát – kérdésedre konkrétan azt válaszolnám: a predestináció hitvallásával (vagyis, hogy mindent Isten eldöntött, az ember meg elszenvedi) képtelenség Isten kebelére érkezni. S ezen nem segít semmilyen imádság, közbenjárás – csak a tévtan megtagadása.

Kedves Net2rist!
Hoztad a formádat. Nem a magad hitvallását, vagy valamiféle apológiát művelsz, hanem más (jobbára az én) lejáratását igyekszel elérni. Állításaimat nem mérlegeled a Biblia szavain, csupán szavaim elfogadhatóságát próbálod aláásni. Lelked rajta. Mások őszinteségével, önfeltárásával visszaélni, a te keresztyén fogalmaid szerint „fájintos”.
Sosem tagadtam azokat az állomásokat életemből, hitéletemből, amiket sorolsz (másképp honnan is tudnád). Vannak a tévúton olyan állomások, amik igazolni látszanak a jelent, hátrahagyva a múltat. Jézuson is számon kérték: „Mit akar ez? Miről beszél? Ismerjük, tudjuk a családját, s ilyenekkel jön?” A te dolgod, hogy a magad fényesítésében milyen subickot alkalmazol…
Az Úr a tudatlanság idejét elnézi. Ez sokunk mentsége. Azt viszont aligha díjazza, ha a tudatlanságot konzerválva, útjelző táblának vagy sarokkőnek képzeljük magunkat.

Kedves Tulip!
Ezt írod: A kettős predestináció világosan ott van a búza és konkoly példázatában és annak magyarázatában. Világosan benne van ki vetette a búzát és kik ők, mi lesz velük, ki vetette a konkolyt és mi lesz velük. Láthatólag azonban ezen világos mondatokat hiába akarod megérteni nem megy, fényesen igazolva Róm7,23kk igazságát.
Íme, a kettős teremtéstörténet. A „jó embereket” (csak hát mit kezdjünk így a Róma 3,12-vel?) Isten teremtette, a „rossz, kárhozatos” embereket meg Sátán. (Viszont fenti Igén túl még egy sor másikat is törölni kell, amelyek az emberek egyöntetű, kárhozatba születését hangoztatják). Magabiztosan „lobogtatod” a búza és konkoly példabeszédét, mint a predestináció spanyolviaszát. Pedig a Bibliában adott jelkép mindig ugyanazt jelenti (Kőszikla = Isten, Krisztus, Olaj = Szentlélek, Kovász = bűn, stb). Így, miként a Magvető példázatban, itt sem jelenthet a búza embereket, hanem Isten éltető Igéjét. Máté evangéliuma szerint Jézus magáról mondja, hogy Ő az, aki a jó magot veti. Ezt nehéz volna úgy értelmezni, hogy üdvösségre kiválasztott, eleve hibátlan emberekről szólna. Tanítás és tévtanítás a búza és konkoly értelme. Mert mikor kalászba érnek, igen hasonlatosak, csak a gyakorlott szem tudja megkülönböztetni. Aki Jézus szavának enged, az önmagát sorolja a búzához, akik Sátán csapatát erősítik, azok a konkoly. Egy az egyben nyilván nem képezhető le a hitélet gyakorlatára a példázat, mert hát hogyan is válhatna egy eredetileg „mindenki konkolyból” (ezt állítja az Ige, akár fenti, római levélben) kegyelem által, hitből búzakalász? De éppen így Sátán embert teremtő képessége is elképzelhetetlen.
Ilyet is mondasz: „Aki hálás, az úgy megy ember társához, hogy Isten t hirdeti neki, hátha ad neki is Isten megtérést.” Az erősen hangoztatott logikádnak nem mond ellent, hogy ha le van játszva már a mérkőzés, annak megkezdése előtt, akkor értelmetlen dolog HÁTHA ügyben reménykedni?
Újabb idézet tőled: „Aki gyümölcsöt terem az üdvözül, aki nem az nem. Ám azt nyilván nem jelenti, hogy mivel nem személyválogató, ezért mindenkit üdvözít.” Az utóbbit, soha, senki nem állította, a predestinációsok próbálják ráfogni azokra, akik a szabad akaratot vallják. „Aki mindvégig kitart, az üdvözül.” Első mondatod is értelmezhetetlen, hiszen az „ellenállhatatlan kegyelem” szerint nincs is más módja a kiválasztottnak, mintsem a szülési fájdalmaival vajúdó asszonynak: kényszerül megszülni magzatát.
„(Ismét: ez csak kegyelemből fogod belátni, legkésőbb, amikor a dicsőséges testedet megkapod.). Hoppá, ezek szerint te már rendelkezel a dicsőséges testeddel? Ez biblikus?
Végül, meggyőződéssel vallom, hogy a Szentírás minden szava pontos, helyénvaló. Így a te 2Pét 3,9-re adott magyarázatod is sántít. A minden egyes ember helyén nagyvonalúan a kiválasztottakat érted. Ha ezt kívánta volna közölni Isten Igéje, akkor ezt is írja.


Kedves Tulip!
Ezt írod: A kettős predestináció világosan ott van a búza és konkoly példázatában és annak magyarázatában. Világosan benne van ki vetette a búzát és kik ők, mi lesz velük, ki vetette a konkolyt és mi lesz velük. Láthatólag azonban ezen világos mondatokat hiába akarod megérteni nem megy, fényesen igazolva Róm7,23kk igazságát.
Íme, a kettős teremtéstörténet. A „jó embereket” (csak hát mit kezdjünk így a Róma 3,12-vel?) Isten teremtette, a „rossz, kárhozatos” embereket meg Sátán.

Ilyet a Biblia nem ír. Az emberiség egy vérből való testileg, vagyis Ádám és Éva leszármazottja. Lelkileg azonban 1Jn3,12 megmutatja, hogy már az első emberpár konfliktusa mögött Isten és Sátán ellenségessége állt. Olyannyira, hogy ez a konfliktus előképe annak, mikor Sátán meggyilkoltatja Jézust.

(Viszont fenti Igén túl még egy sor másikat is törölni kell, amelyek az emberek egyöntetű, kárhozatba születését hangoztatják).

Nem értelek, miért kellene törölnöm olyan igéket, amiknek sehol se mondtam ellent. A bűneset óta minden ember kárhozatra méltónak születik. Egy részét Isten megmenti. A kérdés, hogy kiket és mi alapján.

Magabiztosan „lobogtatod” a búza és konkoly példabeszédét, mint a predestináció spanyolviaszát. Pedig a Bibliában adott jelkép mindig ugyanazt jelenti (Kőszikla = Isten, Krisztus, Olaj = Szentlélek, Kovász = bűn, stb). Így, miként a Magvető példázatban, itt sem jelenthet a búza embereket, hanem Isten éltető Igéjét.

Mag, jó mag, konkoly. Ez három különböző jelkép, így még saját találmányoddal se fogtál meg. Ráadásul Jézus maga mondja meg melyik mit jelképez. Mag=Ige, a mennyek országáról (Mt13,19). Jó mag = Isten országának fiai (Mt13,38). Konkoly = gonosznak fiai (Mt13,38) Te megpróbálsz a jelképből jelkép jelképét gyártani, s a magyarázatot magyarázni. Így számodra az Isten országának fiai nem jelenthetnek embereket. E ezzel tényleg egy református fórumon próbálsz operálni?

Máté evangéliuma szerint Jézus magáról mondja, hogy Ő az, aki a jó magot veti. Ezt nehéz volna úgy értelmezni, hogy üdvösségre kiválasztott, eleve hibátlan emberekről szólna.

Nem is arról szól, hiszen akkor nem lenne gond a megkülönböztetés (Mt13,29).

Tanítás és tévtanítás a búza és konkoly értelme.

Aha. Törölted Mt13,37-43-at.

Mert mikor kalászba érnek, igen hasonlatosak, csak a gyakorlott szem tudja megkülönböztetni.

Tévedés. Amikor kalászérés van, a megkülönböztetés már könnyű, hisz a konkoly nem hoz kalászt. Éppen ezért kell várni az aratásig. (Mt13,30)

Aki Jézus szavának enged, az önmagát sorolja a búzához, akik Sátán csapatát erősítik, azok a konkoly.

Ismételt felhívás! Jelentkezzen, aki magát sorolta a búzához, s nem Isten.

Egy az egyben nyilván nem képezhető le a hitélet gyakorlatára a példázat, mert hát hogyan is válhatna egy eredetileg „mindenki konkolyból” (ezt állítja az Ige, akár fenti, római levélben) kegyelem által, hitből búzakalász? De éppen így Sátán embert teremtő képessége is elképzelhetetlen.

Született két ember, Káin és Ábel. Senki se mondja, hogy az egyik Sátán teremtménye lenne, csak azt, hogy Káin tőle volt. Nyilván nem testileg, hanem lelkileg. (1Jn3,12)

Ilyet is mondasz: „Aki hálás, az úgy megy ember társához, hogy Istent hirdeti neki, hátha ad neki is Isten megtérést.” Az erősen hangoztatott logikádnak nem mond ellent, hogy ha le van játszva már a mérkőzés, annak megkezdése előtt, akkor értelmetlen dolog HÁTHA ügyben reménykedni?

Van hát, hiszen Isten még tűr, tehát még van aki meg fog térni. (2Pt3,9)

Újabb idézet tőled: „Aki gyümölcsöt terem az üdvözül, aki nem az nem. Ám azt nyilván nem jelenti, hogy mivel nem személyválogató, ezért mindenkit üdvözít.” Az utóbbit, soha, senki nem állította, a predestinációsok próbálják ráfogni azokra, akik a szabad akaratot vallják. „Aki mindvégig kitart, az üdvözül.” Első mondatod is értelmezhetetlen, hiszen az „ellenállhatatlan kegyelem” szerint nincs is más módja a kiválasztottnak, mintsem a szülési fájdalmaival vajúdó asszonynak: kényszerül megszülni magzatát.

Ha nem üdvözül mindenki és van szabad akarat, akkor bizony Isten személyválogató. A válogatása alapja, hogy ki hisz önerőből.

„(Ismét: ez csak kegyelemből fogod belátni, legkésőbb, amikor a dicsőséges testedet megkapod.). Hoppá, ezek szerint te már rendelkezel a dicsőséges testeddel? Ez biblikus?

Mondom: Legkésőbb!

Végül, meggyőződéssel vallom, hogy a Szentírás minden szava pontos, helyénvaló. Így a te 2Pét 3,9-re adott magyarázatod is sántít. A minden egyes ember helyén nagyvonalúan a kiválasztottakat érted. Ha ezt kívánta volna közölni Isten Igéje, akkor ezt is írja.

2Pt1,1 „Simon Péter, Jézus Krisztus szolgája és apostola, azoknak, a kik velünk egyenlő drága hitet nyertek a mi Istenünknek és megtartónknak Jézus Krisztusnak igazságában: ” Van még kérdés, hogy kik az „érettünk” 2Pt3,9-ben?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 810 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 54  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség